|
کدخبر: 320635

قیمت طلا/ قیمت سکه/ قیمت دلار

پیش بینی حیاتی درباره طلا / بازار جهانی چه نقشی دارد؟

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران، درباره نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی که در مجموع باعث کاهش میانگین ۱۹ دلار شد، اظهار داشت که بازار سکه و طلا در داخل کشور تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار نگرفته است و تأثیر قیمت طلا در بازارهای جهانی را نپذیرفته است.

اقتصاد پیش بینی حیاتی درباره طلا / بازار جهانی چه نقشی دارد؟
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، در بازارهای جهانی شاهد نوسانات بسیاری بودیم، هم به صورت افزایشی و هم به صورت کاهشی. اما نسبت به هفته‌های گذشته، نوسانات بیشتر به صورت کاهشی بودند و حتی به حداکثر ۳۷ دلار کاهش یافت و به زیر ۲۰۰۰ دلار و تا تقریباً ۱۹۷۳ دلار هم رسید. در مجموع، در طول یک هفته اخیر، میانگین کاهش ۱۹ دلاری برای هر اونس طلا در بازار جهانی ثبت شد. آخرین نرخ ثبت شده برای هر اونس طلا ۲۰۰۵ دلار است.

وی تصریح کرد: علاوه بر بازار های جهانی، بازار سکه و طلا در داخل نیز طی یک هفته اخیر، نوسانات بسیاری را به خود دید اما علی‌رغم بازارهای جهانی که اکثراً کاهشی طی مسیر می‌کرد، نوسانات بازار داخلی بیشتر میل به صعود داشت و در نهایت هم افزایشی به پایان رسید.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران افزود: این مسیر صعودی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، ناشی از نوسانات افزایشی نرخ ارز در بازار و اندکی هم افزایش تقاضای ایجاد شده در روزهای پایانی هفته بوده است.

بذرافشان در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در پایان هفته‌، براساس آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۵۵٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات پایانی هفته ٣٢ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۶٠٠ هزار تومان افزایش به ٣٠ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه با ٣۵٠ هزار تومان افزایش ١٨ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان و ربع سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان افزایش ١١ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان در آخرین معاملات پایانی هفته تعیین قیمت شد. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز پنج میلیون و ٨۵٠ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به ابتدای هفته ۵٠ هزار تومان افزایش بها داشته است.

وی ادامه داد: هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با میانگین ٢٣ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به بهای طلا در ابتدای هفته، دو میلیون و ٧٧٨ هزار تومان مبنای معاملات طلا به ازای هر گرم قرار گرفت.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز خاطرنشان کرد: در پی روند صعودی قیمت سکه در بازار داخل، حباب سکه نیز این هفته بزرگتر شده و با ٢۵٠ هزار تومان افزایش به پنج میلیون و ٧۵٠ هزار تومان رسیده است.

عوامل موثر بر قیمت طلا

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌های سیاسی، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها