|
کدخبر: 320485 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

قیمت انواع بادام / سهم ایران از صادرات خشکبار چقدر است؟

در این گزارش به بررسی قیمت و خواص انواع بادام و همچنین وضعیت صادرات انواع بادام پرداخته ایم.

اقتصاد قیمت انواع بادام / سهم ایران از صادرات خشکبار چقدر است؟

بادام ها انواع متفاوتی دارند که در مصرف غذایی ما نقش مهمی را ایفا می کنند. این مواد غذایی داری خاصیت سرشار است که در دسته آجیل قرار می گیرد. از انواع آن می توان به بادام زمینی، بادام درختی و بادام هندی اشاره کرد که قیمت بادام هندی نسبت به بقیه آن ها ارزش و قیمت بیشتری دارد.

بادام هندی

بادام هندی در مناطق گرمسیر رشد می کند و از یک درخت همیشه سبز به وجود می آید. جالب است بدانید که بادام هندی را زمانی که هنوز نرسیده است برداشت می کنند و پوسته آن را با چاقو برش داده و مغز آن را بیرون می آورند. زمانی که مغز بادام هندی از پوسته خارج شد، آن را برای مدتی در آب و زردچوبه قرار می دهند که سموم آن دفع شود. این آجیل یا میوه، خواص فراوانی دارد که از جمله آن می توان به کاهش فشار خون بالا، کنترل چربی خون و فشار خون، لاغری و کاهش وزن، درمان کم خونی و بسیاری دیگر اشاره کرد. اما باید گفت که علاوه بر آنکه این ماده خوپراکی فوایدی دارد، ضررهایی هم دارد که در اثر مصرف بیش از حد به سراغمان خواهد آمد. ضررهایی مانند، سنگ کلیه، سنگ صفرا، کاهش جذب کلسیم و ... در اثر مصرف بیش از اندازه بادام هندی گریبان گیرمان خواهد شد.

هندی-بادام

کشورهای بسیاری وجود دارند که صادرکننده بادام هندی هستند اما در این میان ۵ کشور هستند که بزرگ ترین صادر کننده این خوراکی جذاب به حساب می آیند. کشورهایی مانند، ساحل عاج، هند، ویتنام، فیلیپین و تانزانیا جزو کشورهایی هستند که بیشترین صادرات بادام هندی را دارند. جالب است بدانید که ویتنام یک سوم تجارت جهانی بادام هندی را در اختیار دارد. ایران نیز یکی از وارد کنندگان بادام هندی است که این خوراکی در کشور ما قیمت بالایی دارد. قیمت بادام هندی در ایران از کیلویی ۹۰۰ هزار تومان آغاز و تا کیلویی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم بالا می رود.

بادام درختی

درخت-بادام

یکی دیگر از انواع بادام که آن هم در دسته آجیل ها قرار می گیرد، بادام درختی نام دارد. این نوع بادام، گیاه بومی ایران است و البته در آسیای مرکزی هم کشت می شود. درخت بادام ارتفاعی در حدود ۴ الی ۱۰ متر دارد و قطر آن می تواند به بیش از ۳۰ سانتی متر برسد. از بزرگ ترین تولیدکننده های بادام در جهان می توان به آمریکا و اسپانیا اشاره کرد و ایران نیز با تولید ۶ درصد از بادام جهان در رتبه پنجم تولید کنندگان بادام درختی قرار گرفته است. واژه بادام ریشه ایرانی دارد و از فارسی به زبان های ترکی، عربی هندی و اردو راه یافته است. مصرف بادام اما به اندازه سبب خواهد شد تا از بیماری های قلبی و همچنین انواع سرطان جلوگی شود. همچنین مصرف اندازه بادام درختی باعث خواهد شد تا میزان کلسترول و انواع چربی های مضر در بدن کنترل شود. گشورهای بسیاری بادام درختی تولید می کنند که از جمله آن ها می توان به آمریکا، اسپانیا، استرالیا، ایران، ترکیه و مراکش اشاره کرد. مهم‌ترین بازار صادرات بادام ایران کشور هند است. در کنار هند بازارهای جدید و جذاب‌تری برای صادرات بادام درختی ایران در حال شکل گرفتن‌ هستند که عمدتا کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند. باید اشاره کرد که سهم ایران از صادرات بادام درختی زیر یک درصد است. قیمت هر کیلو مغز بادام درختی در ایران از  ۸۳۰ هزار تومان آغاز و تا یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان بالا می رود.

بادام زمینی

بادام-زمینی

اما بادام زمینی را می توان یکی از خوشمزه ترین و خوش قیمت ترین انواع آجیل نام برد که مانند بادام درختی و بادام هندی، دارای ارزش غذایی بسیاری است. نام دیگر این آجیل، پسته شامی است که ابتدا در آمریکای جنوبی کشت شده و بعد ها به سایر کشورها برده شده است. بادام زمینی منبع بسیار بزرگی از پروتئین است و به همین دلیل ورزشکاران آن را در رژیم غذایی خود قرار می دهند. کشورهای بسیاری مشغول کشت و تولید بادام زمینی هستند که از جمله آن ها می توان به چین، هند، نیجر، آمریکا و سودان اشاره کرد. کشور چین با تولید ۱۸میلیون تن بادام زمینی در سال، در صدر جدول برترین تولیدکنندگان قرار دارد. بسیاری از افراد وجود دارند که حساسیت بسیار شدیدی به بادام زمینی دارند که حتی بو کردن بادام زمینی می تواند منجر به مرگ آن ها شود. قیمت هرکیلو بادام زمینی در ایران از کیلویی ۳۵۰ هزار تومان آغاز و تا ۶۰۰ هزار تومان هم بالا می رود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها