|
کدخبر: 319983 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

تفاوت قیمت پیتزای خانگی و رستوران / این غذا تاریخچه ای کهن دارد

پیتزا یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که تمام سنین، طرفدار آن هستند اما باید گفت که این غذای خوشمزه، قیمت های متفاوت و بالایی پیدا کرده است.

اقتصاد تفاوت قیمت پیتزای خانگی و رستوران / این غذا تاریخچه ای کهن دارد

یکی از پیشنهاد هایی که هیچ کس نمی تواند آن را رد کند، دعوت به خوردن یک پیتزای خوشمزه است. این غذای محبوب، طرفداران بسیار زیادی داد و مزه آن فوق العاده است. پیتزا انواع متفاوتی دارد و با انواع مواد اولیه درست می شود که محبوب ترین آن، پیتزا مخلوط، پیتزا استیک و قارچ و گوشت است. کسانی که به مزه تند علاقه زیادی دارند، بیشتر پیتزای پپرونی را انتخاب می کنند.

پیتزا-مارگاریتا

طعم های عجیب پیتزا، مدتی است که جای خود را در میان تعدادی از رستوران ها باز کرده است که از انواع آن می توان به پیتزا قرمه سبزی و پیتزا تن ماهی اشاره کرد. شاید بتوان گفتد که این ۲ مدل پیتزا، ماهیت اصلی این غذا را از بین برده اند و اصلیت پیتزا را زیر سوال بردند. پیتزا ابتدا در ایتالیا درست شد که اولین مدل آن مارگاریتا نام داشت. پیتزا مارگاریتا، از خمیر پیتزا و گوچه فرنگی و پنیر پیتزا درست می شود که عده ای، ریحان تازه هم به آن اضافه می کنند. این غذای محبوب از اواخر قرن ۱۸ و ابتدای قرن ۱۹ در ناپل ایتالیا تهیه شد و از همان ابتدا توانست جای خود را در میان مردم ایتالیا باز کند.

پیتزا-مارگاریتا۲

باوجود آنکه عده ای بر این عقیده هستند که پیتزا از شهر رم به جنوب ایتالیا راه پیدا کرده است و مدتی آن را غذای فقیران می‌نامید‌ند، عده ای نیز عنوان کرده‌اند که این غذای بسیار خوشمزه قدمتی بسیار طولانی دارد و به زمان اهالی یونانی ساکن در ماگناگریسیا در جنوب ایتالیا بر می گردد. باستان شناسان در هنگام حفاری‌های خود در یکی از شهرهای ایتالیا به بقایای مغازه‌هایی رسیدندکه نشان می دهد که این مغازه ها شباهت هایی به پیتزافروشی‌های امروزی دارند . البته پیتزا در آن زمان به شکل امروزی وجود نداشت و فقط شامل نان مسطح گردی بود که با آرد عمل می آمد و همراه ادویه و روغن پخته می‌شد و هیچ ماده غذایی اضافه ای نداشت.

گوجه فرنگی در ابتدا به عنوان یک میوه سمی شناخته می شد اما در قرن ۱۹، کم کم به غذایی برای فقرا تبدیل شد و مغازه داران پیتزا فروشی، آن را درون پیتزا ریختند. سپس متوجه شدند که این ماده غذایی می تواند طعم بسیاری را به پیتزا بدهد. طولی نکشید که پیتزا در بین ایتالیایی ها بسیار محبوب شد و به زودی به صورت غذای محلی آنها درآمد. یک مهاجر ایتالیایی به نام جنارولمباردی مغازه کوچکی در محله ایتالیایی نشین نیویورک باز کرد و شروع به پخت پیتزا نمود و توانست مشتریان بسیاری را جذب کند. آمریکایی ها که از این غذااخوششان آمده بود و مزه آن را بسیار دوست داشتند، آن را با خود به خانه شهرهای آمریکا بردند. ایتالیایی ها که بعد از جنگ اقتصادشان آسیب دیده بود، با مهاجرت به سایر کشورهای اروپایی، پیتزا را در تمام اروپا رواج دادند. آمریکایی ها، پیتزا را در ابتدا مانند ایتالیا درست می کردند اما از آنجایی که مردم آمریکا به شکم خودشان اهمیت بسیاری می دادند، سعی کردند با اضافه کردن چند مواد غذایی دیگر آن را بزرگ تر کنند و حجم آن را افزایش دهند.

پیتزا-پپرونی

اما امروزه در تمام کشورها، پیتزا ها به ۲ صورت آمریکایی و ایتالیایی به فروش می رسد. پیتزای ایتالیایی قطر نازکی دارد و چندان سیر کننده نسیت اما پیتزای آمریکایی را می توان به جرات گفت که مورد استفاده برای ۲ نفر است. پیتزا ها قیمت های متفاوتی دارند و در اکثر مواقع قیمت ایتالیایی آن از آمریکایی بیشتر است. یک پیتزای ایتالیایی قارچ و گوشت در سایت های فروش غذا مبلغ ۲۸۸ هزار تومان قیمت دارد که اگر یک خانواده بخواهند ۴ عدد پیتزا تهیه کنند با مبلغ یک میلیون و ۱۵۲ هزار تومان پول پرداخت کنند. هکچنین یک پیتزای آمریکایی در سایت های فروش غذا ۲۵۸ هزار تومان قیمت دارد که تعداد ۴ عدد پیتزا برای یک خانواده مبلغ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان می شود.

پیتزا-اسنپ

 

پیتزا-سایت

بررسی های بازار نشان می دهد که اصلی ترین مواد درست کردن یک پیتزا گران است و فقط پنیر پیتزا در بازار ۲۳۵ هزار تومان قیمت دارد. همچنین سوسیس و کالباس هم از قیمت بالایی برخوردار هستند. البته عده ای در پیتزا به جای سوسیس و کالباس از گوشت چرخ کرده استفاده می کنند که آن هم دارای قیمت بسیار بالایی است و هر کیلو گوشت چرخ کرده ۴۸۶ هزار تومان به فروش می رسد. در این گزارش به بررسی قیمت مواد اولیه برای پخت یک پیتزای خانگی پرداخته ایم.

 

مواد اولیه

قیمت

نان پیتزا ۴ عددی

۳۵،۰۰۰

قارچ ۸۰۰ گرمی

۱۰۷،۰۰۰

کالباس ۳۰۰ گرم

۱۴۸،۰۰۰

سوسیس ۵۰۰ گرم

۱۳۰،۰۰۰

پنیر پیتزا ۸۰۰ گرم

۲۳۵،۰۰۰

فلفل دلمه ۵۰۰ گرم

۱۶،۰۰۰

ادویه جات معطر

۳۰،۰۰۰

 
بررسی های صورت گرفته  نشان می دهد که برای پخت یک پیتزای خانگی برای ۴ نفر باید مبلغ ۷۰۱ هزار تومان پول پرداخت کنید. این قیمت نسبت به قیمت رستوران ها بسیار ارزان تر در می آید و اگر بخواهید در یک رستوران ۴ عدد پیتزا سفارش دهید باید بیش از ۱ میلیون تومان هزینه کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها