|
کدخبر: 320338 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

اثر تحریم های ثانویه بیشتر بود/ خلف وعده برجامی ۳ کشور مکانیسم ماشه را فعال می کند؟

بیگدلی گفت: تحریم ها و تبعات حاصل از تحریم ها تاثیر بسیاری را بر روی اقتصاد کشور گذاشته است.

اقتصاد اثر تحریم های ثانویه بیشتر بود/ خلف وعده برجامی ۳ کشور مکانیسم ماشه را فعال می کند؟

اقتصاد جهانی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که کشورها تلاش می کنند تا در بحث صادرات، حرفی برای گفتن داشته باشند. کشورهای بسیاری صادرکننده کالا هستند و البته در این میان واردکننده های بسیار قوی مانند چین هم وجود دارند که حرف اول را در اقتصاد دنیا می زنند. سوی دیگر فعالیت های اقتصادی و موانع آن، تحریم است. باوجود آنکه مقامات بسیاری اعلام کرده اند تا تحریم ها تاثیری بر روی اقتصاد کشور نذاشته است، شاهد هستیم که شرایط اقتصادی در داخل کشور، به گونه ای دیگر است و این تحریم ها توانسته است تاثیر خود را بر روی اقتصاد کشور قرار دهد.

تجارت-جهانی

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با بحث جنگ های اقتصادی و تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در سال ۲۰۱۸ که ترامپ برجام را پاره کرد و به طور کامل، ایران را تحت شدید ترین تحریم ها قرار داد، بسیاری از مقامات ایران اعلام کردند که این تحریم ها هیچ تاثیری ندارد و این حرف ها را به علت حفظ روحیه داخلی مطرح می کردند.

بیگدلی ادامه داد: در حقیقت تحریم ها و تبعات حاصل از تحریم ها تاثیر بسیاری را بر اقتصاد کشور گذاشته است. اثری که تحریم های ثانویه بر فعالیت های اقتصادی کشور می گذارد، به مراتب بیشتر از خود تحریم ها خواهد بود. یکی از اثرات تحریم های ثانویه این است که هیچ کشوری به علت ترسی که از تحریم های آمریکا دارد، حاضر به معامله و برقراری فعالیت های اقتصادی با کشور ما نیست. آمریکا در بحث تحریم ها، دست بالایی دارد و می تواند اعمال نفوذ خود را در بسیاری از کشورها نشان دهد.

علی-بیگدلی

وی افزود: شبکه های بانکی به علت FATF بر روی ما بسته شده است و در واقع همین موضوع فروش نفت و بازگشت پول را به کشور سخت و دشوار کرده است. بنابراین این سوال مطرح است که مگر می شود تحریم ها بر اقتصاد لرزان و درحال مرگ ایران تاثیر گذار نباشد؟ تحریم ها تا جایی که توانسته، فعالیت های اقتصادی کشو را تحت تاثیر قرار داده است و موانع بسیاری را برای تجارت جهانی به وجود آورده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اگر مقامات ما، صحبت از بی اثری تحریم ها می کنند، به این علت است که فضا در داخل کشور متشنج نشود. پس باید گفت که تحریم ها اثرگذار است و صحبت های مقامات برای حفظ روحیه داخلی است. تاثیری که تحریم ها بر روی فعالیت های اقتصادی و همچنین تجارت جهانی گذاشته به راحتی قابل مشاهده است و می توان آن را لمس کرد.

بیگدلی ادامه داد: در اواخر ۲۰۲۳ بر اساس قطعنامه موجود، ممنوعیت خرید و فروش اسلحه برای ایران آزاد شد اما ۳ کشور آلمان، انگلیس، فرانسه اعلام کردند؛ همچنان تحریم های مربوط به برجام که در قطعنامه ۲۲۳۱ آماده است را حفظ می کنند. اگر ایران از این موضوع تبعیت نکند، مجبور به فعال سازی مکانیزم ماشه هستیم. البته تا الان چنین اقدامی را انجام نداده اند اما اگر مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کنند، پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت خواهد رفت که کار ایران را بسیار دشوار خواهد کرد.

تحریم-ایران

وی افزود: بنابراین باید گفت تحریم ها همچنان ادامه دارد و کاخ سفید هم از سوی کنگره تحت فشار قرار گرفته تا تحریم های ایران را افزایش دهد. باید گفت که این امکان وجود دارد تا در آینده نزدیک آمریکا میزان تحریم ها را افزایش دهد. فروش نفت ایران به چین باوجود اعمال و افزایش تحریم ها کاهش پیدا می کند و این یکی از همان عواملی است که گفته شد تا تحریم ها بی اثر نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه مطرح کرد: آنچه که در خاورمیانه می گذرد و این حواشی به ایران نسبت داده شده، سبب خواهد شد تا تحریم های نفتی ایران به صورت جدی تر عملی شود و از فروش نفت ایران به چین جلوگیری کنند.

بیگدلی درباره تحولات دریای سرخ و تاثیر این حواشی بر اقتصاد جهانی در بخش پایانی صحبت هایش اظهار کرد: دریای سرخ یک شاهراه حیاتی در شرق و غرب است و درحال حاضر تاثیر بسیاری بر فضای اقتصادی جهان گذاشته است. تناژ کشتی ها بالا رفته است و تفاوت این تغییر مسیر برای هر تن کشتی حدود ۱۳۰ میلیون دلار تفاوت پیدا کرده است. چنین موضوعی سبب افزایش شدید قیمت ها خواهد شد و ناگفته نماند که دود این حواشی به چشم ایران هم خواهد رفت. بخشی از واردات ایران از طریق تنگه باب المندب صورت می گیرد و اگر قرار بر این باشد که کشتی های تجاری، مسیر طولانی را دور بزنند تا به بنادر ایران برسند، قطعا تاثیرگذار بر نوسانات قیمتی است. درحال حاضر آمریکایی ها اسرائیل را تحت فشار قرار داده اند تا جنگ غزه را تمام کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها