|
کدخبر: 319963 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

صادرات برق ایران اندک است / تابستان منتظر خاموشی باشیم؟

افضلی گفت: در شرایط موجود، موازنه تولید و مصرف برق به گونه ای پیش می رود که در بخش تولید کمبود وجود ندارد. اگر سرمای هوا افزایش پیدا کند و سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق تامین نشود، نیروگاه ها مجبور می شوند که از سوخت مازوت استفاده کنند و تولید خود را کاهش دهند.

اقتصاد صادرات برق ایران اندک است / تابستان منتظر خاموشی باشیم؟

برق را می توان یکی از مهم ترین انرژی های دنیا دانست که فعالیت های روزانه و همچنین اقتصادی، به آن بستگی دارد. بسیاری از صنایع وجود دارند که الگوی مصرف را رعایت نکرده و بیش از مقدار مشخص شده برق مصرف می کنند. چنین امری این امکان را به وجود خواهد آورد تا ناترازی در این حوزه تشدید شود.

در شرایط فعلی کمبود برق نداریم

سعید افضلی، کارشناس برق و انرژی، در ارتباط با وضعیت برق در کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شرایط مصرف برق در فصل های مختلف سال تفاوت دارد. در زمستان مصرف برق کاهش پیدا می کند اما مهم در فصل گرم سال و به ویژه تابستان است که بتوان این مصرف برق را کنترل و مدیریت کرد. در فصل هایی مانند پاییز و زمستان، مشکل خاصی از نظر برق نداریم به این شرط که انرژی تامین باشد. عمده مصرف برق کولرهای، گازی هستند که در فصل تابستان بی وقفه فعالیت دارند و این موضوع سبب می شود تا مصرف برق افزایش پیدا کند.

افضلی ادامه داد: در شرایط موجود، موازنه تولید و مصرف به گونه ای پیش می رود که در بخش تولید کمبود وجود ندارد. اگر سرمای هوا افزایش پیدا کند و سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق تامین نشود، نیروگاه ها مجبور می شوند که از سوخت مازوت استفاده کنند و تولید خود را کاهش دهند. در فصل های سرد سال، اولویت با بخش های خانگی است و سوخت صنایع را کاهش می دهند. اگر به سمت و سویی حرکت کنیم که سرمای هوا افزایش داشته باشد، قطعا شاهد کاهش تولید در نیروگاه های برق خواهیم بود. این احتمال وجود دارد که به علت کمبود سوخت، نیروگاه ها دچار مشکلاتی شوند و بحث خاموشی ها در تابستان اتفاق افتد.

سعید-افضلی

وی افزود: در این شرایط جوی، مشکل خاصی از نظر تامین سوخت وجود ندارد و نیروگاه ها می توانند با توان بالا، برق تولید کنند. شرایط به گونه ای سخت خواهد شد که نیروگاه ها مجبور به سوزاندن مازوت شوند و چون مصرف مازوت، سبب آلودگی هوا خواهد شد، برای این سوخت آلاینده، مقدار مصرف خاصی تعیین شده است.

صادرات ایران چندان زیاد نیست

این کارشناس برق و انرژی در ارتباط با بحث صادرات برق ایران و همچنین و ضعیت کشور در بازار های جهانی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: صادرات برق ایران همواره در کم ترین میزان خود قرار گرفته است و طبق آمارها، رقمی معادل ۵۰۰ مگاوات است. این میزان به اندازه ای نبوده است که بخواهد تاثیر خود را بر روی مصارف داخلی بگذارد. اما درحال حاضر، توافق هایی با کشور ترکیه مبنی بر صادرات انرژی صورت گرفته است و ظرفیت های خوبی برای این اقدام وجود دارد اما هنوز اجرایی نشده است. اگر بتوانیم، مازاد برق خود را صادر کنیم، چرخه اقتصادی کشور رونق بسیار خوبی خواهد گرفت.

مصرف-برق

تاثیر نیروگاه های تجدیدپذیر

افضلی درباره تاثیر انرژی های تجدید پذیر بر کاهش مصرف برق گفت: نیروگاه های تجدیدپذیر اعم از آبی، بادی و خورشیدی، تاثیر بسیار خوبی بر کاهش مصرف برق دارند و بسیار مفید خواهند بود. یکی از دلایلی که این نیروگاه ها می توانند مفید واقع شوند این است که وابسته به سوخت نیستند و از انرژی های طبیعی استفاده می کنند. تا زمانی که خورشید وجود دارد، می توان برق تولید کرد و یک انرژی پاک مورد استفاده قرار گیرد. درحال حاضر، یکی از رویکردهای دولت، حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر است و قرار بر این شد تا تسهیلاتی را به بخش خصوصی برای احداث نیروگاه پرداخت کند. درحال حاضر شرکت های خصوصی بسیاری قراردادهایی را برای تولید ۴۵۰۰ مگاوات بسته اند و اگر مشکل تامین پنل وجود نداشته باشد و این پنل های خورشیدی به موقع تامین و نصب شود، کمک بسیار بزرگی به کاهش مصرف برق شده است.

وی افزود: تجربیات گذشته بیانگر این موضوع است که نمی توان چندان به این وعده ها و پرداخت تسهیلات خوش بین بود و بعید است که چنین اتفاقی بی افتد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که تامین تجهیزات برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بسیار دشوار است و چون باید از منابع خارجی تامین شود، کار را دشوار می کند. ظرفیت داخلی و مونتاژ  هم، ظرفیت چندانی ندارند که بخواهند ۶ ماهه پنل های خورشیدی را تولید کنند. امیدوار هستیم تا این اتفاق مثبت در بحث نیروگاه های خورشیدی رخ دهد.

صنعت-برق

این کارشناس برق و انرژی در پایان گفت: دولت اعلام کرده است که گام هاییرا برای کمک به صنعت برق برداشته است ها این قدم ها باید جدی باشد. صنعت برق، با شرایط فعلی، قطعا با مشکلات اساسی مواجه خواهد شدو نمی تواند برق مورد نیاز جامعه را تامین کند. اگر این مسیر را طی کند مجبور می شوند تا در تابستان خاموشی هایی را اعمال کنند. درحال حاضر بسیاری از صنایع به علت کمبود گاز مجبور هستند تعطیل کنند و در فصل تابستان به علت کمبود برق مجبور بر کاهش تولید می شوند. اگر به بخش مولد جامعه توجه ویژه ای نشود، این امکان وجود دارد تا اقتصاد کشور آسیب ببیند. دولت باید به طور جدی به صنعت برق ورود پیدا کند و مردم هم باید تا جایی که می توانند، صرفه جویی کرده و الگوی مصرف را درنظر داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها