|
کدخبر: 320092

اختصاصی گسترش نیوز

قیمت عدس در روز جهانی حبوبات / لوبیا قرمز جگری چند؟

ایران یکی از کشورهایی است که مردم آن به مصرف حبوبات تمایل بسیاری دارند. در این گزارش همراه ما باشید تا نگاهی به قیمت انواع حبوبات در بازار داشته باشیم.

اقتصاد قیمت عدس در روز جهانی حبوبات / لوبیا قرمز جگری چند؟

حبوبات یکی از ماده های غذایی است که در فرهنگ غذایی ما ایرانیان نقش بسیار مهمی دارد و بیشتر غذاهای سنی ایران، دارای حبوبات است. غذاهایی مانند آش، قرمه سبزی و تعداد دیگری از غذا ها که از غذاهای سنتی کشورمان هستند، دارای حبوبات هستند. از انواع حبوبات پرکاربرد در چرخه غذایی ما ایرانیان، می توان به لوبیا، عدس و نخود اشاره کرد.

حبوبات

حبوبات خواص درمانی دارند

حبوبات دارای ارزش غذایی بالایی هستند و در بیشتر مواقع خواص درمانی دارند که می تواند فرد بیمار را به سلامتی برگرداند. همچنین ارزش غذایی این محصولات به اندازه ای بالا است که در پیشگیری و ابتلا به انواع بیماری ها، نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل از حبوبات به عنوان یک وعده غذایی نام برده می شود که در رژیم غذایی نیز نقش بسیار مهمی دارد و سبب سم زدایی در بدن می شود.

حبوبات نقش مهمی را در سلامت بدن ایجاد می کند و تحقیقات چند سال گذشته نشان داده است که مصرف این ماده های غذایی، می تواند برای جلوگیری از سرطان مفید باشد. این دانه های غذایی، باتوجه به آنکه در چند ماه گذشته قیمت بالایی پیدا کرده اند، اما به جرات می توان گفت که برای سلامتی بسیار دارای اهمیت هستند. روز جهانی حبوبات، بهانه ای شد تا در ارتباط با مصرف حبوبات در ایران و سایر کشور ها، گزارشی را آماده کنیم.

سرانه مصرف حبوبات در کشورها

کشورهای بسیاری وجود دارند که از حبوبات به عنوان غذای اصلی خود استفاده می کنند و البته این امر، بیشتر در کشورهای آسیایی قابل مشاهده است. شرایط اقتصادی در هر کشور، تعیین کننده میزان مصرف مردم آن کشور از حبوبات است، به طوری که حبوبات در بعضی از کشورها به عنوان غذای اصلی مصرف می شود. بسیاری از کشورهایی که تولید کننده حبوبات هستند، سهم بیشتری از استفاده از این ماده غذایی با ارزش دارند اما کشورهایی که وارد کننده حبوبات هستند، سهم کمتری در مصرف حبوبات دارند.

حبوبات

در ایران، سرانه مصرف غلات و حبوبات، به طور میانگین به ۱۴۵ کیلو در سال برای هر نفر تخمین زده شده است که شامل گندم، عدس و نخود و سایر حبوبات است. ایرانیان به مصرف حبوبات، عقیده بسیاری دارند و همانطور که گفته شد، در بیشتر غذاهای ما ایرانیان که سنتی هستند حبوبات کاربرد بسیاری دارند. یکی دیگر از کشورهایی که مصرف حبوبات را در دستور غذایی خود قرار داده عراق است. در این کشور، به طور سالانه، هر نفر حدود ۱۵۰ کیلوگرم حبوبات مصرف می کند که البته در عراق، مصرف نخود پخته، رواج بیشتری دارد. ترکیه نیز، یکی دیگر از کشورهایی است که مصرف حبوبات بالایی دارد. در این کشور، غذاهای خیابانی بسیاری وجود دارد که عمده آن ها، حبوبات داغ می فروشند که خوراک لوبیا یکی از اصلی ترین آن ها است. طبق آخرین آمارها، در این کشور، هر نفر به طور سالانه، ۱۸۰ کیلوگرم حبوبات مصرف می کند. مردم این کشور علاقه بسیاری به خوراک لوبیا چیتی دارند اما در سوریه، مصرف حبوبات کمی متفاوت است. سوریه که در زمان های گذشته، مصرف بالای حبوبات را داشته است، اکنون به علت جنگ های داخلی و همچنین بحران جمعیت، مصرف بسیار بسیار اندکی دارد. اما تا قبل از وجود بحران های داخلی و شرایط جنگ، سوریه یکی از بزرگ ترین کشورهای مصرف کننده حبوبات بوده است. در جدول زیر آخرین قیمت انواع حبوبات را مشاهده می کنید. 

 نام محصول

قیمت محصول(تومان)

قیمت فله هر کیلوگرم(تومان)

عدس درشت ۹۰۰ گرمی

۶۸.۰۰۰

۶۲.۰۰۰

عدس ریز ۹۰۰ گرمی

۶۹.۵۰۰

۶۳.۰۰۰

لپه درشت ۹۰۰ گرمی

۷۳.۰۰۰

۶۶.۵۰۰

لپه ریز ۹۰۰ گرمی

۷۲.۵۰۰

۶۵.۰۰۰

لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی

۷۳.۰۰۰

۶۸.۵۰۰

لوبیا قرمز جگری۹۰۰گرمی

۷۵.۰۰۰

۶۶.۰۰۰

لوبیا قرمز قلمی ۹۰۰ گرمی

۶۴.۵۰۰

۵۶.۰۰۰

نخود ۹۰۰ گرمی

۷۵.۰۰۰

۶۵.۵۰۰

نخودو لوبیا مخلوط ۹۰۰ گرمی

۷۳.۰۰۰

۶۹.۰۰۰

لیمو عمانی ۲۰۰ گرمی

۴۹.۰۰۰

۳۸.۵۰۰

سویا ۹۰۰ گرمی

۲۹.۵۰۰

۲۶.۵۰۰

جوبلغور و پوست کنده ۹۰۰ گرمی

۴۲.۰۰۰

۲۹.۰۰۰

گندم بلغور و پوست کنده ۹۰۰ گرمی

۴۱.۰۰۰

۲۸.۰۰۰

بازار صادرات 

صادرات حبوبات و محصولات کشاورزی ایران به کشورهای مختلف، عدد قابل توجهی است. کشورهای بسیاری وجود دارند که به علت مرغوب بودن محصولات کشاورزی ایران، این آمادگی را دارند تا هزینه بیشتری پرداخت کرده و حبوبات ایران را خریداری کنند. آمارهای صادرات ایران در بخش محصولات کشاورزی به خصوص حبوبات نشان می دهد که ایران در حوزه صادرات حبوبات ۵۸ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. چنین موضوعی بیانگر این است که بازارهای خارجی، تمایل خوبی را به محصولات کشاورزی ایران نشان می دهند.

حبوبات-۱

البته این نکته را هم باید عرض کرد که ایران درکنار صادرات حبوبات، واردات هم انجام می دهد و ما یکی از کشورهایی هستیم که در زمینه حبوبات، هم صادرات داریم و هم بخشی از حبوبات را وارد می کنیم. چندی پیش معاون بازرگانی وزارت جهاد و کشاورزی اعلام کرده بود که به منظور رفع اختلالات موجود در بازار، باید مقداری حبوبات را با ارز ترجیحی وارد کنیم.

سبد خرید مردم در فروشگاه ها نشان می دهد که حبوبات نقش مهمی را در خرید روزانه دارد و عمده مردم تریج می دهند تا به صورت باز و کیلیویی خرید کنند و تمایل چندانی به بسته بندی ها نشان نمی دهند. چراکه بسته بندی ها قیمت بالا تری دارند و خرید به صورت کیلویی به صرفه تر است. درحال حاضر، هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا قرمز در بازار ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها