|
کدخبر: 320054 شبنم درخشان

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران؛

قانون عوارض خروج از کشور برای این افراد تغییر می کند / موج مهاجرت به تور لیدرها رسید

حاجی‌سعید گفت: در حال پیگیری هستیم که عوارض خروج از کشور برای راهنمایان را حذف کنیم. چراکه ماهیت شغلی این افراد سفر و گردشگری است و نباید جریمه خروج از کشور بدهند.

اقتصاد قانون عوارض خروج از کشور برای این افراد تغییر می کند / موج مهاجرت به تور لیدرها رسید

صنعت جهانی گردشگری که در برخی کشورها به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی محسوب می‌شود، با شیوع کووید-۱۹ با چالش‌های قابل توجهی مواجه شد. این وضعیت به طور قابل توجهی تأثیری هم بر صنعت گردشگری در ایران داشت و به دلیل عدم سامان‌دهی قبلی این صنعت، مشکلات آن چند برابر شد. در خصوص وضعیت صنعت گردشگری در ایران گفتگویی با رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید. 

۱۴ هزار کارت راهنمای گردشگری 

محسن حاجی‌سعید، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران در گفت و گو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم اطلاعات راهنمایان را بر اساس آمارهای موجود بررسی کنیم، ۱۴ هزار کارت راهنمای گردشگری وجود دارد. اینکه چه تعدادی از این کارتها و افراد فعال هستند به دو دهه گذشته برمیگردد که در آن بازه زمانی این کارت‌ها صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵ هزار راهنمای فعال و نیمه فعال داریم. تعدادی نیز از این صنف و صنعت خارج شده اند. از عوامل موثر در خروج این افراد می‌توان طولانی شدن بحران‌های متعدد  و مستمر  را بیان کرد. بطور مثال در ۴ سال گذشته از اتفاقاتی که در خصوص قیمت بنزین در آبان ۹۸  بود و تا امروز و  موضوع جنگ غزه  در این صنعت تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. شاید تنفسی کوتاه ۶ ماه  تا یکسال نیز موثر واقع نشد. بنابراین این اتفاقات منجر به خروج تعدادی از راهنمایان گردشگری از این صنف و یا حتی مهاجرت تعدادی از این افراد شد. . طبق آماری که بدست آورده ایم نزدیک به ۳۰درصد از راهنمایان خارج شده اند که این  اطلاعات آماری بسیار دردناک است.

حاج سعید اظهار کرد: توجه به این افراد خیلی مهم و ضروری است. به واسطه اینکه راهنمایان گردشگری آبروی فرهنگی کشور در مواجه با مهمانان خارجی  هستند و زمان زیادی صرف خواهد شد تا یک فرد بصورت حرفه ای در این صنف فعالیت خود را شروع کند. جالب توجه است که راهنمایان با حداقل مدرک لیسانس در حال فعالیت هستند و طبق آیین نامه های موجود حدود ۴ تا ۵ سال زمان طول خواهد کشید تا شخصی در این حرفه به  راهنمای تخصصی تبدیل شود. وقتی  با خروج این افراد مواجه هستیم  که بسیاری از آنها باتجربه و پیشکسوت بودند، یعنی ما برای پر کردن جای خالی این دوستان و تربیت راهنمای جدید هزینه و زمان زیادی را باید سپری کنیم تا بتوانیم نیروی زبردست را جایگزین کنیم.

لیدر2

وی ادامه داد:  اطلاعات و برنامه هایی را بر اساس نظرات اصناف راهنمایان در استان‌های مختلف  جمع آوری کرده ایم که این موارد میتواند کمک کننده به حفظ فعالان گردشگری در کشور کند. یکی از این حمایت های ما بحث بیمه بوده که اقدامات لازم  برای راهنمایان گردشگری از سال ۱۳۹۹ شروع شد و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پوشش  بیمه راهنمایان به طور کامل انجام شد. تعداد افراد تحت پوشش  ۱۷۰۰ نفر بود که این اتفاق از ابتدای امسال  بواسطه تعلل سازمان برنامه بودجه وسازمان تامین اجتماعی و  عدم پیگیری درست برای حل این موضوع باعث ایجاد مشکلات اصناف بخصوص راهنمایان گردشگری شده است. علی رغم اینکه رئیس جمهور نیز یک ماه پیش  دستور داده بود ولی اقدام اولیه نیز روی دستور وی صورت نگرفته است. همین موضوع باعث شد تا انجمن راهنمایان  نامه ای به رئیس جمهور ارسال کند که چطور می‌شود شما دستوری را میدهید و سازمان مطبوعه این دستور را مورد بی توجهی قرار میدهد.

رئیس انجمن راهنمایان ایران خاطر نشان کرد: مورد بعدی  در حال پیگیری هستیم که عوارض خروج از کشور برای راهنمایان را حذف کنیم. چراکه ماهیت شغلی این افراد سفر و گردشگری است و این افراد نباید جریمه خروج از کشور بدهند.  راهنما چه به لحاظ آموزشی و چه به لحاظ حرفه ای باید سفر کند. از دیگر اقدامات ما فراهم کردن فضای مناسب برای این راهنماها در استانها است که نمونه آن در ایام کرونا  بود و مشخصا در ایام نوروز با کمک ستاد خدمات سفر  از ظرفیت راهنمایان استفاده شد.  در بسیاری از استانها این موضوع مدیریت شد و راهنمایان در ایام عید نوروز در بناهای تاریخی مستقر شدند. راهنمایان به فهم کامل از ریزه کاری های معماری  تاریخ و جاذبه های مختلف در استانهای مختلف ایجاد کرد و این مورد به راهنمایان کمک کرد و هم باعث اشتغال زایی شد  تا بتوانند در این ایام درآمدی را برای خودشان ایجاد کنند.

حاج سعید در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: راهنمایان در ایام عید نوروز در  ۶۰ درصد استانهای کشور  مستقر هستند. امیدواریم با حمایت وزیر میراث و پیگیری مدیران کل این ظرفیت به ۱۰۰ درصد ارتقا پیدا کند. راهنمایان گردشگری شغل فصلی دارند ولی حقوق فصلی دریافت نمیکنند. به نوعی راهنمایان گردشگری بعنوان نیروی متخصص صنعت به صورت روزمزد کار میکنند و بصورت پروژه ای در دفاتر خدمات مسافرتی یا بصورت مستقل میتواند تور گردانی  کنند و مشغول شوند. خدمات راهنمایان برای چند ساعت و یا چند روز مطالبه میشود و در ازای آن حق الزحمه به راهنما پرداخت میشود.

وی افزود: فصل گردشگری شلوغ  و فصل خلوت داریم که در هر استان با توجه به اقلیم و آب و هوا متفاوت است. مثلا در حال حاضر سفر به استان‌های جنوبی بیشتر است و طبیعتا نمایندگان ما در این ناحیه و منطقه بیشتر فعالیت دارند. در این حالت که سفرها بیشتر باشد تعداد روزهای کاری افزایش پیدا میکند ولی اینکه در روزهای دیگر حقوق خاصی دریافت نمیکنند. پشتوانه حمایتی از این شغل که صفر است بطور کلی حمایت بیمه ای را از دولت درخواست کردیم چرا که این صنف حتی شامل بیمه بیکاری هم نمیشود بواسطه اینکه بیمه اجباری نداریم. بیمه اجباری برای افرادی است که با نهاد و شرکتی کار میکنند و کارفرما فرد را بیمه میکند و لی در این نوع شغل کاملا متفاوت است و به نحوی نیست که یک کارفرمای مشخص وجود داشته باشند، کارفرماهای متعدد داریم باعث  میشود بیمه بصورت اجباری میسر نباشد.

رئیس انجمن راهنمایان ایران  در پایان در خصوص حمایت وزارت میراث فرهنگی از راهنمایان  به خبرنگار گسترش نیوز گفت:  وزارت میراث صرفا صدور مجوز را انجام میدهد و در نحوه پرداخت دستمزد دخالتی ندارد ملاک برای پرداخت دستمزد هم قوانین بالادستی وزارت کار و قانون کار است.بر همان اساس انجمن هم  نرخ نامه هایی را که هر ساله بروز رسانی میشود را  در اختیار دفاتر آژانس ها قرار میدهد. این ملاک عمل سالانه راهنمایان خواهد بود. در نهایت این افراد حمایت خیلی خاصی از دفاتر خدمات سفر یا وزارت نمیتوانند دریافت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها