|
کدخبر: 319964

قیمت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

پس لرزه های تصمیم دولت / فنر قیمت مسکن رها می شود

در این گزارش به بررسی موضوع ساخت مسکن به کمک شرکت های چینی پرداختیم.

اقتصاد پس لرزه های تصمیم دولت / فنر قیمت مسکن رها می شود

افزایش نرخ دلار و پیامدهای آن، از جمله افزایش قیمت مسکن در آینده، از طریق بررسی عوامل اقتصادی مانند تورم، قابل تأیید است.

اما در بازار مسکن همچنان مسئله اساسی کمبود عرضه است، مشکلی که واکنش دولت به آن بی‌تفاوتی یا طرح ایده‌هایی است که قبلا امتحان خود را پس داده یا اینکه به گفته بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن صرفا جهت تبلیغ است نه چیز بیشتر! ورود چینی‌ها به عرضه ساخت و ساز یکی از آن ایده‌هاست.

بررسی بازار مسکن در روز‌هایی که نرخ دلار افزایش پیدا کرده نشان می‌دهد ترس از گرانی دو چندان مسکن تقاضا‌هایی را وارد بازار کرده است؛ اما این آن رونق مورد نظر فعالان بازار نیست. وضعیت رکود در معاملات شدیدتر از آن است که تکانه‌های دلار بر آن تاثیری بگذارد. حتی نزدیک شدن به پایان سال و سنت تبدیل خانه به احسن نیز به دلیل کمبود نقدینگی مثل سال‌های گذشته نیست و حالا کمتر کسی است که قادر به بهبود دادن خانه خود باشد. تداوم این رکود در حالی است که نرخ فعلی دلار در رقم‌هایی بالاتر از ۵۰ هزار تومان کف سازی کرده و دیر یا زود اثرش را در بازار مسکن نیز شاهد خواهیم بود.

افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش نرخ مسکن آینده محتومی بود که بررسی مولفه‌های اقتصادی مانند تورم آن را تایید می‌کرد. اما در بازار مسکن همچنان مسئله اساسی کمبود عرضه است، مشکلی که واکنش دولت به آن بی‌تفاوتی یا طرح ایده‌هایی است که قبلا امتحان خود را پس داده یا اینکه به گفته بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن صرفا جهت تبلیغ است نه چیز بیشتر! ورود چینی‌ها به عرضه ساخت و ساز یکی از آن ایده‌هاست. نتیجه آن که طبق پیش بینی این کارشناس علاوه بر گرانی نهاده‌های ساختمانی که در سال آینده اتفاق می‌افتد، کسری عرضه نیز یک تورم مضاعف را به بخش مسکن تحمیل خواهد کرد.

اختلاف قیمتی با چینی‌ها

چند روز قبل معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت که قرار است چینی‌ها با روش‌های نوین وارد بازار ساخت و ساز پایتخت شوند و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت چینی‌ها پیش بینی شده است، واحد‌هایی که بخشی از آن‌ها در بافت‌های فرسوده خواهد بود. «ایرج رهبر» عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به سابقه کشور‌های دیگر در زمینه همکاری با چینی‌ها اشاره می‌کند.

او در این باره توضیح می‌دهد: ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان تازگی ندارد. دو سه سالی هست که این مسئله مطرح است، اما تا امروز به صورت عملی انجام نشده است. علتش این است که اول باید قیمت کارشناسی انجام دهند. اگر چینی‌ها پایین‌تر از قیمت قبول کنند، سوال اصلی باید این باشد که چرا به این رقم راضی شده‌اند؟ مثلا ایران قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار را پیشنهاد داده در صورتی که چندین سال قبل سازندگان چینی در سوریه و عراق و الجزیره کمتر از ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار قیمت نمی‌دادند! اما از همه این‌ها گذشته باید گفت مشکل بافت‌های فرسوده در حال حاضر تملک املاک است؛ یعنی افرادی که چند سال است در آن جا مالک هستند و باید آن‌ها را راضی کنند تا زمینشان را بفروشند و ساخت و ساز انجام دهند.

رهبر با اشاره به مشکل تامین مالی در روند خانه سازی در کشور می‌گوید: ما هزاران هزار ساختمان در دست ساخت داریم. در طرح نهضت ملی مسکن نیز تا آن جایی که زمین تامین کرده‌اند ما تحویل گرفته و در حال ساخت هستیم. حدود ۲۰ هزار واحد در نهضت ملی و اقدام ملی مسکن. از همین رو ما کمبودی در نیروی ساخت و ساز و مهندس نداریم. فقط باید تامین منابع مالی به موقع صورت بگیرد و زمینی را برای ساخت تدارک ببینند و در اختیار ما بگذارند. پس مشکل ما ساخت نیست. مگر اینکه قرار باشد تهاتر و در ازای دادن نفت انجام دهند. اما در آن صورت نیز در کشور ما شرکت‌هایی هستند که در ازای نفت حاضرند خانه بسازند. فقط ممکن است به دلیل برخی مسائل سیاسی ساخت و ساز را به چینی‌ها بسپارند.

تزریق پول نفت به مسکن آثار تورمی زیادی به بار می‌آورد

«بیت‌الله ستاریان» کارشناس مسکن نیز در ادامه به گفتگو با اقتصاد ۲۴ پرداخت و درباره طرح اخیر دولت برای افزایش عرضه مسکن می‌گوید: این اقدام غیرعملی است. عموما همه دولت‌ها به صورت تبلیغی این حرف را زدند و می‌زنند؛ اما نکته در این است که چینی‌ها چه کاری می‌کنند که ایرانی‌ها نمی‌توانند انجام دهند؟ می‌خواهند تکنولوژی و سریع سازی خود را بیاورند؟ اینکه قابل انتقال نیست. برای انتقال آن کل زیرساخت‌های مسکن در ایران باید انجام شود که آن‌ها بتوانند به همان صورتی که در چین تولید می‌کردند اینجا هم بتوانند تولید کنند. اما اگر منظورشان از آمدن چینی‌ها سرمایه گذاری است و می‌خواهند در ازای آن نفت بدهند، این خطرناک‌ترین عملی است که که یک دولت می‌تواند انجام دهد. تزریق پول نفت به مسکن.

به گفته او هزینه‌های ساخت مسکن باید از خودش تامین شود، یعنی از خودش درآمد کسب شود و دوباره به خودش تزریق شود. یعنی گردش پول سریع و ابزار‌های مالی زیاد شود؛ و الا درصورتی که پول نفت را تزریق کنیم به شدت تورم را افزایش می‌دهد، چون می‌دانیم که ضریب داده و ستانده‌های مسکن و ساختمان به بخش‌های دیگر یک به یک است؛ یعنی در همه بخش‌ها خودش را نشان خواهد داد؛ لذا مکانیزم ساخت مسکن باید طوری باشد که رابطه یک سرمایه گذار و یک سازنده و یک خریدار از نظر مالی طوری تعریف شود که سرعت این گردش پول افزایش پیدا کند و اطمینان و اعتبارات لازم ایجاد شود؛ و الا تزریق نفت به مسکن تکرار ماجرای مسکن مهر و آن تزریق بدون فکری است که سبب شد چه تورمی به بار بیاید.

پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده

ستاریان در ادامه می‌افزاید: در نهضت ملی مسکن هم دولت به جای وعده ساخت مسکن باید می‌گفت کاری می‌کنیم که بخش خصوصی بتواند یک میلیون مسکن بسازد. اما چرا بخش خصوصی تا به حال نتوانسته؟ این‌ها چه کار کرده‌اند که بخش خصوصی بتواند؟ عملا هیچ کار! به جز ثبت نام و گروهی متقاضی که در صف انتظارند و با وعده! اینکه می‌گویند ما یک میلیون و ۹۰۰ هزار در دست داریم که نشد حرف. همین تعداد ممکن است ۶ سال طول بکشد تا تحویل داده شود؛ لذا به جای این که مشکل مسکن را اساسی حل کنند ادعاهایی چون مسکن چینی در حاشیه و برای تبلیغ گفته می‌شود که البته خطرات بزرگی را هم به دنبال دارد. مشکل این است که بخش خصوصی ما در حال حاضر عاجز است و نمی‌تواند مثل کشور‌های اطراف جواب جامعه را بدهد.

آن طور که این کارشناس مسکن می‌گوید ما در دو سال گذشته کمترین صدور پروانه و کمترین تولید را داشتیم. در نتیجه کسری برای سال آینده ذخیره شده و متقاضیان نیز بیشتر خواهد شد. از سویی قیمت نهاده‌های ساختمانی نیز همچون سایر کالا‌ها از تورم پیروی می‌کند و با شاخص تورم کالا قیمتش بالا خواهد رفت. نتیجه آن که ماحصل این محصولات که مسکن باشد، چون کسری دارد یک تورم مضاعف به آن خواهد خورد.

منبع: اقتصاد ۲۴
  • داور ارسالی در

    سلام . خداقوت ببینیم ما نفت راحت ب چین کبیر می فروشیم / نفت داریم بخرند و ضمن ا ینکه شرکت های انبوه ساز چین برشکسته شده و می شوند بهترین زمان ساخت مسکن با کمک چ ین و هزینه را با نفت اضافی که خریدار ندا رد پرداخت می شود و هم سود نظام است و هم دولت بی تجربه رییسی و هم چین جون می گیرد / یادمان باشد وضعیت ساخت و ساز چین بسیا ر وحشتناک است و بهترین زمان ایران هست هم ابادانی هم دلار تقویت می شود می شود در این کار یک سوم فروش دلار برگردد در بازار ایران پخش شود بشتاب رییسی و خواب نمان

  • ایرانی ارسالی در

    خدا لعنت کند مسئولان دولت قبلی را که جلو مسکن مهر را گرفتند و باعث گرانی قیمت مس کن شدند . خدا آنها را نیامرزد.

  • ناشناس ارسالی در

    دولت رییسی دردوسال پیش که زمام امور را ب دست گرفته با اجرای برنامه های اقتصادی غی رکارشناسی ابرتورمی را ایجاد کرده که ایرا ن درطول تاریخ تجربه نکرده بود وتا زمانیک ه این دولت برسرکترایت بحث از ارزنی وتورم تورم رویایی بیش نیست

  • حقگوی ارسالی در

    اخه چرا یه تصمیم گیرنده ملی و درست حسابی تو این کشور نیست هر چی میخوام چیزی نگم ادم تک و پهلوش به حرف میاد جون های ما بیکارن و مهندس و ناظر و نقشه کش هم تو کشور نزدیک به نود میلیون وجود داره سرمایه هم که صددرصد از خودمونه ینی چی چش بادومیا بیان تو قلب پايتخت خونه بسازن مگه چندین سال نیست با اشغال فلسطین در تضادین فردا چین هم میشه اسرائیل

  • سالار ارسالی در

    خیر . شما بی جهت شانتاژ می کنی و دوست داری فنر مسکن رها بشه . مسکن تا چند سال آینده رگوده و تا 30 درصد قیمتها نیاد پایین همین رکود ادامه داره . یک سری زالو و دلال و انگل فقط دوست دادن رونق بگیره و افزایش پیدا کنه که فعلا خبری نیست

  • محمد ارسالی در

    نکنه مثل بزرگراه تهران شمال شود

  • ناشناس ارسالی در

    ما در اوایل انقلاب در دوران ابتدایی خواندیم وگوشمان را هم پر کردند که نه غربی نه شرقی فقط خود کفایی ،یعنی ما ایرانیان فقط به پای خود ایستادگی کنیم در ۴۴ سال از انقلاب گذشته نه تنها پیشرفت نکردیم بلکه روز به روز پست رفت هم می کنیم، این همه جوانان بی کار در گشورمان داریم که با کار مزد ریالی کار میکنند یعنی می سرفه ،در ساخت وساز مسکن ،دولت اگر بتواند ابزارهای لازم را تهیه کند اگردر ساخت وساز وستیل ساختمان فراهم شود ما ایرانیان هیچ کمی از چینی ها نداریم ایرانیان خودشون فعال وکاردان وباهوش هستند ‌ایرانیان هیچ کمی از چینی ها ندارند

  • ناشناس ارسالی در

    این مقاله سفارشی بساز بفروشا هستش که میت رسن بساط مفتخوریشون جمع بشه

  • ناشناس ارسالی در

    ساختن مسکن فاجعه ای دیگر است که اگر اتفاق بیفتد نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه اوضاع را پیچیده تر میکند لطمه دیگر ی به صنعت ساختمان سازی ایرانیان است که در ساختمان سازی سابقه و قدمت طولانی دارن بعد از کشاورزی که افغانی ها همه جا را تصرف کردن نوبت به صنعت ساختمان سازی است که از دست ایرانی ها خارج کنند تا در آینده برای ساخت مسکن باید وابسته به خارج شویم واگذاری ساخت و ساز به چینی ها خیانتی دیگر به ایران و ایرانی است ۱۵ میلیون افغانی وارد کشور شدن که علاوه بر بیکاری و تصاحب شغل ایرانیان آنها را بیکار کردن و خانه نشین کردن اگر دولت فکری برای خروج افغانی ها نکند تا دو الی سه سال دیگر کل ایران را از دست خواهیم داد افغانی ها دارن کم کم امتیازات میگرن تا چند سال قبل حساب بانکی نداشتن بچه هاشون در مدرسه درس نمیتوانند اکنون اکثر کشاورزی ها و ساختمان سازی ها و سرایداری ها دنیا داری ها و غیره را تصاحب کردن در مترو و اتوبوس وخیابان جمعیت افغانها از حد معمول بیشتر است دولت و مجلس باید فوری برنامه زمانبندی شده برای خروج آنها تعیین کنند زاد و ولدشون به شدت افزایش یافته و مردم ایران خیلی ناراحت هستن دولت رییسی باید عواقب خروج اینها را بپذیرد

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی ۱۵ میلیون افغانی آن وارد کشور کردن خب اینها نیاز به خانه و امکانات دارن و ح ضور افغانها باعث گرانی اجاره شده چند ن فر یک خانه رهن میکنند با قیمت نجومی اف غانی را میشناسم که یک ساختمان سه طبقه اج اره کرده وآن را به افراد افغانی غیر مجاز اجاره میده ودرامد کلانی بدست می آورد امیدوارم دولت که دولت هرچه سریعتر نسبت ب ه خروج افغانها اقدام کنید تا در آب و گا ز و برق و نان و بنزین کودک و قناعت شود و کم مصرف شود

  • ناشناس ارسالی در

    چینی ها می تونن از یه واحد ۵۵ متری، آپار تمان دوخوابه دربیارن. شما میتونی؟ عمرا ن تونی‌.
    این گزارش هم از ترس ورود چینی ها به بازار مسکن ایران نوشته شده

  • علیرضا ارسالی در

    از لحن و نوع گفتار گوینده کاملا میشه فهم ید بدجوری خانه های احتکار شده رو دستش مو نده !!!! آقای محترم!!! خریداریبرای مسکن گران شما نیست بیخود هی نگو کاهش عرضه! ک اهش عرضه! الان تو کوچه ما بیش از ۵۰ واحد هست که حداقل ۲ ساله خالیه!!!! آقا احت کار نکنید شما محتکرین از بعثی ها بدترید !!!! لعنت خدا بر ش...

  • فیروز ارسالی در

    رشد و تحول صنعت مسکن لازمه اش داشتن یک ف کر وایده و پشتوانه ملی و علمی قوی است که متاسفانه در این دولت رئیسی دیده نمیشود و طبق نظر کارشناس محترم گزارش فقط یک شو و تبلیغات ظاهر فریب است.

  • امیر ارسالی در

    دلار بهانه ای برای سوداگری اخه چه ربطی بین دلار و مسکن است فقط دلالی قانونگذار باید مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و هیچ هزینه ای برای مالک نداشته را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود و مردم امیدوار به زندگی و فرزند اوری داشته باشند

  • حسن ارسالی در

    اینهمه پول نفت را دارند در مصارف غیر تولیدی خرج می‌کنند و به هیچ عنوان اثری از آن در جامعه نمی ماند
    حالا اگر بیایند با پول نفت خانه برای مردم درست کنند که مشکل اصلی مردم است و هم اشتغالزایی زیادی دارد و هم تولید در جامعه صورت می‌گیرد ،باعث تورم شدید می‌شود
    واقعیت اینست که یک مافیای قوی زمین و مسکن در راس کار هست ونمیخواهند که خانه ای و مسکنی برای مردم تولید شود تا منافع آنها یی که در خرید خانه و مستقلات سرمایه گذاری کردند تامین شود

  • ناشناس ارسالی در

    خدایا ازاین دولت ومسعولان دروغگونجاتمان بده بدگرفتارشدیم

  • ناشناس ارسالی در

    مسکوت ماندن یک جواز یک طبقه در ازای سودب ی نهایت برای تعداد خاص همان تسهیلاتی که میخواهند به چینی ها بدهند که نمونه آزادر اه تهران شمال که بعداز بیست سال دیدیم چگ ونه راه اندازی شد با چه عوارضی خوب 50درص د همان تسهیلات را به ایرانی بدهند تا بهت ر و مفیدتر مسکن ساخته شود نه مثل کشنده ت ریلی هوو خلاصه مطلب در اینصورت سود و ران ت کلان تو جیب عده ای آقازاده ومسولان نخو اهد رفت پس چاره کار مانع تراشیدن است در مقابل ساخت است نمونه بارزش عدم صدور جواز ساخت برای زمینهای قولنامه ای است در اصل دولتها و حکومت یک چالش خیلی بزرگی شدن بر ای مردم و خداوند عاقبت مارا بخیر کند انش االله با آرزوی پایداری برای همه خوبان یا حق

  • ایرانی ارسالی در

    بیخودی بازارو ملتهب نکنین بی .......مردم دستتون خوندن شما سنگ خودتونو به سینه می زنین به فکرمردم نیستید.

  • ناشناس ارسالی در

    دولت رئیسی نباید مثل دولت منحوس حسن کلید عمل کند که روابط ایران را با همه دول اس لامی نابود کرد، باید روابط ایران با عربس تان را رئیسی هر چه بیشتر قوی تر ومتراکم تر کند و عمره را راه اندازی کند ،هر چه ما به عربستان پشت کنیم اسرائیل جای ما را در سرزمین وحی خواهد گرفت ، اختلافات و ف اصله ها نباید باعث جدایی ما و نفوذ اسرائ یل در سرزمین وحی شود. عربستان هم با بیان یه اخیرش مشت محکمی را بر دهان اسرائیل زد و عادی سازی روابط با اسرائیل را منتفی ک رد . تنها راهی را که خداوند برای غلبه و پیروزی بر یهود ونابودی اسرائیل قرار داده اتحاد نظامی تمام دول اسلامی بر علیه اسر ائیل است وهیچ راه دیگری وجود ندارد.تنها راه نجات غزه و فلسطین و امت اسلام اتحاد ومتفق شدن دول اسلامی و نیروهای مسلح کش ورهای اسلامی در تقابل وجهاد با اسرائیل است. با نشستن وتماشا کردن جنایات اسرائی ل و مرگ بر اسرائیل گفتن هیچ وقت اسرائیل از بین نخواهد رفت بلکه بزرگترخواهد شد و بر کشورهای اسلامی مسلط تر خواهد شد.خداو ند از مسلمانان امت واحد را می خواهد‌.

  • مهدی ارسالی در

    فنر قیمت چه چیزی رها نشده در این میان عد ه ای فقط به فکر قیمت اسنپ هستند

  • ناشناس ارسالی در

    جسارتن همتون دروغ گو های خیلی ضعیفی هستید دراصل بیشتر از خانه خانه‌ مسکونی میباشدونیز اولا شهرداریها به بهانه های مختلف از ساخت وساز هم جلوگیری می‌کنند هم تا می‌توانند هزينه ساخت وساز را بالا می‌برند وسیاسی کاری می‌کنند ونیز مردمرا فقیر فقیر فقیر کردن

  • ناشناس ارسالی در

    کدام تقاضا . مردم پول پیش جور کنن تقاضا پیشکش .قیمت بالا بره . خریدار کجاست .

  • محمد ارسالی در

    انشاءالله این اتفاق خواهد افتاد
    و ساخت ساز مسکن قیمت را پایین خواهد اورد اگردولت محترم وارد شود خانه‌های خا لی هم به معرض فروش گذاشته خواهد شد ودست دلالان کوتاه میشود اتفاق خوبی است

  • احمد ارسالی در

    تادولت آقای رییسی ومهرداد بذرپاش در راس کار هستند انبوه سازان باید سماغ بمکند
    قیمتها هر روز با کاهش روبروست انبوه سازان محترم آش خودتان را بخورید ولی حلیم همسایه
    را هم نزنید چون بنفعتان نی ست

  • ناصر ارسالی در

    شما کاری انجام ندهید اظهار نظری نکنید وع ده های توخالی ندهید بازآ را به حال خودش رها کنید واردات خودرو و .... را از انحصا ر یک عده خارج کنید مطمئن باشید ظرف مدت ک وتاهی همه چی ره روال عادی برگشته و تورمی ناچیز خواهیم داشت دست از سر پول نفت و م نابع و جیب مردم بردارید بس کنید دیگه فات حه مملکت را خواندید

  • ناشناس ارسالی در

    تنها راه ساخت انبوه مشارکت دولت با انبوه ‌سازان خوش نام آست ،که زمین را دولت تامی ن کند و ساخت توسط انبوه سازان ،و واحدها به نسبت تقسیم شود و دولت واحدهای خودرا به گروه هدف واگذار نماید و انبوه سازان ه م به قیمت بازار بفروشند .

  • حسن ارسالی در

    آقا بخیل نباشین بگذارید یه نون هم به چین برسه!! نکند اگر چینی ها وارد بازار بشون د برخی گربه رقصوندنها دیگه بی فایده میشه یا گند برخی قیمت گذاریها در میاد؟؟

  • علی ارسالی در

    عرضه بیشتر قیمت مسکن رو پایین میاره بخصوص اگه با خلق پول نباشه...حالا یک عده کارشناس پول میگیرند تا سمپاشی کنند

  • ناشناس ارسالی در

    شما احتمالا واحد زیاد داری که باید انوال ت چک بشه دوم اینکه خونه دیگه گرون نمیشه چون خیلی بی رویه قیمتش بالا رفت

  • ناشناس ارسالی در

    فنر مسکن پلاستیکی هست، اگر آزاد هم بشه م ی خوابه. حالا شما بالا بری پایین بیایی، مسکن باید مانند بورس باید ۷۹درصد تا ۵۹در صد افت کنه تازه برند یا نخرند، مانند الا ن بورس.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها