|
کدخبر: 319713 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

فاصله زیاد تقاضا و عرضه مسکن/ چینی ها بافت فرسوده تهران را نجات می دهند؟

سروری گفت: در شرایط فعلی، تقاضا برای مسکن بسیار بالا است و عرضه مسکن فاصله بسیار نجومی با تقاضا دارد.

اقتصاد  فاصله زیاد تقاضا و عرضه مسکن/  چینی ها بافت فرسوده تهران را نجات می دهند؟

ساخت مسکن در پایتخت توسط کشور چین، مدت زمان زیادی می شود که مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس آخرین اخبار از تجربیات، دانش و همچنین ثروت کشور چین، در راستای ساخت مسکن در پایتخت استفاده شود. موضوعی که منجر شده است عده ای نسبت به این ماجرا واکنش نشان دهند و البته این طرح موافقان زیادی هم دارد.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن و همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، نبود سرمایه گذار باعث شده است تا در حوزه مسکن، وضعیت مطلوبی نداشته باشیم. اگر سرمایه گذار خارجی در بحث ساخت مسکن ورود کند، می توان شاهد اتفاقات مثبت و رونق بازار در این حوزه بود.

استفاده از تجربیات کشورها در دهه های قبل

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران، در ارتباط با ساخت مسکن توسط چینی ها در پایتخت به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در ابتدا باید اشاره ای به بارش های اخیر و عملکرد خوب مدیریت شهری داشته باشیم. این بارش ها سبب شد تا بخشی از سدهای تهران پر شود و تاحدودی مشکلات کم آبی را برطرف کند. اما تا نیاز اصلی پایتخت فاصله بسیاری داریم. همچنین باید از عملکرد مناسب شهرداری تهران در برف روبی و اقدامات به موقع آن ها و نیروهای شهرداری، تقدیر و تشکر کنم. این افراد زحمات شبانه روزی داشتند و از حوادث ناگوار جلوگیری کردند.

پرویز-سروری

سروری ادامه داد: برای بنده جای تعجب دارد که صحبت ها به گونه ای پیش می رود که انگار، نخستین بار است که در حوزه ساخت مسکن از یک کشور خارجی کمک گرفته می شود. در دهه های قبل نیز، برای ساخت و ساز های بزرگ، از توان کشورهای خارجی استفاده کرده ایم و نمی دانیم چرا عده ای نسبت به ساخت مسکن با استفاده از تجربیات کشور چین، واکنش هایی را نشان داده اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر به شهر پردیس مراجعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که در شهر پردیس، فاز های بسیار زیادی وجود دارد که این سازه ها و شهرک سازی ها را یک شرکت بزرگ ترکیه ای ساخته است و همچنان بحث های انعقاد قرارداد با این مجموعه بزرگ وجود دارد و همکاری ها ادامه پیدا کرده است. پس باید نتیجه گرفت که ساخت مسکن توسط شرکت های چینی، چیز جدیدی نیست که درحال حاضر عده ای مخالف این طرح شده اند.

وعده ساخت ۴ میلیون مسکن توسط رئیس جمهور

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهم ترین سیاست دولت، بحث مسکن و خانه سازی است. همانطور که درجریان هستید، رئیس جمهور محترم، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را داده اند. باید گفت که در شرایط فعلی، تقاضا برای مسکن بسیار بالا است و عرضه مسکن فاصله بسیار نجومی با تقاضا دارد. بسیاری از افراد هستند که به مسکن نیاز دارند و بسیاری از زوج هایی که ازدواجشان معطل یک مسکن است، درخواست های خود را برای تهیه مسکن داده اند اما چیزی برای عرضه وجود ندارد.

مسکن-چین

سروری در ادامه این بحث به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اگر از دید عقل و منطق به این موضوع نگاه کنیم، باید از ظرفیت های حوزه مسکن به نحوی استفاده کرد که مشکلات را مرتفع کنیم. مهمترین مشکل ما بحث بافت فرسوده است که می توان از ظرفیت چینی ها به خوبی استفاده کرد. این امر باید مورد تقدیر قرار گیرد، نمی دانم چرا هنر تبدیل فرصت ها به تهدید را پیش گرفته ایم.

جذب سرمایه یک هنر بزرگ است

وی افزود: باید به این نکته اشاره کنم که در تمام دنیا، سرمایه پذیری یک هنر است. تمام دنیا سعی بر این دارند تا شرایطی را مهیا کنند که سرمایه گذار، پول های خودش را در کشورشان سرمایه گذاری کند تا به رشد اقتصادی مطلوب برسند. اصولا جذب سرمایه گذار سبب خواهد تا پیشرفت به وجود آید و درحال حاضر تمام کشورها سعی بر جذب سرمایه گذار دارند و بستر سرمایه گذاری ایمن را برایشان فراهم می کنند. اگر شهرداری تهران بتواند مسیر رایزنی با چین را برای ساخت مسکن در پایتخت هموار کند باید این اقدام را یکی از مهم ترین اقدامات شهرداری دانست؛ چراکه کار بسیار بزرگی صورت خواهد گرفت و استفاده از تکنولوژی و سرمایه چین، یک اقدام مهم قلمداد می شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: همین بحث که در ارتباط با اتوبوس های وارداتی وجود دارد در ارتباط با مسکن هم شاهد هستیم. مشکلات بسیاری در بحث مسکن وجود دارد و ضعیت مطلوبی با وجود همت دولت در این حوزه نداریم. یکی از موضوعات مورد بحث که وضعیت مسکن را دچار مشکل کرده، بحث سرمایه گذاری است و تا زمانی که سرمایه گذاری در این حوزه صورت نگیرد، اتفاقات مطلوبی رخ نخواهد داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها