|
کدخبر: 319877

بازار مسکن/قیمت مسکن/بافت فرسوده

دولت به تعهدات خود عمل نمی کند / بافت فرسوده بلاتکلیف مانده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرده است که دولت به تعهدات خود درباره بافت فرسوده عمل نمی کند.

اقتصاد دولت به تعهدات خود عمل نمی کند / بافت فرسوده بلاتکلیف مانده است

بافت های فرسوده پایتخت نیاز به رسیدگی اساسی دارند تا ساکنان این مناطق بتوانند، زندگی بی خطری داشته و از تسهیلات نوسازی مسکن استفاده کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه متوسط عوارضی که تهران از صدور پروانه ساخت دریافت می‌کند از مشهد، تبریز و شیراز کمتر است، گفت: اگر دولت می‌خواهد کمک کند و در بافت فرسوده کمک حال باشد، به تعهداتش در این زمینه عمل کند.

حمیدرضا صارمی در دویست و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: فرض کنیم لایحه عوارض سراسر غلط است و به همین دلیل به شورا ارائه دادیم که اشتباهات ما را بگویند. بر اساس بررسی میانگین عوارض از مناطق مختلف، در منطقه ۲۲ تعداد ۲۶۰ پروانه صادر شده و عوارض ۹۰۰ هزار تومان به طور متوسط یک متر مربع بوده است. در منطقه ۲۱ متوسط برای هر متر مربع ۶۰۰ هزار تومان و در منطقه ۱، ۲ و ۳ نیز بین ۲ تا ۴ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ عوارض دریافت مجوز تا پنج منطقه ۳۲۸ هزار تومان است، افزود: اگر می‌خواهیم عدالت را محقق کنیم باید بگوییم در مناطق پایین شهر، در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ سازمان نوسازی ملکی داشت که هر متر ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رساند و کسی نمی‌خرید و امروز هر متر ۴۰ میلیون تومان اعلام شده و عده‌ای در صف هستند. سازنده از مالک زمین را می‌گیرد و دو تا سه طبقه به مالک می‌دهد. چه کسی اینجا سود می‌برد؟

صارمی با بیان اینکه تبصره قانون درآمد پایدار نشان می‌دهد شهرداری‌ها باید تا پایان بهمن ماه لایحه عوارض را به اطلاع مردم برسانند، گفت: از تیرماه کارشناسی‌ها صورت گرفته و استدعا داریم لایحه با همان کیفیت تصویب شود.

صارمی همچنین ضمن تقدیر از دلسوزی اعضای شورا برای مردم، گفت: سال گذشته به ۶ میلیون و ۴۹۸ هزار متر مربع فضای مسکونی پروانه داده شد که ۴۱ همت ارزش داشت. امسال هفت میلیون و ۱۴۱هزار فضای مسکونی پروانه گرفته و عوارض آن ۳۵ همت است که نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی ادامه داد: سال قبل سال خاصی بود؛ وزارت کشور باید کد درآمدی جدیدی را تصویب می‌کرد، اما به ناگهان گفت درآمد‌های چند کد را از یک کد دریافت کند. در برخی موارد ما ۱۰۰ درصد کاهش نرخ عوارض داشتیم. این عدد صداقت کار شهرداری را نشان می‌دهد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تعداد صدور پروانه در سال اول این دوره پنج هزار فقره بود و امسال به ۱۲ هزار فقره رسیده و نشان می‌دهد شرایط تسهیل شده است، گفت: ما رقم ۲۴۰ همت نداریم. برای مثال یک فیش عوارض ۸۰ همت ارزش دارد. سه پرونده بزرگ ۱۲۰ همت ارزش دارند و وصول درآمد معاونت شهرسازی ۱۳۵ همت است.

شکل گیری برخی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد به گونه‌ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد. این بافت به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده شده و کارکردهای شهری خود را از دست می دهند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها