|
کدخبر: 319763 سارا سمیع شمس

گزارش میدانی گسترش نیوز از خیابان سپه سالار:

بازار خراب پاپوش فروش ها / کفش ۱ میلیون تومانی را بالای ۲ میلیون می فروشند!

خرید کفش یکی از دغدغه های مهم مردم در بازار است و انتخاب کفش مناسب وقت گیر است. خریداران برای راحتی خرید به راسته کفش فروش ها مراجعه می کنند. در تهران بازار کفش خیابان باغ سپه سالار گزینه اول مردم برای خرید کفش است. همراه خبرنگار گسترش نیوز باشید تا وضعیت بازار کفش را بررسی کنیم.

اقتصاد بازار خراب پاپوش فروش ها  / کفش ۱ میلیون تومانی را بالای ۲ میلیون می فروشند!

سر زدن به بازار، آن هم در روزهای نزدیک به عید، حال و هوای خاص خودش را دارد. بازارها در حال آماده شدن برای روزهای شلوغ اسفند هستند، روزهایی که اگر خوب بگذرد، سرمایه خوبی برای سال آینده کاسبان می شود.

کفش-کتانی

اگر قصد خرید کیف و کفش داشته باشید، شاید اولین گزینه محبوب در تهران برای شما سپه سالار باشد. باغ سپه‌سالار تهران در حوالی میدان بهارستان و در بافت تاریخی پایتخت قرار دارد. به گفته قدیمی های محل، ملک بزرگی که در مالکیت یک بانک بوده است، فروخته شده و آن ملک به یک فروشگاه بزرگ کیف و کفش تبدیل می شود. با گذشت زمان و محبوبیتی که این محل از  فروش کیف و کفش به دست می آورد، کاسبان دیگر هم به این حرفه روی می آورند.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گزارشی میدانی سری به محله باغ سپه سالار زده است تا در گفتگویی صمیمانه به بررسی وضعیت جدید بازار و همچنین شنیدن درد و دل کاسبان فعال این بازار بپردازد.

سپه-سالار

باغ سپه سالار خلوت تر از همیشه

عادت داریم همیشه این راسته را مملو از جمعیت و شلوغ ببینیم. مشتریان کیف و کفش باغ سپه سالار از همه نوع قشری هستند و با کمی گشت و گذار هم کالای لوکس و برند می توان یافت و هم اجناسی با قیمت مناسب تر نیز قابل دسترس است.

حوالی غروب بود که وارد خیابان باغ سپه سالار شدم و برخلاف سال های قبل خیابان را خلوت تر از همیشه احساس کردم. آسمان تهران کمی ابری و بارانی بود و احتمال دادم شاید شرایط جوی تاثیرگذار بوده است. از سمت چپ خیابان وارد یکی از مغازه های کیف و کفش شدم و از خانم فروشنده پرسیدم: وضعیت بازار چطور است و چرا انقدر خلوت به نظر می رسد؟ خانم فروشنده که سن و سال کمی داشت و کم تجربه به نظر می رسید شروع به صحبت کرد و حرف من را تایید که درست حدس زدید، هم بازار خلوت تر شده است و هم میزان خرید مردم کم شده است.

کیف-سپه سالار

در حال صحبت بودیم که صاحب اصلی مغازه وارد شد و بعد از فهمیدن ماجرای گپ و گفت ما اضافه کرد: ما مشتریان عمده خود را داریم اما نسبت به قبل کم شده است. الان هم چند وقتی است که بازار خراب است. قدیمی های بازار اغلب برج ۱۰ را کم رونق  پیش بینی می کنند اما الان وضعیت بهمن ماه هم آنچنان تعریفی ندارد! کفش را معمولا به صورت عمده حدود یک میلیون تومان فاکتور می کنیم و همان کفش را در فردوسی بالای ۲ میلیون تومان می فروشند. تولید کننده های کفش معمولا براساس فروش مدل های قبلی سفارش جدید از فروشنده ها می گیرند اما با توجه به سفارش هایی که گرفتیم، مشخص است که مغازه دارها هنوز کالاهای قبلی را به فروش نرساندند!

بازار-کفش

۳ نسل قبل از من کفاش بودند

از مغازه قبلی خارج شدم و بعد از سرک کشیدن به چند مغازه دیگر، وارد یکی از پاساژهای بزرگ وسط خیابان سپه سالار شدم. در حال چرخیدن در داخل پاساژ بودم و مغازه ها با نورپردازی ها و چیدمان چشم نواز خودنمایی می کردند. وارد یکی از مغازه ها شدم و به عنوان یک تازه کار از مغازه دار پرسیدم: اگر من بخواهم با یک سرمایه مشخص وارد حوزه کیف و کفش شوم، توصیه شما چیست؟

آقای فروشنده پاسخ داد: من اگر راهی داشتم، هرگز در حوزه فروش کیف و کفش نمی ماندم! من و چند نسل قبل از من در خانواده دراین حرفه فعالیت داشتیم. فروش کیف و کفش وقت و زمان زیادی می طلبد، باید کارشناس کار باشید، یعنی بدانید چه مدلی، چه قالبی و چه جنسی بخرید تا مشتری خود را داشته باشد. از طرفی فصل به فصل، طرح کفش عوض می شود و مدل ها به روزتری به بازار می آید و شما مجبورید که خود را به روز کنید.

کفش-پاساژ

پرسیدم: دخل و خرج یک مغازه کفاشی آیا با هم می خواند؟ آقای فروشنده گفت: اگر مغازه اجاره ای باشد به هیچ وجه صرف نمی کند، اگر مغازه برای خودتان باشد، کار دیگری اگر شروع کنید خیلی بهتر از فروش کفش است. مثلا در پوشاک زنانه فروش شلوار خیلی به صرفه تر از کفش است به این علت که در فروش شلوار مشکل تک سایز ماندن اجناس وجود ندارد اما در مورد کفش این طور نیست و ممکن است چند جفت کفش از یک مدل به صورت تک سایز بماند که در آخر مجبور می شوید زیر قیمت این کفش ها را بفروشید. در مورد کفش مشکل بعدی که وجود دارد توقع متفاوت مشتریان از کالا است، ممکن است یک مشتری بعد از ۸ ماه دوباره مراجعه کند و بگوید از کفش خریداری شده راضی نیست، در صورتیکه در صنف های دیگر کمتر چنین اتفاقی می افتد. یعنی اگر هرکسی سرمایه ای دارد، این پول را بانک بگذارد، سود بیشتری برایش خواهد داشت.

کفش-مجلسی

فروش کفش تخصص خود را می خواهد

 از پاساژ وسط خیابان سپه سالار خارج شدم و به سمت راست خیابان رفتم و از چند مغازه دیگر دیدن کردم. تک و توک مشتری‌ها از ویترین‌ها دیدن می‌کردند و بعد از مکث کوتاهی به مغازه بعدی می‌رفتند. وارد یکی دیگر از مغازه‌های خلوت شدم و با یک فروشنده نسبتاً با تجربه تر روبرو شدم. از فروشنده پرسیدم: کاسبی چطور است؟ آیا یک فرد بی تجربه می‌تواند وارد این حرفه شود؟ این آقا در جواب گفت: فروش کیف و کفش به تخصص فروشنده خیلی ربط دارد. منطقه ای که مغازه دایر می‌شود هم بسیار اهمیت دارد. وقتی یک نفر پا به این حوزه می‌گذارد باید حداقل یک سال به عنوان کارآموز دراین حوزه دوره گذرانده باشد تا فرق جنس خوب را از جنس نامرغوب تشخیص دهد. اگر تخصص این کار را نداشته باشید، قطعاً به شکست می‌خورید و سرمایه تان به باد می‌رود. هیچ‌کس در هیچ حوزه ای بدون یادگیری چم و خم کار، موفق نخواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها