|
کدخبر: 313301 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز؛

کفش گران نیست، مردم توان خرید ندارند! / چرا قیمت مدل‌های طبی بالا است؟

شجری گفت: تولیدات کفش داخلی ما بیش از مصرف است و به همین دلیل قیمت‌ها به واسطه رقابتی بودن ذات بازار، نزولی بوده و افزایش ندارد.

اقتصاد کفش گران نیست، مردم توان خرید ندارند! / چرا قیمت مدل‌های طبی بالا است؟

کفش دست‌دوز یک نوع کفش است که به طور دستی توسط صنعتگران و کارگران ماهر تولید می‌شود. این نوع کفش با استفاده از موادی مانند چرم، پارچه، نخ و سایر جزئیات طراحی شده و با استفاده از دیکمه‌ها، درزها و دوخت‌های دستی ساخته می‌شود. کفش دست‌دوز به دلیل جزئیات دقیق و کیفیت بالای ساخت، ظاهر زیبا، پایداری و راحتی استفاده، محبوبیت زیادی در بین مصرف‌کنندگان دارد.

علاوه بر این، تولید دستی کفش‌ها امکان استفاده از طرح‌ها و نقوش منحصربه‌فرد را ممکن می‌سازد که به عنوان یک اثر هنری تلقی می‌شود. کفش دست‌دوز معمولاً به‌عنوان یک قطعه لوکس و خاص در بازار قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است در مورد کفش‌های دست دوز آمار آن رو به کاهش است و کفش‌های تولید صنعت رفته رفته جایگاه خود را پیدا کرده است و دیگر نمی‌توانیم به طور صد در صد بگوییم که این کفش تولید شده کاملا دست دوز است.

به همین بهانه گسترش نیوز در گفتگو با رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز به بررسی عوامل موثر بر صنعت کفش و وضعیت شرایط تولیدات داخلی پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

رسول-شجری

چالش‌های صنف کفاشان

شجری در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره چالش‌های مربوط به صنف کفاشان گفت: صنف کفاشان بیشتر در مورد تامین مواد اولیه دچار مشکل و چالش است و از طرفی با مسائل ارزی روبرو هستیم، به این دلیل که همه مواد اولیه مربوط به صنف کفاشان در داخل کشور تهیه نمی‌شود و بخشی از آن باید توسط واردات تامین شود. بخشی از مواد اولیه وارداتی بعد از وارد شدن به کشور به کارخانه‌های مولد صنعت کفش خواهند رسید که در حال حاضر به دلیل مشکلات ارزی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: لازم به ذکر است، قسمت مهمی از مواد اولیه ما از طریق کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، مثل چرم سازی، چسب‌سازی و سایر کارخانه‌هایی که برای تولیدکنندگان کفش تولیدات مواد اولیه دارند. با تمام این اوصاف باید تاکید کنم که شرایط ارزی خوبی نداریم و با توجه به گرانی ارز، از نظر واردات ماشین آلات دسته اول با مشکل روبرو هستیم و قیمت گزافی را باید بپردازیم. اخیرا با دولت رای زنی کرده‌ایم که ارز جدید در رابطه با تهیه ماشین آلات مستعمل برای صنف ما اختصاص دهند و همچنین ماشین آلاتی که قابل استفاده هستند را به تهران بیاوریم تا کارخانه‌های کفش‌سازی مورد بازسازی قرار گیرد.

میزان استقبال مردم از تولیدات داخلی کفش در کشور

رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز خاطرنشان کرد: کفش جزء نیازهای ضروری سبد خانوار محسوب می‌شود. با توجه به گرانی و تورمی که وجود دارد وعدم توانایی خرید مردم، روال خرید مردم کندتر انجام می‌شود.

شجری درباره تاثیر میزان واردات کالاهای قاچاق در حوزه کفش و اثر آن بر بازار کفش داخلی گفت: واردات کالای قاچاق با توجه به گرانی نرخ ارز کاهش یافته است. ولی با همه این اوصاف در داخل کشور افرادی وجود دارند که اقداماتی را خلاف قانون انجام می‌دهند و برای جلوگیری از این اتفاق باید طبق قانون نظام صنفی و همچنین مجلس شورای اسلامی، جلوی واردات کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، گرفته شود.

آیا هنوز هم کفش دستدوز وجود دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: کفش دست دوز اصطلاحی بود که از قدیم وجود داشت. امروزه در کل دنیا کفش دست دوز تلفیقی از کار دست و ماشین است. در کشور ما نیز کفش‌های دست دوز حدود ۳۰ سال است که تلفیقی از دست و ماشین است. در حال حاضر همه کارهایی که با دست برای ساخت یک کفش انجام می‌شد را با ماشین انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز خاطر نشان کرد: برخی از کفش‌ها ویژگی درمانی و طبی دارند و براساس آناتومی شخصی ساخته می‌شوند و از این کفش‌ها عموما به ویژگی‌های درخواستی سفارش دهنده مربوط می‌شود. کفش‌های طبی معمولا توسط واحدهایی مخصوص این کار تولید می‌شود و اغلب افرادی که از کفش‌های طبی استفاده می‌کنند به این واحدها مراجعه کرده و سفارش مخصوص خاص خودشان را درخواست می‌دهند.

قیمت تمام شده کفش‌های طبی فرقی با دیگر کفش‌ها دارد؟

شجری در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: کفش‌های طبی چون سفارشی دوز هستند معمولا به طور تقریبی قیمت بیشتری نسبت به دیگر کفش‌ها دارد. در مجموع به دلیل اینکه تولیدات کفش داخلی ما بیش از مصرف است، قیمت‌ها به دلیل رقابتی بودن ذات بازار، نزولی بوده و افزایش ندارد. کفش مثل برخی از اقلام دیگر نیست که در تهران با کمبود آن دچار باشیم و کفش یک کالای رقابتی است و با توجه به اینکه آمار قابل قبولی در زمینه تولید نسبت به فروش دارد، قیمت‌ها در سطح مناسبی قرار دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها