|
کدخبر: 319445 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

خسارت های گزاف آلودگی هوا / سوخت های مصرفی استاندارد لازم را ندارند

پیرهادی گفت: اگر خسارت های ناشی از آلودگی هوا را به درستی سنجش و برآورد کنیم، متوجه خواهیم شد که هزینه های گزافی که وزارت بهداشت اعلام کرده در حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار بوده است.

اقتصاد خسارت های گزاف آلودگی هوا / سوخت های مصرفی استاندارد لازم را ندارند

آلودگی هوای تهران، زمان زیادی است که سایه خود را بر چهره شهر انداخته و همین امر سبب شده است تا سلامت شهروندان به خطر بی افتد. همچنین خسارت های بسیاری هم به وجود آمده است که بیشتر آن به دلیل نادیده گرفتن قوانین هوای پاک و تردد خودروهای فرسوده در کشور است.

بهبودی در وضعیت هوای تهران به وجود نیامده است

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ارتباط با آلودگی هوای تهران و خسارات ناشی از این آلودگی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: چندین سال از نام گذاری یک روز به عنوان هوای پاک می گذرد و دلیل این نام گذاری، افزایش آگاهی و اطلاع شهروندان نسبت به برخورداری از هوای پاک صورت گرفته است. درحال حاضر، زمان آن رسیده است که اثر بخشی این نام گذاری مشاهده شود.

پیرهادی ادامه داد: متاسفانه، آمار و گزارشات بسیاری، حکایت از آن دارد که نه تنها هیچ تغییر و بهبودی در کیفیت هوای کلانشهرها به ویژه تهران ایجاد نشده است بلکه در روزهای گذشته، تعداد روزهای ناسالم در شهر تهران و بسیاری از کلان‌شهرهای آلوده، افزایش پیدا کرده است. در سال های اخیر، این آلودگی ها بیشتر شده و خسارات بسیاری را به وجود آورده است.

مهدی-پیرهادی

وی گفت: این آلودگی ها تاثیر بسیار زیادی بر سلامت شهروندان گذاشته است و سبب بروز بیماری های ریه و سایر امراض شده است. همچنین تهیه ماسک، هزینه دارو و دکتر برای عوارض ناشی از این آلودگی هوا، برای شهروندان بسیار سنگین است.

منابع متحرک عامل اصلی

این عضو شورای شهر تهران در ادامه اظهار کرد: تحقیقات بسیاری در زمینه آلودگی هوا صورت گرفته است و در این پژوهش ها مشخص شد که از مهم ترین دلایل آلودگی هوای تهران، منابع آلاینده متحرک مانند، ااتومبیل، موتورسیکلت و بنزین مصرفی است که باید گفت، شهروندان در تولید و ساخت آن ها، دخالت ندارند. مردم تا چه چه میزان از حق و انتخاب نوع وسیله نقلیه در سفرههای درون شهری برخوردار هستند؟

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی تا چه میزان به وظایف خود در دهه های گذشته عمل کرده است گفت: در برخی از دوره های مدیریت شهری، به مسئله آلودگی هوا به خوبی پرداخته شده است و در برخی از دوره ها به این موضوع بی توجهی های بسیاری شده است. دوره های مدیریت شهری هم وجود داشته اند که در بحث حمل و نقل و توجه به آلودگی هوا، توانستند نقش موثری داشته باشند و با اقدامات موثر، سبب کاهش آلودگی هوا شوند.

مدارس-آلودگی هوا

پیرهادی در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید بررسی شود که چند در صد از سوختی که به عنوان خوراک وسایل نقلیه به مصرف می رسد از استانداردهای لازم برخوردار است. همانطور که در جریان هستید در بسیاری از آمارهایی که توسط مسئولان اعلام شده است، تعدادی از سوخت های مصرفی در کشور، از استانداردهای لازم برخوردار نیست و همین امر سبب شده است تا بحران آلودگی شدت پیدا کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات اصلی آلودگی هوای تهران به قابلیت های نامناسب آن در تخلیه و پالایش آلاینده های هوا ارتباط دارد و هیچ کس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت در این دوران هیچ نقشی نداشته است اما یا سیاست های غلط، به تشدید آلودگی هوا دامن زده شده است. زمانی که وضعیت نابسامان اقتصادی، موتورسیکلت و خودروهای فرسوده را به تنها عامل درآمد و امرار معاش برای عده ای از شهروندان تهرانی تبدیل کرده است، چگونه می توان برای این افراد از هوای پاک صحبت کرد؟ زمانی که با گذشت ۶ سال از تصویب قانون هوای پاک، موانعی بر سر راه این قانون قرار دارد، چگونه می توان از هوای پاک صحبت کرد؟

موانع قانونی سر راه قانون هوای پاک

وی افزود: در میان مواد قانونی متعددی که برای هوای پاک تدوین شده است، جایگزینی خودروهای فرسوده، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای خروج خودروهای فرسوده از گردانه مصرف، افزایش ۵ درصدی سالانه و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و واردات خودروهای برقی و هیبریدی و ... از وظایف بر زمین مانده ای است که به آن ها توجه نشده است و همین عوامل موجب بروز وضعیت کنونی شده است.

آلودگی-کلانشهر

پیرهادی گفت: تعطیلی مدارس و کاهش فعالیت های شهروندان به واسطه آلودگی هوا، تنها اقدامی است که تاکنون درست انجام شده است اما درجریان هستید که همین تعطیلی ها چه خساراتی را به بار آورده است؟ قطعا یکی از مهم ترین عوامل اجرایی نشدن مواد قانونی مصوب در قانون هوای پاک که از سوی برخی مجریان مطرح می شود، عدم تامین منابع مالی و عدم پیش بینی مسائل اقتصادی و مالی است که مسائل بین الملل و سیاسی و اقتصادی با آن پیوند خورده است. سوال اصلی اینجاست که آیا خسارت ناشی از این آلودگی هوا به درستی براورد شده است؟ اگر خسارت های ناشی از آلودگی هوا را به درستی سنجش و براورد کنیم، متوجه خواهیم شد که هزینه های گزاف و هزینه های بسیار زیادی که وزارت بهداشت اعلام کرده در حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار بوده است. اگر این هزینه ها را به جای درمان و خسارت های که در اثر آلودگی هوا به وجود آمده در حوزه پیشگیری به کارگیری می شد، تا چی میزان می توانستیم در کاهش آلودگی هوا نقش آفرینی کنیم.

وی در پایان گفت: چند نفر باید جان خود را از دست بدهند تا مقابله با آلودگی هوا و اقدامات پیرامون آن در اولویت قرار بگیرد؟ این خسارات باید چقدر افزایش یابد که مقابله با آلودگی هوا مورد توجه قرار بگیرد؟ نسل های آتی این هزینه ها را بیشتر پرداخت خواهند کرد و مسئولان را ملامت می کنند. مسئولان باید از آلودگی هوا برای نسلی که ممکن است بیمار باشند و در آستانه خطر کاهش کیفیت زندگی هستند، جلوگیری کنند و  باید اقدامات لازم برای حل این مشکل صورت بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها