|
کدخبر: 301998 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

نحوه اعتراض به جریمه طرح ترافیک / قیمت بسته‌های ویژه چقدر است؟

طرح ترافیک، در پایتخت سابقه دیرینه دارد و با گذشت زمان، تغییرات اساسی پیدا کرد. همچنین جریمه هایی برای ورود به محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته شد و که توسط پلیس راهور اعمال می شود.

جامعه نحوه اعتراض به جریمه طرح ترافیک / قیمت بسته‌های ویژه چقدر است؟

آلودگی هوا و همچنین ترافیک، سبب شد، تا طرحی از سوی شهرداری تهران تحت عنوان، طرح زوج وفرد و طرح آلودگی هوا پیشنهاد و اجرایی شود. این نکته لازم به ذکر است که، پایتخت نشینان، همیشه از ۲ مشکل آلودگی هوا و ترافیک، به عنوان مشکلات اساسی و اصلی پایتخت نام برده‌اند اما مسئولان کمکی برای باز شدن این گره‌های پایتخت نکرده‌اند که هیچ، بلکه این گره کورتر هم شده است. تولید بیش از حد خودرو و افزایش تعداد خودروهای شخصی در پایتخت، معضل تهرانی‌ها را شدید تر کرده است.

تاریخچه طرح ترافیک در ایران

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، طرح ترافیک در پایتخت سابقه‌ای طولانی دارد و قدمت آن به ۱۵۰ سال قبل بر می‌گردد. این طرح برای نخستین‌بار در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار با منع ورود چهارپایان باربر به محوطه میدان «ارگ» به اجرا درآمد. دلیل اجرای چنین طرحی در آن زمان، این بود که پس از احداث میدان توپخانه در ارگ سلطنتی، حوضچه‌ای در وسط میدان بنا شد که اطراف آن را با سنگ فرش پوشاندند و مسیری را برای رفت و آمد کالسکه ایجاد کردند اما این مسیر برای رفت و آمد دیگر چهارپایان مناسب نبود و باعث ایجاد مزاحمت و شلوغی برای سایرین می‌شد. به همین دلیل، تصمیم بر این شد که اطراف باغچه را با ستون‌های سنگی و نرده‌های چوبی محصور کنند تا از عبور و مرور چهارپایان در این میدان جلوگیری شود. کم کم با گذر زمان و همچنین، شلوغ شدن پایتخت، این طرح به طور رسمی اجرایی شد و تاکنون ادامه دارد.

ترافیک-۱

ساعت طرح ترافیک

با افزایش جمعیت در پایتخت و همچنین زیاد شدن خودروها به ویژه در ساعات اولیه صبح، تصمیم بر این شد که برای روزهای هفته، ساعت ورود به طرح ترافیک مشخص شود و رانندگان نتوانند درد آن ساعت‌ها وارد محدوده طرح ترافیک شوند. همچنین ساعت ورود به محدوده طرح ترافیک از شنبه تا ۴شنبه یکسان بوده و در روزهای ۵ شنبه و جمعه تفاوت دارد. ساعت طرح ترافیک از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح آغاز و تا ساعت ۱۸ عصر ادامه پیدا می‌کند. همچنین در روز ۵ شنبه فقط طرح آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق اجرایی می‌شود. ساعت اجرای طرح کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد ) که در روزهای ۵ شنبه اجرایی می‌شود، از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۳:۳۰ ادامه پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که رانندگان در طول سال مجوز دارند ۲۰ روز به محدوده طرح کنترل ترافیک که در روزهای ۵ شنبه اجرایی می‌شود وارد شوند.

پلیس-ترافیک

جریمه ورود به طرح ترافیک

پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، برای آنکه بتواند خودروها را کنترل کرده و از ورود بدون مجوز آنها به محدوده طرح ترافیک جلوگیری کند، جریمه‌هایی را در نظر گرفته است که گویا خیلی بازدارنده نبوده است. خودروهای بسیاری را مشاهده می‌کنیم که افرادی در پشت ماشین در حال حرکت هستند تا پلاک مشاهده نشود. درواقع این خودروها بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند و این کار برای آن است که پلاک مشخص نشود تا از پرداخت جریمه فرار کنند. میزان جریمه‌ای که از سوی پلیس راهور برای خودروهای خاطی در نظر گرفته شده است، مبلغ ۱۰۹ هزار تومان است در مقایسه با سال ۱۴۰۱، جریمه طرح ترافیک حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. چراکه در سال ۱۴۰۱ نرخ جریمه طرح ترافیک ۹۸ هزارو ۵۰۰ تومان بود و حالا همزمان با افزایش ۲۰ درصدی نرخ طرح ترافیک، نرخ جزیمه نیز حدود ۱۰ درصد اضافه شده است.

تهران-من

نحوه اعتراض به جریمه طرح ترافیک

اگر کسی نسبت به جریمه‌های طرح ترافیک، اعتراضی داشته باشد، می‌تواند با این روش اعتراض خود را اعلام کند تا از سوی شهرداری و همچنین پلیس راهور این موضوع بررسی شود. نحوه اعتراض به جریمه ورود به طرح ترافیک در سامانه تهران من به این صورت است که باید در سامانه تهران من ثبت نام کنید. در صفحه کاربری به سراغ بخش پشتیبانی بروید و تیکت پشتیبانی را بزنید و اعلام کنید که به عوارض ثبت شده در این تاریخ اعتراض دارید. در این صورت نسبت به درخواست اعتراض شما رسیدگی می‌شود. به طور کلی کسانی که برایشان پیامک ارسال می‌شود و به پیام‌هایشان معترض هستند، می‌توانند در سامانه تهران من ثبت ‌نام و شماره خودروی خود را وارد کنند؛ لیست تمام ترددها موجود است و اگر اشتباهی رخ داده باشد، حتما به آن رسیدگی می‌شود. بد نیست بدانید که به گفته معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، پیامک اشتباه برای کسی ارسال نمی‌شود، این سیکل کاملاً مکانیزه است و احتمال خطا در آن صفر است. دوربین‌ها شماره پلاک خودروها را می‌خوانند و بعد سیستم آن را چک می‌کند که عوارض این پلاک پرداخت شده یا خیر و بعد برای مالک پیامک ارسال می‌شود.

طرح-ترافیک

قیمت بسته‌های طرح ترافیک

برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی بسته‌های یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه به ترتیب مبلغ ۱۳ میلیون و سیصد و بیست هزار ریال، ۳۷ میلیون و ششصد و هشتاد هزار ریال و ۷۰ میلیون و نهصد و بیست هزار ریال است. در مورد خودروهای دارای معاینه فنی برتر مبلغ بسته‌های یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه به ترتیب برابر با ۹ میلیون و سیصد و دوازده هزار ریال، ۲۶ میلیون و چهارصد هزار ریال و ۴۹ میلیون و ششصد و سی دو هزار ریال است. این بسته‌ها از طریق سامانه ( تهران من ) قابل خرید است. توجه داشته باشید که پیش از ورود به محدوده‌ طرح ترافیک با خودروی خود، باید نسبت به رزرو در سامانه تهران‌من، اقدام نمایید. در غیر این‌صورت محاسبه عوارض تردد خودروی شما با بیشینه ضرایب به‌ازای هر روز تردد و با نرخ ۱.۱۸۲،۶۰۰ ریال مستقل از محدوده سکونت، ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودروی شما، انجام خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها