|
کدخبر: 319411

بازار سهام / بازار سرمایه / وضعیت بورس

حال بورس به این شرط بهتر می شود / ۴ راهکار مهم

صحبت‌های این اقتصاددان در مورد تغییر برخی سیاست‌های نظام پولی، به ویژه در حوزه نرخ بهره و شفافیت، به عنوان راهکارهای مهم در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، قابل توجه است.

اقتصاد حال بورس به این شرط بهتر می شود / ۴ راهکار مهم

پیمان مولوی به طور صریح بیان کرده است که بازار سرمایه باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور مورد بررسی قرار بگیرد و نمی‌توان آن را با بورس‌های ژاپن، آمریکا و برخی از کشورهای توسعه یافته دیگر مقایسه کرد. او بیان کرده است که اقتصاد ایران یک اقتصاد ذینفعانه است و این موضوع در اقتصاد کشور، از جمله در بازار سرمایه، تأثیرگذار است.

مولوی افزود: بازار سهام، بازار تسهیل کننده دسترسی به شرکت‌هایی‌ است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به طور شفاف و روشن، ارزش آنها را بررسی کرده و بر اساس مکانیزم‌های بازار سهام در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند. به بیانی دیگر، ماهیت بازار سرمایه، تسهیل سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌ها به صورت شفاف و روشن است. بنابراین، وقتی این بازار رشد کرده و رغبت به سرمایه‌گذاری در آن افزایش یابد و شرکت‌های زیادی وارد آن شوند، بسیاری از شرکت‌هایی که به دنبال تامین مالی هستند، به حضور در بازار سرمایه و تامین مالی از طریق این بازار ترغیب می‌شوند.

وی افزود: برخی از شرکت‌هایی که تمایلی به پرداخت نرخ بهره ندارند از روش عرضه اولیه و برخی دیگر از طریق انتشار اوراق اقدام به تامین مالی می‌کنند. البته در بورس‌ سایر کشورها، معمولا اوراق بر اساس میزان ریسک، نرخ بهره متفاوتی دارند، اما در کشور ما نرخ بهره اوراق ثابت است.

مفهومی کاملاً رایج

وی در ادامه اظهار کرد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه، مفهومی کاملاً رایج در تمامی بورس‌های دنیا است؛ اما در سال‌های اخیر، سیاستگذاران و دولتمردان ما به منظور جبران کسری بودجه، حجم قابل توجهی اوراق در این بازار عرضه کرده‌ و موجب برهم خوردن توازن بازار بدهی شده‌اند و سهم تامین مالی دولت و شرکت‌های دولتی و خصولتی و زیرمجموعه‌هایشان از طریق انتشار اوراق نسبت به بخش خصوصی افزایش داشته است.

تغییر برخی سیاست‌ها

مولوی در خصوص راهکارهای پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و بخش مولد اقتصاد کشور گفت: اولین راهکار برای کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، تغییر برخی سیاست‌های نظام پولی در حوزه نرخ بهره است. نمی‌توان انتظار داشت یک شرکت شفاف و سودآور با همان نرخی از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند که یک شرکت زیان‌ده و پرریسک تامین مالی می‌کند.

وی رتبه‌بندی اوراق را مهم خواند و اضافه کرد: نکته دوم، رقابت نابرابر شرکت‌های دولتی و خصولتی با شرکت‌های خصوصی در دسترسی به منابع است و باید به تامین مالی بخش خصوصی توجه بیشتری شود. راهکار سوم که نکته بسیار مهمی نیز محسوب می‌شود، بحث شفافیت است. اگرچه بازار سرمایه‌ ما نسبت به سایر حوزه‌های اقتصادی از شفافیت بسیار بالاتری برخوردار است؛ اما مادامی که شفافیت اقتصادی افزایش نیابد، نمی‌توان نظام تامین مالی کارآمدی ایجاد کرد.

ابزارسازی، بزرگترین گام در راستای فرهنگسازی

مولوی ادامه داد: راهکار دیگری که می‌تواند به تامین مالی موثر از بازار سرمایه کمک کند، توسعه ابزارهای بازار سرمایه است. در بورس‌های سایر کشورها به منظور کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، ابزارهای متعددی تعریف و ارائه شده که می‌توان با استفاده از آنها، ابزارهای جدید و متنوعی برای کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم در حوزه‌های مختلفی همچون ملک، طلا و حتی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و با ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جایگزین یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری ترکیبی، می‌توان برای سلایق مختلف، ابزارسازی کرد. در این‌صورت، حتی در مواقعی که بازار سهام نزولی شود کماکان این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران جذابیت خواهد داشت. به عنوان مثال، با توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات، مردم به جای خروج پول از بازار سهام و ورود مستقیم به بازار ملک، از طریق این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری

مولوی تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بین دارایی‌های مختلف، بزرگترین کمک به تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بوده و وجود چنین ابزارهایی حتی بیش از برگزاری دوره‌های آموزشی به جذب و ترغیب مردم برای ورود به بازار سرمایه کمک خواهد کرد. ضمن این که باید نوعی صندوق‌ سرمایه‌گذاری نیز در بازار سرمایه وجود داشته باشد که در انتخاب دارایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

منبع: سنانیوز
  • ناشناس ارسالی در

    اگر دولت بتواند به کسانیکه وارد بورس شوند یک اعتماد قابل قبولی بدهد بازار سرمایه رونق خوبی پیدا خواهد کرد این کار بهتر از 30 درصد سود سالیانه بانکها که تورم زا هم هست فقط اعتماد اعتماد برای ان یک راه کاری پیدا شود

  • ناشناس ارسالی در

    دلار بعد از عید ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود .مردم طلا و دلار بگیرند ویا در بورس سرما یه گذاری کنند.

  • ناشناس ارسالی در

    بورس ایران سکته مغزی شده

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه بازار سرمایه روزهای بسیار بدی ر ا سپری می کند وعلتش هم خیمه سنگین دولت ب ر آن است که بازار را از توازن و توان خال ی کرده است

  • کماااال ارسالی در

    مادامی که درباره بورس خبر پخش میکنن ریزش ادامه داره و فریب نخورید
    اگه قر ار بود صعودی بشه به من و شما خبر نمیدادن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها