|
کدخبر: 319189 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز؛

قیمت گذاری دارو تعیین تکلیف شد / نیازمند ۵.۲ همت ارز دارویی هستیم

محمدی بیان کرد: تسهیل فرآیند قیمت گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تلاش میکنیم تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای برون‌سپاری فرایندها همچنین تسریع در فرایند قیمت گذاری استفاده کنیم.

اقتصاد قیمت گذاری دارو تعیین تکلیف شد / نیازمند ۵.۲ همت ارز دارویی هستیم

نشست خبری بیان دستاوردهای سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت روز دوشنبه نهم بهمن برگزار شد. در این نشست حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: محصولات غذایی و داروهای جدید توسط دانش بنیان ها وارد سبد دارویی سازمان غذا و دارو شد. حدود ۳۳ قلم تجهیزات و دارو که ۸ قلم فرآورده طب سنتی بودند.

محمدی گفت: سازمان غذا و دارو ما تاکید بیشتری بر فناوری و استفاده از دانش بنیان ها دارد. فرق این محصولات با محصولات قبلی برتریت بحث فناوری است. تسهیلات ریالی لازم به این شرکت‌ها با حمایت‌های کافی نهادها  در خصوص داخلی سازی تولیدات دارو و تجهیزات انجام می‌شود. حمایت چند جانبه از سوی دولت انجام خواهد شد که دغدغه تولید کنندگان و دانش بنیان ها را کاهش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید کنندگان داخلی در بحث تجهیزات فعالیت خوبی داشته اند بطور مثال دو شرکت تولید کننده دیالیز و تولید کننده ونتیلاتور داریم. سال گذشته کمبود شدید داروهای بیهوشی داشتیم.که امسال در حال تولید این دارو هستیم. داروهای جدید با مکانیزم جدید وارد بازار خواهند شد. در حال توسعه بیشتر واکسن‌های کویید، پنوموکوک و تب زرد و... هستیم.

معاون وزارت بهداشت بیان کرد: تسهیل فرآیند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تلاش میکنیم تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای برون‌سپاری فرایندها و همچنین تسریع در فرایند قیمت گذاری با سرعت بیشتری انجام شود. برای اطلاع شرکت‌ها از شفاف سازی تعداد محصولات و کالاهای موجود که و چه تعدادی صادر می‌شود قابل رصد خواهد شد. ذخیره استراتژیک یکی از محورهای امن برای دارو است. این ذخیره در مواد اولیه بیشتر است که در بسیاری از محصولات انجام گرفته است  و قرار است بر اساس تاریخ تولید زودتر عرضه  شود. اولویت ما ۸۰۰ قلم از ۳۷۰۰ قلم دارویی است. ۸۰۰ قلم داروی اساسی را می‌شناسیم که باید در دسترس باشد اقداماتی برای صدور پروانه مشاغل خانگی انجام شده است. تعداد مجوزها و تعداد این مشاغل نیز افزایش یافته است.

محمدی خاطرنشان کرد: هر محصولی وارداتی باید گواهی سلامت دریافت میکنند. همه محصولات این اتفاق می افتد. صادرات محصولات غذایی بصورت گسترده ای وجود دارد. صادرات محصولات بهداشتی  وجود دارد ۶۰۰۰ گواهی انطباق صادر کردیم. سه هزار قلم داروی ژنتیک داریم. در خصوص شیر خشک ماهیانه ۵ میلیون شیر خشک توزیع میکردیم در آذر ماه به ۱۲ میلیون قوطی شیر خشک  رسید. سقف ارزی دارو باید ۵.۲ همت باشد که حدود ۳ همت در سال گذشته دریافت کردیم. ۳۷ میلیارد مطالبه داشتیم که متاسفانه پرداخت نشده است.

وی در پایان گفت: ۵۰ میلیون دلار صادرات دارو در سال گذشته داشتیم که طبق پیش بینی ما ۱۰۰ میلیون دلار می‌شد. در تولید داروهای بیولوژیک هستم که تعداد شرکت‌ها تولید کننده آن بسیار کم است و دومین پالایشگاه پلاسما خون که فاکتور خونی را تولید می‌کند تا انتها سال با ۲۰۰-۳۰۰ هزار لیتر ظرفیت راه اندازی خواهیم. همانطور که میدانیم قیمت و ارزش افزوده و صادرات این داروها بالا است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها