|
کدخبر: 316034 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز؛

بیمه ها ابر بدهکاران به داروخانه \ داروسازان تحت فشار تعرفه های ناعادلانه

نشست اقتصاد داروخانه با حضور مسئولین سندیکا و انجمن صنفی و مسبولن سازمان غذا و دارو، چهارشنبه ۲۹ آذر در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

اقتصاد بیمه ها ابر بدهکاران به داروخانه \ داروسازان تحت فشار تعرفه های ناعادلانه

 عباس کبریایی زاده، رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت بیان کرد: مجموعه ها تا زمانی می‌توانند درست کار کنند که به صورت مجموعه ای کار کنند. نظام دارویی در هر کشوری یک سیستم به شمار می رود. درصورت بروز مشکل در هر بخش، سیستم مخدوش خواهد شد.

او ادامه داد: از نظر سازمان جهانی بهداشت یکی از مهم ترین پارامترها امید به زندگی، دارو قلمداد می شود. امید به زندگی ۷۸، ۷۹ سالگی است. لازم به ذکر است که دارو شاخص های سلامت را صعوده کرده و شرایط متفاوتی را رقم زده است.

کبریایی زاده افزود: در وهله سوم، دارو یک کالای اقتصادی محسوب می شود که تبادلات تجاری در آن حاکم است و هزینه ها به صورت سالیانه بالاتر می رود. در مورد دارو ما یک تعرفه کلی ندارد. در حالیکه یک کالایی که ساختار های بلندم پت در ای تی دارد. نظام سلامت به ۶ طریق می‌تواند خطرساز باشد

بیمه-دارو-1

نظام آموزش ناکارآمد یکی از علت های اصلی

وی در ادامه مطرح کرد: به باور من، خطاهای فردی به شدت آسیب رسان خواهد بود. مطابق آمارها، ۱۰۰ مورد مرگ ناشی از سفتریاکسون در سال گذشته داشتیم. باعث تاسف است که مجلس در این رابطه اقدامات لازم را انجام نداده و امیدوارم در مجمع این خطاها اصلاح شود. اگر بنا بر نظام دارویی سالم است، بایستی که نظام قانون گذاری درست داشته باشید. نظام واردات و پایدار سالم و کارمان و با کیفیت باشد و در آن صورت می توان زنجیره دارویی دارویی درست خواهد بود.

کبریایی زاده در ادامه گفت: باید داروخانه های علمی داشته باشیم که عملکرد درستی داشته باشند. به نظر من، نظام دارویی بسیار متأثر از سیاست گذاری است. در نظام قانون اساسی به سه بند اشاره شده که همگان باید از نظام سلامت با کیفیت بهره مند شود. خاک بر سر سیستمی که نتواند مافیای دارویی داشته باشد و نتوانند آن را شناسایی کند.

شهرام کلانتری خاندانی، رییس هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران در نشست اقتصاد داروخانه‌ها گفت: ۳ هزار داروخانه به شبکه توزیع اضافه شد. اکثر داروخانه در حال ورشکستگی هستند  و ۲۵ درصد کل داروخانه ها فعلی در طی یک سال  اخیر به شبکه اضافه شده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: طرح دارویار بسیار خوب بود؛ چرا که اگر وجود نداشت ما خیلی از داروخانه ها را با توجه به تورم نیز نداشتیم ولی میزان مطالبات ما را از دو تا ۵ برابر افزایشی می‌شد، از سوی دیگر نقدینگی نیز با رشد همراه شد. عمده پول ما به سازمان های بیمه گر وارد شد ولی آنها به موقع پرداختی انجام ندادند. درحال حاضر ما مقدار زیادی از بیمه های تامین اجتماعی و سلامت و نیروهای مسلح طلبکار هستیم. در بیمه سلامت ۶۱ درصد سهم ارز و ۳۹ درصد سهم بیمه  است. بسیاری از بیمه ها سهم مرداد و شهریور را هنوز پرداخت نکرده اند.

بیمه-دارو-2

کلانتری افزود: بیمه ها ۱۲ و نیم همت بدهکار بخش خصوصی هستند. ۳ تا ۳ و نیم درصد از این حدود ۱۰ همت می شود. حدود ۱ همت چک برگشتی داروخانه های خصوصی وجود دارد. کل طلب داروخانه از شرکت ۶۵ همت که ۲۴ همت آن برای دولتی است. ۲۴ همت خواب بدهی در داروخانه های خصوصی داریم و حدود ۱۵ تا ۱۶ ماه زمان لازم است که بدهی تسویه شود ولی در واقع اصل پول بلعیده می شود.

او در ادامه عنوان کرد: ترک فعل مدیران دولتی باعث فشار زیادی را به داروخانه می شود. هزینه خیلی از داروها با طرح دارویار افزایش پیدا کرد و سازمان امروز مالیاتی  سقف مالیات را تغییر نداده و با پلکان ۳۰ درصد محاسبه می شود. داروخانه دولتی ۵۴ درصد کل هستند. بنگاه داری دانشگاه ها در واقع ممنوع است. توزیع داروهای مخدر از طریق دانشگاه های علوم پزشکی است و مراکز ترک اعتیاد بدلیل فرار مالیاتی تمایل به تهیه از دانشگاه ها را دارند. ولی از داروخانه ها باید مالیات پرداخت شود. هر نسخه با احتساب تکالیف جدید و پرداخت حق حقوق پرسنل ۹۵ هزار تومان خواهد بود و حق فنی ۱۴ هزار تومان است. 

برای تاسیس داروخانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نیازمند است

سید سجاد حسینی دکتر داروساز گفت: در سال ۱۳۸۷ دریافت کارت نظام پزشکی شرایط بهتری پیدا کرد، به این نحو که برای خانم ها در رده ۳۵ تا ۴۰ سال دوبرابر شد. ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ داروساز به این عرصه وارد شده است. در حال حاضر ۳۱ هزار داروساز و ۵۷۰۰ داروخانه فعال داریم.

محمد پیکانپور، مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل در نشست اقتصاد داروخانه‌ها گفت: برخی از تولیدکنندگان دغدغه تولید داخلی را ندارد و بیشتر به دنبال بازار انحصاری هستند نه رقابتی. تولید تحت لیسانس مصداق به مصداق متفاوت است نه می‌توان گفت مفید است و نه می‌توان صرفا آن را مورد نقد قرار داد. تا زمانی که سامانه برخط اخذ معوقات دارو تاسیس نشود، موضوع پرداختی‌های دیرهنگام رفع نمی‌شود.

او در ادامه بیان کرد: اطمینان از کیفیت الزام است و همچنین نباید تقاضا و تبلیغ دارو در پلتفرم‌های آنلاین صورت بگیرد. اطلاعات بیماران باید حفظ شود و از این رو پلتفرم‌ها باید در این زمینه دقت داشته باشند. پلتفرم اینترنتی داروی سقط جنین می‌فروشد و بعد از دو سال که پرونده در دادگاه در جریان است، تنها ۵ میلیون تومان جریمه می‌شود.

پیکانپور افزود: در سه روز برگزاری ایران فارما به بحث قیمت دارو مفصل پرداختیم، اما تعداد گلایه مندان به انگشتان دست هم نرسید.

آرش محبوبی رییس انجمن داروسازان تهران اظهار کرد: نظام آموزشی ما ناکارامد است و بر این موضوع واقف نیستند که حوزه دارو با دیگر حوزه‌ها متفاوت است. سود تولیدکنندگان متناسب با تورم نیست و دیدگاه سوداگری شکل خواهد گرفت. حذف نقش داروساز در پلتفرم‌های دارو دیدگاه سوداگری است؛ زیرا سود را در فروش بیشتر می‌بیند.

او در ادامه اضافه کرد: پخش و داروخانه در کمیسیون تعیین قیمت مجلس و نهادهای دیگر می‌خواهد نظر دهد.  اگر متخصصان از حوزه تصمیم‌گیری حذف شوند، در طولانی مدت عوارض آن جبران‌ناپذیر است‌.

شرکت‌های پخش تا خرخره زیر بار وام هستند.

ابراهیم هاشمی رئیس انجمن پخش دارو در نشست اقتصاد داروخانه‌ها گفت: میزان تاثیرگذاری سازمان غذا و دارو در بازار دارو بیش از ۳۰٪ نیست و این‌که تمام مشکلات را به سازمان نسبت دهیم آدرس غلط است، بزرگترین آسیب به حوزه دارو ورود افراد غیرکارشناس و نابلد به این حوزه است.

او افزود: میزان چک‌های برگشتی در شرکت‌های پخش دارو بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. شرکت‌های پخش تا خرخره زیر بار وام هستند. اگر طرح دارویار اتقاق نمی‌افتاد قطعا ما پخش‌ها ورشکست شد.حدود ۴ هزار داروخانه اضافه شده و سیستم پخش سرویس یکسانی به همه آنها داده است‌.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها