|
کدخبر: 318451

قیمت میوه/ قیمت نارنگی / بازار میوه

ریزش ۴۴ دصدی قیمت میوه / نارنگی چند شد؟

سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام کرده است که قیمت سبزیجات در بازارهای میوه و تره‌بار با کاهش 32 درصدی روبرو شده است. همچنین، خبر داده شده است که قیمت میوه نیز ارزان‌تر شده است. این اقدامات می‌تواند تأثیر مثبتی بر قیمت‌ها و قابلیت خرید مصرف‌کنندگان داشته باشد.

اقتصاد ریزش ۴۴ دصدی قیمت میوه / نارنگی چند شد؟

در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه، قیمت سبزیجات با کاهش ۳۲ درصد و قیمت میوه با کاهش ۴۴ درصد نسبت به سطح شهر، در میادین و بازارهای میوه و تره بار عرضه شد. این تغییرات قیمت می‌تواند به تسهیل برای مصرف‌کنندگان و افزایش قابلیت خرید منجر شود.

بر اساس اعلام سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه انواع میوه ۴۴ درصد و سبزیجات ۳۲ درصد و حبوبات ۲۳ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید.

در میادین و بازارهای میوه و تره بار موادپروتئینی ۵۶ درصد، غلات ۲۰ درصد، مرغ ۱۱ درصد، تخم مرغ ۷ درصد، قند ۱۳ درصد و شکر ۱۴ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

علت گرانی نارنگی مشخص شد

همچنین اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که آیا نارنگی ۱۰۰ هزار تومانی صحت دارد یا خیر، گفت: اصولی نیست که بیایم و این ادعا را داشته باشیم که مثلا خودرو به قیمت ۵، ۱۰ یا ۱۵ میلیارد رسیده است، باید عنوان شود که چه مدل خودرویی به این قیمت رسیده است. آیا مدل و کیفیت همه خودروها یکسان است؟ قطعا خیر. در مورد نارنگی هم همین وضعیت است. فقط یک مدل نارنگی در بازار میوه و تره‌بار وجود ندارد و بلکه چندین مدل نارنگی با کیفیت های مختلف در بازار داریم.

وی افزود: نارنگی بندری یک نوع نارنگی است و کیفیت بالایی دارد و بنابراین طبیعی است که قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر نارنگی داشته باشد. اما به فرض این ادعا شود که نارنگی انشو به قیمت هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، این ادعا از پایه اشتباه است. علاوه بر این موضوع، نارنگی ها در چند مدل پیج، انشو، یافا و بندری در بازار موجود است. نارنگی بندری در بین دیگر نارنگی ها مثل همان خودروی سانتافه است ولی نوع دیگر نارنگی موجود در بازار مثل انشو، پیج و یافا مثل خودروهای ایرانی است و بنابراین قیمت متعادل تری دارد. به همین دلیل نمی توان نارنگی بندری را با انواع دیگر نارنگی یکی دانست و قیمت هم همان رنج را انتظار داشت. بعضی وقت‌ها غیر کارشناسانه خبرهایی درفضای مجازی به گردش در می آید و این اقدام اصلا اصولی نیست.

قیمت جدید انواع نارنگی توسط اتحادیه اعلام شد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: قیمت نارنگی انشو از ۲۰ ، ۲۵ و تا ۳۵ هزار تومان فروخته می شود. همچنین قیمت نارنگی پیج از ۲۰ هزار تومان تا میانگین ۳۵ هزار تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. همچنین نارنگی یافا از ۲۰ هزار تومان شروع شده و میانگین آن به ۳۰ هزار تومان رسیده و حداکثر به مبلغ ۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. اجناسی که خارج از کشف قیمت اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قرار دارد و به نوعی قیمت نجومی به حساب می آید، اصلا در نرخ نامه ما قرار نمی گیرد.

کارگر در ادامه گفت: کشف قیمت توسط کارشناسان انجام می شود. مثلا براساس عرضه و تقاضایی که هفتگی انجام می شود، قیمت هر کدام از اقلام تعیین می شود. ممکن است نارنگی بندری به این قیمت هم رسیده باشد اما ولی نباید به واسطه این اتفاق، قیمت نارنگی بندری را ملاک تعیین قیمت برای تمام انواع مختلف نارنگی دانست. دلیل بالا رفتن قیمت نارنگی بندری و رسیدن آن به ۱۰۰ هزار تومان هم فقط به خاطر کیفیت آن است. چون نارنگی ۲۰ هزار تومانی نبوده است که یک‌دفعه به این قیمت رسیده باشد. این نارنگی برند است از همان قبل از تغییر قیمت، محدوده قیمتی گران تری نسبت به نارنگی های دیگر داشته است.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها