|
کدخبر: 318242 سارا سمیع شمس

گزارش میدانی گسترش نیوز از خیابان بهار

گرانی به بازار کودک هم رحم نکرد / یک شیشه شیر ۱ میلیون تومان!

خرید لباس آن هم برای کودک، از جمله خریدهای واجب اما گران برای خانواده ها است. اگر سری به خیابان بهار زده باشید با قیمت های گزاف و مغازه های کم رونقی روبرو می شوید که همچون قبل شلوغ و پر سر و صدا نیست. با این گشت و گذار میدانی همراه گسترش نیوز باشید.

اقتصاد گرانی به بازار کودک هم رحم نکرد / یک شیشه شیر ۱ میلیون تومان!

خرید لباس عید دغدغه همیشگی خانواده ها است و هر چقدر به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، این دغدغه پر رنگ تر می شود. در گذشته  خرید لباس به سالی یک بار و در شب عید خلاصه می شد اما با گذشت زمان، خرید عیدانه جایگاه خود را به خرید فصلی داد. مردم با توجه به نیازشان و با تغییر هر فصل مایحتاج مورد نیاز خود را در زمینه های مختلفی مثل پوشاک و کفش تهیه می کنند.

هر چقدر خرید لباس برای بزرگسالان اهمیت داشته باشد، میزان ضرورت آن در کودکان به مراتب بیشتر است. کودکان پیوسته در حال رشد هستند و به همین دلیل مدام کفش و لباس جدید لازم دارند. کفش و لباسی که اگر سر به بازارها زده باشید، حتما به چشمتان خورده است که قیمت لباس کودک حتی در مواردی از لباس بزرگسالان گران تر هم هست. لباسی که شاید چند ماه فقط به درد کودکتان بخورد و چند ماه دیگر برای فرزندتان کوچک می شود، اما مبلغی گزاف و بالاتر از حد تصور دارد!

لباس-کودک-بچه

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز سری به خیابان بهار تهران زده است تا در گفتگویی میدانی با فروشنده های لباس کودک، از وضعیت جدید بازار اطلاعاتی را ارائه دهد. با این گزارش همراه باشید.

صنف لباس‌ فروشی‌ های بچه ‌گانه در خیابان بهار تا نزدیکی تقاطع خیابان طالقانی ادامه دارد. خرید انواع پوشاک بچه گانه از نوزادی تا نوجوانی در این خیابان امکان پذیر است. بنابراین اگر فرزند کوچکی دارید، برای خرید مایحتاجش، خیابان بهار  یکی از بهترین گزینه ها است.

خیابان-بهار-لباس

خیابان بهار محلی برای خرید لباس بچگانه

با ورود به خیابان انواع و اقسام فروشگاه ها و مرکز خریدهای مخصوص کودکان خودنمایی می کند. فروشگاه هایی که اغلب روبروی آن ها با المان های کودکانه و بعضا مجسمه هایی تزئین شده است. خیابان در آن ساعت از روز به نظر خلوت می رسد و نشان می دهد که فروشندگان خیلی نباید سرشان شلوغ باشد.

وارد یکی از مرکز خریدهای خیابان بهار شدم تا از وضعیت خرید و فروش زمستانه اطلاعات جدیدی کسب کنم. یکی از مغازه های مرکز خرید توجه ام را با رنگارنگ بودن لباس های پشت ویترین به خود جلب کرد. وارد مغازه شدم و بعد از سلام و احوال پرسی، پرسیدم: « وضعیت کار و بار چطور است؟ » خانم فروشنده گفت: « می بینید، پاساژ خیلی خلوته! مشتری نسبت به قبل کمتر شده و بعضی ها هم اینترنتی خرید می کنند و خرید زمستانه نسبت به سال گذشته کمتر شده است. برخی قیمت می پرسند، ولی خریدار نیستند چون قیمت ها به نظرشون بالاست در صورتی که ما هم جنس رو گران می خریم.»

لباس-بچگانه

سمت صنف کودک نیاید!

از لباس فروشی بچگانه بیرون آمدم و قدم زنان به سمت یک سیسمونی فروشی رفتم. وارد مغازه شدم تا از وضعیت خرید و فروش این حوزه سوالاتی بپرسم. از فروشنده پرسیدم: « برای شروع کار آیا سیسمونی فروشی را توصیه می کنید؟ وضعیت بازار چطوره؟» فروشنده گفت: «من خودم دنبال یه راهی می گردم تا از این صنف فرار کنم! چون هم زاد و ولد در حال کم شدن است و از طرفی فروش آنلاین زیاد شده است. در مورد کودک ظرفیت فروش آنلاین هم چنگی به دل نمی زند. صنف های دیگر ظرفیت خیلی بالاتری برای سودآوری دارند اما در این حوزه چنین چیزی دیده نمی شود. حدود ۱۶ سال است که در حوزه کودک کار می کنم با این تجربه ۱۶ ساله توصیه نمی کنم برای شروع کار جدید وارد حوزه کودک شوید. فاتحه این صنف خوانده شده و واقعا جای کار ندارد. یک شیشه شیر اونت را ۳۶۰ می خریم و ۴۰۰ می فروشیم اگر این سود برایتان جذاب است، وارد این صنف شوید.»

سیسمونی

مشتری نیست، کسی حضوری خرید نمی کند

از مغازه قبلی بیرون آمدم و وارد مغازه بعدی شدم پرسیدم: «وضعیت فروش تان چطور است و آیا راضی هستید یا خیر؟ » فروشنده در جواب گفت: « از صبح تا شب اینجاییم و دریغ از یک مشتری! خیلی تک و توک کسی حضوری برای خرید بیاید. اکثر اجناس کودک وارداتی و گران است و از دبی وارد کشور می شود و تا قیمت را می فهمند از خرید پشیمان می شوند. مثلا یک شیشه شیر ۱ میلیون تومان است و اغلب این رقم ها را گران می دانند. اکثر کسانی که در این صنف هنوز هستند، قدیمی های این صنف هستند وگرنه برای شروع کار جدید، حوزه کودک پیشنهاد نمی شود.»

شیشه شیر-سیسمونی

اگر بازار خوب باشد، در هر زمانی مشتری وجود دارد

سری به اکسسوری فروشی حوزه کودک زدم تا ببینم وضعیت خرید فروش این مغازه ها به چه صورت است. از خانم فروشنده پرسیدم : «وضعیت بازار چطور است؟» خانم فروشنده در جواب گفت: « می بینید که مشتری داخل مغازه ها نیست و اغلب بیکار هستند. اگر بازار خوب باشد، مشتری در هر ساعت وجود دارد اما خرید و فروش خیلی کم شده است. در مورد موضوعات مختلف حوزه کودک بخش سیسمونی حاشیه سود بیشتری دارد اما لباس فروشی ها در مقایسه با هزینه ها سود چندانی ندارند. البته یک سیسمونی فروش با فروش کالسکه و کریر و پکیج کاملی از سیسمونی سود خوبی را به جیب می زند.»

کودکانه-خیابان بهار

کلام پایانی

با وضعیتی که در خیابان بهار مشاهده کردم و وصف و حالی که فروشندگان مغازه ها داشتند، معلوم است که نه مردم رغبتی به خرید دارند و نه فروشندگان مشتری در مغازه هایشان می بینند. این اتفاق از جهات مختلفی می تواند بررسی شود اما نکته مهم و واضحی که مشخص است، گرانی اجناس در مقایسه با قدرت خرید است. دولت به فرزندآوری تشویق می کند اما حمایتی از خانواده های نوپا نمی کند. هیچ خانواده ای با حقوق ۸ میلیون تومان در ماه نمی تواند رخت و لباس چند میلیونی برای فرزندش بخرد و اگر هم بخرد، در مورد مایحتاج دیگر به زحمت می افتد. گرانی همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است و اگر فکری به حالش نشود، مشکل خانواده ها را روز به روز ریشه دارتر خواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها