|
کدخبر: 317686

ساخت مسکن/قیمت مسکن/اشتغال

مسکن چینی برای تهرانی ها / شهرداری برگ برنده خود را رو کرد!

گزارش ها حکایت از آن دارد که قرار است شهرداری تهران برای ساخت مسکن از چین کمک بگیرد.

اقتصاد مسکن چینی برای تهرانی ها / شهرداری برگ برنده خود را رو کرد!

مسئولان شهری در سفر گروه چینی به تهران به یک تفاهم‌نامه ۲۰۰هزار واحدی رسیده اند و در سفر آینده به چین قصد بازدید از تکنولوژی‌ها و برگزاری جلسات فنی با شرکت‌های چینی را خواهند داشت.

سیدمهدی هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در مورد دلیل همکاری شهرداری تهران با چینی‌ها در مورد ساخت مسکن اظهار کرد: ما در شهر تهران با معضلی جدی روبه رو هستیم؛ یکی از موانع بزرگ بازآفرینی و نوسازی در بافت فرسوده و یکی از موانع نوسازی در کل شهر تهران موضوع زمان ساخت است که در اقتصاد، اشتغال و قیمت مسکن موثر است. 

وی افزود: با توجه به شرایط ساخت و ساز در کشورمان، نیاز داریم یک تکنولوژی نوینی وارد موضوع ساخت و ساز در کشور شود که متأسفانه تا کنون رخ نداده است. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه چاره ای نداریم جز اینکه به سمت تکنولوژی های نوین حرکت کنیم، گفت: اگر ما یک ساختمان را ظرف یک سال بسازیم، در سه سال-بازه زمانی که تقریبا برای احداث پروژه های حوزه مسکن باید در نظر گرفت- سه بار می‌توانیم چرخش سرمایه را داشته باشیم و تولید مسکن ما سه برابر خواهد شد. هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن هم کاهش خواهد یافت. 

هدایت تأکید کرد: اگر ما در بافت فرسوده بتوانیم شهروندان را به این باور برسانیم که در صورت همکاری و مشارکت، یک سال بعد مسکن‌شان را تحویل خواهند گرفت، مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده چندین برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: بعضاً زمان ساخت پروژه ها سه تا چهار سال طول می‌کشد و این موارد انگیزه افراد برای نوسازی در بافت‌ فرسوده را کاهش می‌دهد، به همین دلیل مجبوریم به سمت تکنولوژی های نوین ساخت برویم تا بتوانیم یک ساله پروژه ها را تکمیل کنیم. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین گفت: چین در حوزه تکنولوژی ساخت مسکن پیشرفت های خوبی داشته است. در سفر گروه چینی به تهران به یک تفاهم‌نامه ۲۰۰هزار واحدی رسیدیم. در سفر آینده به چین قصد بازدید از تکنولوژی ها و برگزاری جلسات فنی با شرکت‌های چینی را داریم تا این تکنولوژی ها به ایران منتقل شود. حضور چینی‌ها عملا به دلیل عملیاتی کردن مسیر ساخت مسکن ظرف یک سال در شهر تهران خواهد بود و بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است چینی‌ها به اقتضای طراحی ایرانی ها، شهرک سازی نوین انجام داده و بستر انتقال تکنولوژی مسکن سازی سریع و به صرفه را مهیا سازند.

 جلب مشارکت شرکت های معتبر خارجی و سرمایه گذاران و بهره‌برداری از تجربه و توانمندی آنها برای ایجاد تحول در روند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و افزایش ایمنی برای پایتخت آورده خواهد داشت.

آغاز عملیات احداث مسکن در قالب محلات الگو که قرار است با طرف چینی پیش برود با رویکردهای تأمین خدمات مورد نیاز و کاهش ترافیک و آلودگی هوا ، شکل دهی به فضاهای جمعی و تعامل اجتماعی در مقیاس های مختلف از حیاط اختصاصی برای هر واحد مسکونی تا فضاهای عمومی برای واحدهای همسایگی و کل محله، توجه به موضوع محرمیت و عدم اشراف، برخورداری واحدهای مسکونی از نور مطلوب و طبیعی، به کارگیری فناوری های نوین و معماری سبز و پایدار، استفاده از مفاهیم و مصادیق به روز معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی، عنایت به ویژگی های محیطی و واقعیت های اجرایی، رعایت تنوع متراژ واحدها برای افزایش استطاعت پذیری و برقراری انسجام اجتماعی میان ساکنان خواهد بود.

استفاده از پیمانکاران داخلی و مصالح داخل کشور نیز از نقاط بارز این اتفاق خواهد بود تا علاوه بر تسریع در احداث واحدهای مسکونی کسب و کارهای داخلی مرتبط با مسکن نیز رونق بگیرند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها