|
کدخبر: 316464

بازار مسکن / قیمت خانه / ساخت مسکن

صدور ۱۱‌ هزار فقره پروانه ساخت مسکن تا این تاریخ

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، بیش از ۱۱‌ هزار مورد مجوز ساخت و ساز مسکونی در منطقه مرکزی کشور صادر شده است.

اقتصاد صدور ۱۱‌ هزار فقره پروانه ساخت مسکن تا این تاریخ

حمیدرضا صارمی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تا پایان آذرماه سال قبل تعداد ۵‌ هزار و ۴۰۰ فقره پروانه ساخت در تهران صادر شده بود، گفت: آمار کلی صدور پروانه در سال گذشته به ۱۰‌ هزار فقره رسید.

وی با اعلام اینکه در ۹ ماه ابتدایی امسال نیز بالغ بر ۱۱‌ هزار فقره پروانه ساخت در تهران صادر شده است، خاطرنشان کرد: رشد صدور پروانه در بافت فرسوده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۷‌ درصد بوده است. به گفته صارمی، بیشترین میزان صدور پروانه در جنوب تهران و به‌ویژه در بافت فرسوده بوده است.

 پروانه ساخت مسکن

پروانه ساخت مسکن یک مدرک حقوقی است که توسط شهرداری‌ها یا مراجع محلی مرتبط صادر می‌شود و به مالک زمین یا سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا ساختمان مسکونی بسازد یا تغییراتی در ساختمان موجود ایجاد کند. این مجوز تضمین می‌کند که طرح‌های ساختمانی مطابق با قوانین و مقررات شهرسازی و ساخت‌وساز محلی، استانداردهای زیست‌محیطی، مقررات ایمنی و ضوابط زمین‌شهری هستند.

ساخت-مسکن

برای دریافت پروانه ساخت مسکن، متقاضی باید مراحل زیر را دنبال کند:

تهیه نقشه‌ها: ابتدا باید نقشه‌های معماری، سازه‌ای، برقی و مکانیکی توسط مهندسین مرتبط و طبق قوانین شهرسازی طراحی و تهیه شود.

تأییدیه‌ها: نقشه‌ها و مستندات طراحی باید توسط مهندسین ناظر و سایر مقامات مرتبط تأیید شوند.

تکمیل مدارک: فرم‌های درخواست، همراه با مدارک مورد نیاز مانند گواهی مالکیت زمین، تأییدیه‌ها و نقشه‌های تأیید شده، باید تکمیل و به مقامات مربوطه تحویل داده شود.

ارزیابی درخواست: مقامات شهرداری درخواست و مدارک ارائه شده را بررسی می‌کنند و ممکن است برای اطمینان از رعایت همه استانداردها و قوانین، بازبینی‌های محلی انجام دهند.

پرداخت هزینه‌ها: بعد از تأیید درخواست، متقاضی باید هزینه‌های مرتبط با صدور پروانه ساخت را پرداخت کند.

صدور پروانه: پس از انجام تمامی مراحل بالا و پرداخت هزینه‌ها، پروانه ساخت صادر و به متقاضی داده می‌شود.

پروانه ساخت مسکن زمان‌بندی مشخصی دارد و در صورتی که پروژه در زمان تعیین شده شروع یا به پایان نرسد، ممکن است نیاز به تمدید پروانه باشد. همچنین، در طول فرایند ساخت، بازرسی‌های منظمی توسط شهرداری یا واحدهای نظارتی دولتی انجام می‌شود تا از رعایت استانداردها و مفاد پروانه اطمینان حاصل شود.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها