|
کدخبر: 317053 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

درآمد باورنکردنی پیک ها / اقتصاد موتوری در نبود قانون

تردد بیش از حد موتورسیکلت های فرسوده در شهر سبب شده است تا هم هوا آلوده شود و همچنین بار ترافیکی افزایش چشمگیری پیدا کند.

اقتصاد درآمد باورنکردنی پیک ها / اقتصاد موتوری در نبود قانون

تردد بیش از حد موتورسیکلت ها، سبب شده است تا صدای اعتراض شهروندان بلند شود و اعتراض کنند که چرا این افراد از هیچ قانونی پیروی نمی کنند. رعایت نکردن قانون، حرکت در مسیرهای پیاده رو، رد کردن چراغ قرمز، بی احتیاطی در خیابان ها و ... از جمله اقداماتی است که موتورسواران انجام می دهند.

نمی توان مانع اشتغال موتوری ها شد

نمی توان مانع از تردد موتوری ها در سح خیابان شد. چراکه این افراد شاغل هستند و ممکن است نان خانواده ای در دستانشان باشد. اشتغال با موتورسیکلت، یکی از امرهای رایج کشور به ویژه در کلانشهر ها شده است و هیچ کس نمی تواند این موضوع را کتمان کند. اشتغال با موتورسیکلت این روزها به اوج خود رسیده است و شاهد حضور بیش از حد پیک های موتوری در سطح شهر هستیم. البته بسیاری از این افراد به مسافرکشی هم مشغول هستند و در خیابان به دنبال مسافر می گردند تا بتوانند کسب روزی کنند. پس باید نتیجه گرفت که حذف موتوری ها از شهر، یعنی گرفتن اشتغال از عده بسیاری که برای نان شب تلاش می کنند. گزارش های میدانی، حکایت از آن دارد که موتوری هایی که در پیک کار می کنند، ماهانه ۲۵ میلیون تومان درآمد دارند که انعام هم بخشی از این درآمد است. البته شرکت های دیگری هم هستند که پیک های موتوری فعال در آن روزانه مبلغ ۱ الی ۳ میلیون درآمد دارند.

پیک-موتوری

تردد غیرقانونی در پیاده رو

بسیاری از شهروندان گلایه کرده اند که تردد موتورسیکلت ها در پیاده رو، سبب شده است تا این محیط امن، به مکانی خطرناک تبدیل شود و امکان تردد عابر پیاده از پیاده رو گرفته شود. در این صورت، عابران پیاده مجبور می شوند تا از محیط خیابان عبور کنند که خسارات جانی و مالی بسیاری دارد. خسارات مالی را می توان تصادف با خودروهای عبوری دانست و خسارات مالی را می توان امکان سرقت کیف و تلفن همراه نام برد.

پلیس راهور، تاکنون صحبت هایی را در ارتباط با جریمه تردد موتورسیکلت ها در پیاده رو نکرده و اگر این موضوع با جدیت پیگیری شود و جریمه های سنگین وضع شود، شاهد آن خواهیم بود تا موتوری ها نیز مانند سایر خودروها، در مسیر خیابان حرکت می کنند. بسیاری از این افراد به دلیل آنکه سریع تر به مقصد برسند، از پیاده رو تردد می کنند. عده بسیاری که در شرکت های آنلاین مشغول هستند و درواقع معروف به پیک موتوری هستند، باکس های بزرگی در پشت موتور دارند که با تردد از محیط پیاده رو، امکان برخورد با عابران وجود دارد و تاکنون خبرهایی هم از تصادف در پیاده روها شنیده ایم. پلیس راهور باید با جدیت تمام بر روی این موضوع تمرکز داشته باشد و جریمه های سنگین را اعمال کند.

موتور-پیاده رو

پارک غیرمجاز و اعمال نشدن جریمه

یکی دیگر از اقداماتی که این افراد انجام می دهند، پارک در پیاده رو است. قطعا همه ما، موتورهایی را مشاهده کرده ایم که در پیاده رو پارک کرده اند و امکان تردد را از عابر پیاده گرفته اند. البته باید به مشکل جای پارک که در تهران وجود دارد اشاره کرد؛ اما این مشکل نباید به موتوری ها اجازه دهد تا هرکجا که می خواهند، پارک کنند. در یکی از کوچه های تهران  واقع در خیابان قائم مقام فراهانی، تجمع موتورسیکلت ها در پیاده رو کاملا مشهود است. عابران پیاده برای آنکه بتوانند تردد داشته باشند، مجبور می شوند تا از محیط نا امن خیابان عبور کنندو این موضوع، تنها مربوط به موتوری ها نیست، بلکه خودروهای زیادی در این کوچه وجود دارند که به خودشان اجازه دادند در مسیر عابر پیاده پارک کنند.

گسترش-نیوز

تجمع پیک های موتوری در یک نقطه، سبب شده است تا سر و صدای بسیاری بلند شود و موجب شود تا شهروندان مورد اذیت قرار گیرند. قطعا همه ما، تجمع چندین پیک موتوری همراه باکس هایی که در پشت موتور دارند را در یک نقطه مشاهده کرده ایم. باتوجه به آنکه مکان مشخصی برای این افراد درنظر گرفته نشده است، مجبور می شوند در یک نقطه جمع شوند و به استراحت مشغول باشند. اکثر این تجمعات در کنار منازل و زیر پنجره ها صورت می گیرد. سر و صدا و دود ناشی از کشیدن سیگار بیش از حد، سبب شده تا شهروندان اعتراض خود را اعلام کنند. نیاز است هرچه سریعتر، نسبت به ساماندهی پیک های موتوری، اقدامی جدی صورت گیرد.

موتور-ترافیک

ایجاد بار ترافیکی

تردد بیش از حد موتوری ها در خیابان به ویژه در ساعات ابتدایی صبح، سبب پدید آمدن بار ترافیکی بیش از حد شده است. چندین موتور را تصور کنید که در کنار هم، مشغول به تردد در خیابان هستند و سبب شده اند تا راه ماشین های پشت سرشان بند بی آید. اگر نمی توانید اقدامی برای جمع آوری یا ترافیک ناشی از حضور موتوری ها در سطح شهر کنید، یک لاین ویژه تردد موتورسیکلت راه اندازی کنید تا بلکه این اقدم سبب شود تا بار ترافیکی را شاهد نباشیم.

یکی دیگر از اقدامات خطرناک که توسط موتوری ها صورت می گیرد، حرکت در لاین خط ویژه است. این اقدام یکی از خطرناک ترین حرکاتی است که توسط افراد موتوری صورت می گیرد و هر لحظه در صورت یک حواس پرتی کوچک، ممکن است با اتوبوس برخورد داشته باشند. ماموران پلیس راهور هم نسبت به این موضوع کاملا بی تفاوت هستند و جلوی ورود این موتوری ها را نمی گیرند. البته شاید از هر ۱۰۰ موتور که وارد خطوط ویژه می شد، جلو یک نفر گرفته شود.

معاینه-موتور

عدم تمایل به معاینه فنی

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی نهادها و سازمان های رسمی  بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های فعال کشور فرسوده هستند و به نوبه خود به دغدغه‌ای ترافیکی و آلاینده تبدیل شده‌اند. زبق این آمارهای رسمی و همچنین اطلاعیه پلیس راهور کشور، حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد کمتر از ۱۰ درصد در لیست فرسوده قرار نمی‌گیرند. وجود این حجم از موتورسیکلت فرسوده در کشور، آلاینده بسیاری را به همراه دارد و شاید باید به این نکته اشاره کرد که موتورسیکلت های فرسوده، سهم بالایی در آلودگی هوا دارند.

اما به تازگی، معاینه فنی موتورسیکلت ها، اهمیت بالایی پیدا کرده است و آنطور که مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرده، نیاز است تا پیک های موتوری نسبت به دریافت برگه معاینه فنی به مراکز اقدام کنند. آنطور که از صحبت های مالکی مشخص است، از ۴ میلیون موتورسیکلت موجود در تهران، تنها ۶۰۰ موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها