|
کدخبر: 316511 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

هزینه معاینه فنی موتورسیکلت ها اعلام شد / خداحافظی تهرانی ها با ۹۰ درصد خودروهای کاربراتوری

مالکی گفت: تعداد بالایی از خودروهای کاربراتوری، وقتی به مراکز می آیند، موفق به دریافت برگه معاینه فنی نمی شوند.

اقتصاد هزینه معاینه فنی موتورسیکلت ها اعلام شد / خداحافظی تهرانی ها با ۹۰ درصد خودروهای کاربراتوری

انجام معاینه فنی، یکی از اقدامات لازم و موثر است که تاثیر بسیار بالایی در کاهش آلودگی هوا دارد و ضرورت دارد شهروندان در زمان مشخص به این مراکز مراجعه کنند تا نقص خودروی خودرو را برطرف کنند. بسیاری از رانندگان، تمایلی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند و این موضوع را پشت گوش انداخته اند. این افراد سهم بالایی در آلودگی هوای پایتخت دارند.

معاینه فنی-موتور

مراجعه ۶۴۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، دربارۀ بحث معاینه فنی موتورسیکلت ها، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: از ابتدای سال تا کنون، حدود ۶۴۰ دستگاه موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند که آمار چندان جالبی نیست. در پایتخت حدود ۴ میلیون موتورسیکلت پلاک تهران وجود دارد؛ اما آماری که چه تعداد موتورسیکلت در شهر تردد می کنند، نیازمند بررسی بیشتر دارد.

مالکی ادامه داد: آماری که الان در دسترس داریم، از تعداد ۴ میلیون موتورسیکلت، حدود یک و نیم میلیون فعال اند و در شهر تردد می‌کنند که از این تعداد ۶۴۰ دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و نیاز است سایر رانندگان موتورسیکلت هرچه سریع تر نسبت به دریافت برگه معاینه فنی مراجعه کنند.

شادی-مالکی

وی افزود: پیشنهاد هایی را به شورای ترافیک شهر تهران مطرح کرده ایم و در شورای ترافیک مصوب شد که در گام اول، شرکت هایی که خدمات پیک موتوری ارائه می دهند، ملزم به دریافت برگه معاینه فنی شوند و همچنین از تردد موتورسیکلت هایی که فاقد معاینه فنی هستند، جلوگیری شود. متاسفانه درصد بالایی از موتورسیکلت‌ها که در شهر تردد می‌کنند، فرسوده و کاربراتوری هستند. حتی موتورسیکلت‌های تولیدی و نو نیز از کیفیت مناسبی در بخش کاتالیست بهره‌مند نیستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران عنوان کرد: تهران از ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۶ مرکز معاینه فنی برخوردار است و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد. این امکان وجود دارد که در صورت وجود تقاضا، توسعۀ آن از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود. لازم به ذکر است که مبلغ دریافت برگه معاینه فنی برای موتورسیکلت ها در اولین مراجعه مبلغ ۲۲ هزار تومان است.

خودرو-کاربراتور

خودروهای کاربراتوری برگه معاینه فنی دریافت می کنند؟

مالکی در ارتباط با معاینه فنی خودروهای کاربراتوری به خبرنگار گسترش نیوز گفت: خودروهای کاربراتوری باتوجه به اینکه خودروهای قدیمی و با سن بالا هستند، وقتی به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، در حالت نهایی هم موفق به دریافت گواهی نمی شوند. در مراجعات نخست خودروهایی که بیش از ۱۵ سال سن دارند، معمولا شاهد آن هستیم که آمار مردودی ها نزدیک به ۲ برابر افزایش پیدا می کند.

وی افزود: لازم به ذکر است که تعدادی از همین خودروهای قدیمی به دفعات مراجعه کرده و در نهایت موفق  به دریافت برگه معاینه فنی می شوند اما  خودروهایی که بالای ۲۰ سال سن دارند و جزو خودروهای فرسوده محسوب می شوند، اصلاً موفق به دریافت برگۀ معاینۀ فنی نمی شوند. نکته مهم اینجاست که حتی اگر خودروهایی  با سن بالا که عمده آن ها کاربراتوری هستند، موفق به دریافت معاینه فنی شوند، در تست ها و آزمون ها و کنترل های میدانی مانند تست های کنار جاده، این خودروها به صورت رندوم و تصادفی در سطح شهر توسط پلیس متوقف می شوند. زمانی که برگه معاینه فنی را ارائه می دهند و تست هایی از آن ها گرفته می شود، متوجه خواهیم شد که نمره ای قابل قبول در تست های آلایندگی دریافت نمی کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: تکنولوژی خودرو‌های کاربراتوری در سامانه سوخت رسانی و برق به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودرو‌های انژکتوری بیشتر است و حدود مجازی که برای پایش این خودرو‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده، به همان نسبت آسان تر خواهد بود. این نکته را باید گفت که در حال حاضر، تعداد خودرو‌های کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده است.

مراکز-معاینه فنی

تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلودگی

مالکی درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: در بسیاری از مواقع مطرح می شود که انجام معاینه فنی، تاثیر ۲۰ درصدی بر کاهش آلوگی هوا دارد. این تحقیق در زمانی صورت گرفته است که تردد خودروهای کاربراتوری در شهر زیاد بوده است؛ اما درحال حاضر، چنین موضوعی نیازمند تحقیق بیشتر است. اما برابر آمار سال ۹۶ از شهرداری تهران، خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت ها، یک سهم ۸۳ درصدی در تولید آلاینده های گازی و یک سهم ۶۱ درصدی در تولید ذرات معلق داشته اند. لازم به ذکر است که خودروهای سبک سهم ۳۷ درصدی و موتورسیکلت ها سهم ۲۱ درصدی در آلودگی هوا نقش دارند.

وی افزود: باتوجه به این سهم هایی که در سیاهه انتشار  درنظر گرفته شده است، اگر خودرویی به آلایندگی و ایمنی و فنی دارای صحت عملکرد باشد، در هر ۲ این مقوله ها تاثیرگذار خواهد بود. ما از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۰۰هزار خودرو را مشاهده کرده ایم که آلاینده بودند و نقص هایی داشتند که بعد از رفع نقص، اجازه تردد در شهر به آن ها داده شد. قطعا رفع نقص ۱۰۰ هزار خودرو می‌تواند تاثیر بسیار موثری داشته باشد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در پایان گفت: «امیدواریم همۀ شهروندان در زمان معین و بعد از آنکه گواهی معاینه فنی آن ها منقضی شد، به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا شاهد تردد خودروهای دودزا در سطح شهر نباشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها