|
کدخبر: 316758

رخداد مهم/ حوادث سال ۲۰۲۳ / حوادث

۱۰ رخداد مهم سال ۲۰۲۳ به انتخاب آمریکایی ها / جنگ و تکنولوژی و نابودی زمین + (فیلم)

آغاز جنگ هایی که آشفتگی و آوارگی به وجود آورده، تا کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی از قره باغ و آواره شدن میلیون‌ها نفر در سودان، مهمترین اتفاقات و رخدادهای سال ۲۰۲۳ به روایت اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا است.

اقتصاد ۱۰ رخداد مهم سال ۲۰۲۳ به انتخاب آمریکایی ها / جنگ و تکنولوژی و نابودی زمین + (فیلم)

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، اقدام به معرفی ۱۰ رخداد مهم سال ۲۰۲۳ کرده است. بیشترین تأکید این روایت، اشاره به جنگ در نقاط مختلف دنیا، رشد پرشتاب هوش مصنوعی، تداوم گرمایش زمین و تنش میان آمریکا و چین است.

از رخداد‌های مهم سال ۲۰۲۳ می‌توان به سقوط دموکراسی در دنیا تا جنگ بین کشور‌ها اشاره کرد. اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید در سال میلادی جاری که در روز‌های پایانی ان قرار داریم، دموکراسی در گواتمالا تقریبا از بین رفته، کودتا‌ها‌های فراوانی در آفریقا رخ داده اند، سیاست در آسیا نظامی شده و به حاکمیت قانون در آمریکا حمله شده است.

اتفاق مهم بعدی در سال ۲۰۲۳ تشدید رقابت‌های فضایی بوده. امروز کشور‌ها و شرکت‌های مختلف در رقابت برای رفتن به فضا هستند. همچنین سبقت هند از چین در تعداد جمعیت از رویداد‌های قابل توجه سال ۲۰۲۳ بود. هند یک پنجم جمعیت کره زمین را در خود جای داده است. 

رخداد بعدی جنگ قره‌باغ بود. حمله نظامی و بمباران و در نهایت تسلط کامل بر این منطقه توسط جمهوری آذربایجان، منجر به کوچ یکباره ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه به ارمنستان شد. جنگ داخلی نیز سودان از رخداد‌های مهم دیگر بود. تلاش گروهی برای سرنگونی ارتش سودان را وارد جگ داخلی کرد که منجر به آواره شدن میلیون‌ها نفر شد.

رشد پرشتاب هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳، و تنش میان آمریکا و چین که روابط را به پایین‌ترین سطح رساند، از دیگر رویداد‌های مهم این سال به شمار می‌رود.

امیدواری اوکراین به ضد حمله تابستانی برای شکستن خطوط دفاعی روسیه از دیگر رویداد‌های مهم سال بود که البته دستاوردی نداشت.

جنگ جدید خاورمیانه میان حماس و اسرائیل هم از رویداد‌های مهم این سال بود که به گزارش اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، تلاش‌های یک دهه‌ای برای صلح پایدار در منطقه را به عقب راند؛ و در نهایت، آخرین رخداد مهم سال ادامه گرمایش زمین بود که تهدیدی برای آینده تلقی می‌شود.

 

منبع: انتخاب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها