|
کدخبر: 316722

وام تحصیلات/ ترم تحصیلی/تسهیلات

دست و دل بازی مدیران در پرداخت وام ۴ میلیونی/ ماجرای تسهیلات دانشجویی چیست؟

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، امسال مبلغ ۷۷ میلیارد ریال انواع وام دانشجویی (۱۴ نوع) به دانشجویان متاهل و مجرد این دانشگاه پرداخت شده است.

اقتصاد دست و دل بازی مدیران در پرداخت وام ۴ میلیونی/ ماجرای تسهیلات دانشجویی چیست؟

به گفته دکتر محمدحسن لطفی  وام تحصیلی به دانشجویان مجرد در هر ترم تحصیلی به میزان ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال پرداخت می‌شود که معادل پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در هر ماه می‌باشد.

به گفته وی برای دانشجویان متاهل نیز ماهانه ۱۰ میلیون ریال و در یک ترم ۴.۵ ماهه مجموعا ۴۵ میلیون ریال وام پرداخت می شود.

وی وام تولد فرزند و وام تحصیلات فرزندان را هم از دیگر وام های پرداختی به دانشجویان اعلام کرد و یادآور شد: به ازای تحصیل هر فرزند، چهار میلیون ریال تسهیلات اولاد پرداخت می‌شود.

لطفی، دیگر وام پرداختی را وام ضروری اعلام کرد و گفت: ۳۱۵ دانشجو متقاضی این وام بودند که تاکنون هشت میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال از این نوع وام نیز پرداخت شده است و وام دیگر هم ودیعه مسکن برای دانشجویان متاهل است که دانشجویان کاردانی تا فوق تخصص را شامل میشود که به این دانشجویان با ارائه مدارک سکونت، ۷۰۰ میلیون ریال وام بعنوان ودیعه مسکن (رهن خانه) تعلق می گیرد و این مبلغ تا پایان تحصیل در اختیار آنهاست؛ ۳۲ نفر جمع کل دانشجویان متقاضی وام ودیعه مسکن بوده که مبلغ کل ۲۱ میلیارد و ۸۶۲ میلیون ریال می باشد.

وی از پرداخت وام معنوی عتبات به دانشجویان هم خبر داد و گفت: این وام به دانشجویان متقاضی پیاده روی اربعین داده میشود و ویژگی آن، این است که به افراد متقاضی در قبل از آغاز سفر هم پرداخت میگردد؛ در این حوزه ۱۷ نفر متقاضی داشتیم که به آنها پرداخت شد و به ۳۷ نفر هم بعد از این سفر معنوی، وام به ازای هر نفر ۴۰ میلیون ریال پرداخت شد.

به گفته وی ویژگی این وام این است که دانشجو می تواند بعد از دانش آموختگی و پایان تحصیلات خود با یک تنفس ۶ ماهه، اقساط آن را شروع کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: پرداخت وام ازدواج نیز از دیگر تسهیلات ارائه شده به دانشجویان است که تا این لحظه هیچ محدودیتی برای پرداخت آن نداشتیم و حتی اگر سقف تقاضا بیشتر از سهمیه وام بوده باز با همکاری صندوق رفاه دانشجویان آن را پرداخت کردیم؛ امسال ۵۸ دانشجوی ما وام ازدواج دریافت کردند و به ازای هر نفر ۲۵۰ میلیون ریال و مجموعا ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام ازدواج پرداخت شده است.

وی وام تولد فرزند را دیگر وام های پرداختی به دانشجویان اعلام کرد و گفت: به هر دانشجویی که در حین تحصیل، صاحب فرزند میشود به ازای هر فرزند ۶۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت میشود؛ اگر هر دو دانشجو باشند هر ۲ نفر یعنی مجموعا ۱۲۰ میلیون ریال وام دریافت می کنند و تمام این وام ها به صورت قرض الحسنه با سود چهار درصد پرداخت میشود .

۴۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی یزد در خوابگاهها مستقر هستند

لطفی در ادامه با تبریک چهلمین سالروز تشکیل دانشگاه علوم پزشکی در استان یزد، به وظایف معاونت تحت امر خود در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: معاونت دانشجویی و فرهنگی، ۲ وظیفه متمایز دارد که یکی تامین و تدارک زیرساخت های رفاهی و تسهیلات دانشجویی و دیگری مدیریت فرهنگی است که به بحث های فرهنگی مربوط است.

وی تامین سرا یا خوابگاه دانشجویی را یکی از مهمترین وظایف این معاونت اعلام کرد و افزود: دانشگاه پزشکی یزد ۶۵۰۰ دانشجو دارد که ۴۰ درصد از این افراد در خوابگاهها مستقر هستند؛ ۱۲ خوابگاه داریم که سهم هریک از آقایان و بانوان برابر است؛ هشت خوابگاه در مرکز استان و بقیه در میبد و ابرکوه مستقر هستند؛ ۶۰ درصد ساکنان خوابگاهها بانوان و بقیه آقایان هستند.

این مسول ادامه داد: برای نخستین بار با اجاره ۲ خوابگاه، یکی برای پسران و دیگری دختران در داخل شهر یزد، همه درخواست های دانشجویان بومی دور استان را تامین کردیم؛ بعنوان مثال دانشجویان شهرستانهای بافق، میبد، بهاباد ابرکوه و اردکان که بالای ۴۰ کیلومتر از مرکز استان فاصله دارند در خوابگاهها سکونت داده شده اند، که دغدغه آنها رفع و رضایت والدین و دانشجویان را به دنبال داشته است.

ماهانه ۳۰ میلیارد ریال برای تغذیه دانشجویان هزینه می‌شود

وی در مورد سلف سرویس دانشگاه و طبخ غذا هم تاکید کرد: تغذیه دانشجویان به لحاظ بعد کیفی و کمی شرایط خوبی دارد و فقط برخی نارضایتی ها از نبود همسان سازی نرخ غذای دانشجویان شهریه پرداز و دانشجویان روزانه می باشد که اقدامات لازم جهت اخذ مصوبه انجام شده است؛ دانشجویان شهریه پرداز معتقدند که نرخ غذای آنها با دانشجویان روزانه باید یکسان باشد که با توجه به مصوبه هیات امنا این مشکل حل خواهد شد.

دکتر لطفی، یادآور شد: تعرفه‌ای که دانشجو برای غذای خود پرداخت می کند برای صبحانه ۲۰ هزار ریال، ناهار ۴۰ هزار ریال و شام ۴۰ هزار ریال است و ما به‌التفاوت این غذا را دانشگاه از محل درآمدهای اختصاصی خود می دهد که در مجموع ماهانه ۳۰ میلیارد ریال برای غذای دانشجویان صرف و هزینه می شود.

حمایت از ۸۱ تشکل سیاسی و علمی

وی به ایاب و ذهاب دانشجویان هم اشاره کرد و اضافه نمود: سرویس رفت و برگشت دانشجویان در داخل استان و بین خوابگاهها و دانشکده‌ها و همچنین اتوبوس برای اردوهای دانشجویی در خارج استان تامین شده است. معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: در حوزه فرهنگی، فوق برنامه داریم و از ۸۱ تشکل سیاسی و کانون و انجمن های علمی و نشریات حمایت می کنیم و سعی شده حداکثر ایجاد فرصت را برای دانشجویان ایجاد کنیم تا ادامه دهند.

وی اجرای طرح های اردوی سفر اربعین، "راهیان پیشرفت" ، "راهیان مقاومت" و "راهیان نور" را از دیگر اقدامات این معاونت در سالجاری بیان کرد و ادامه داد: در سه ماه تابستان امسال، وزارتخانه، مشهد را یک نقطه متمرکز تعریف کرد تا اردوهایی را برای برخی دانشجویان مهیا کند.

وی در زمینه بحث های سلبی فرهنگی هم اظهار داشت: چون دانشگاه، یک محیط علمی و مقدس است باید رفتار و پوشش آقایان و خانمها حرفه ای باشد زیرا وزارت بهداشت بر اساس موازین اسلامی آیین نامه ای داده که دانشجویان در محیط دانشگاه باید این موازین را رعایت کنند تا حرمت محیط علمی و آموزشی حفظ شود؛ خوشبختانه یزد شرایط خوبی دارد و مشکل خاصی نیست؛ ممکن است به صورت موردی و از سر غفلت اتفاقی رخ دهد که تذکرات داده میشود و دانشجویان هم همراهی می کنند.

فعالیت ۲ سالن ورزشی اختصاصی

دکتر لطفی به عملکرد اداره تربیت بدنی هم اشاره کرد و با بیان اینکه این حوزه از بخش های موفق در کشور بوده است، افزود: دانشگاه دارای ۲ سالن سرپوشیده اختصاصی است که شامل سالن های امام علی علیه السلام و جوان است؛ زمین چمن هم داریم که مورد استفاده تمام وقت دانشجویان، اساتید و کارمندان است.

وی گفت: در خوابگاهها نیز سالن های ورزشی داریم که از وسایل بدنسازی و تنیس روی میز و سایر رشته ها، تشکیل شده و اوقات فراغت دانشجویان با آن پر می شود و هر چند نیاز به ارتقای کمی و کیفی دارد ولی با توجه به محدودیت فضای فیزیکی در حال رفع موانع هستیم.

ساخت یک باب استخر اختصاصی و ۲۴ واحد خوابگاهی متاهلی برای دانشجویان

وی کسب مجوز ساخت یک استخر اختصاصی برای دانشگاه را خبر خوب دیگر خود اعلام کرد و گفت: اعتبارات اولیه آن تا پایان امسال تامین و کار ساخت آن آغاز خواهد شد.

لطفی به حمایت این معاونت از دانشجویان برای ازدواج هم خبر داد و گفت: تفاهم نامه ای با صندوق رفاه دانشجویان بستیم تا هشت واحد خوابگاه متاهلین را با مشارکت ۶۰ درصدی صندوق رفاه و ۴۰ درصدی دانشگاه بسازیم.

به گفته وی اکنون ۱۸ واحد خوابگاهی متاهلی داریم و قرار است مجموعا ۲۴ واحد دیگر ساخته شود که هشت واحد نخست را در نیمه اول سال اینده افتتاح خواهیم کرد و ۲ فاز دیگر را هم به مرور اجرایی می کنیم .

۱۲۰ میلیارد ریال صرف امور تعمیراتی، تجهیزاتی و عمرانی دانشگاه شد

معاون فرهنگی دانشجویی اعلام کرد به دلیل کمبود خوابگاه جهت اسکان دانشجویان جدیدالورود، اقدام به اجاره ۲ خوابگاه برای بهره مندی دانشجویان دختر و پسر شده است که اجاره یکی از این خوابگاه ها ۱۰ میلیارد ریال به صورت پیش پرداخت و ۵۵۰ میلیون ریال به صورت اجاره ماهانه است .

وی ادامه داد: برای آماده سازی خوابگاه دیگر حدود ۶ میلیارد ریال هزینه شد و این معاونت به منظور رفاه حال دانشجویان و کاهش دغدغه ایشان برای رسیدگی بیشتر به تحصیل علم و پیشبرد اهداف دانشگاه، از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال در امورات تعمیراتی، تجهیزاتی و عمرانی هزینه کرده است.

لزوم کسب سواد سلامت

وی به برگزاری همایش سراسری اتا در هفته جاری در استان اشاره کرد و گفت: براساس نظریه سازمان جهانی بهداشت سهم سلامت مردم در همه جوامع ۴۵ درصد توسط حاکمیت باید تامین شود، ۳۰ درصد را باید خود فرد به تنهایی با تغذیه سالم و تحرک لازم و سلامت روان تامین کند و ۲۵ درصد باقی مانده هم در حوزه نظام سلامت قرار میگیرد که دانشگاه پزشکی قسمتی از نظام سلامت است و بیمه ها، شرکت های دارویی و تجهیزاتی هم در کنار آن هستند.

وی گفت: مجموعا ۷۵ درصد سهم سلامت مردم، بیرون از نظام سلامت تامین شود که برای تحقق این امر باید جلب مشارکت بین بخشی و مشارکتهای مردمی از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی استان ها صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد درمان محوری در کشور و استان رویکرد غالبی است گفت: مردم به جای "پیشگیری محوری" به سمت فقط دکتر و دارو بستری شدن می روند در حالیکه هیچکس مطالبه نمی کند که حاکمیت در پیشگیری چه کاری باید انجام می دهد.

وی سبک زندگی سالم و سواد سلامت کافی و سواد رسانه ای را چند عامل مهم در این زمینه ذکر کرد و افزود: نبود سواد سلامت موجب می شود تا گاهی برخی افراد فریب پیام های تجاری را بخورند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها