|
کدخبر: 316264 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

پزشکان زیر خط فقر / تعرفه های عجیب وزارت بهداشت صدای متخصصین را درآورد

افزایش ۴۲ درصدی نرخ تورم به دنبال افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی خود باعث بی‌انگیزگی و عدم علاقه به ادامه فعالیت پزشکان خواهد شد. رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت: با توجه به این آمارها، می‌توان نتیجه گرفت که ۱۰۰ هزار نفر از کل جمعیت پزشکی کشور، ماهانه درآمدی بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان دارند و درصدی از جامعه پزشکی زیرخط فقر قرار دارند.

اقتصاد پزشکان زیر خط فقر / تعرفه های عجیب وزارت بهداشت صدای متخصصین را درآورد

تعرفه‌های نظام سلامت شامل هزینه دستمزد پزشک تا هزینه بستری و انجام جراحی‌های گوناگون در ابتدای هرسال تصویب می‌شود  با نگاهی به تعرفه‌های مصوب شده در ابتدای امسال و افزایش چند برابری و رشد تورم در طول سال علی‌رغم تعرفه‌های ناعادلانه‌ای که در ابتدای سال مصوب می‌شود. مشکل دیگر افزایش چند نوبتی تورم  و ثابت ماندن  تعرفه موجود در پرداخت حق‌الزحمه پزشکان در طول یک سال است. افزایش ۴۲ درصدی نرخ تورم به دنبال افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها خود باعث بی‌انگیزگی و عدم علاقه به ادامه فعالیت خواهد شد.

رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی  گفت: با توجه به این آمارها، می‌توان نتیجه گرفت که ۱۰۰ هزار نفر از کل جمعیت پزشکی کشور، ماهانه درآمدی بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان دارند و درصدی از جامعه پزشکی زیرخط فقر قرار دارند، همچنین وی  اظهار داشت که حدود یک درصد از جمعیت پزشکی، عمدتاً درآمدهای خاص و بالای یک میلیارد ریال دارند. تعداد حدود ۲۰ هزار پزشک در کشور به‌عنوان هیئت‌علمی فعالیت می‌کنند و حقوق کارمندی را دریافت می‌کنند. به مسئله دستمزد پزشکان و جراحان، باید با حداقل دستمزد که می‌توان قابل‌مقایسه بود، مقایسه کرد. حال سؤال این است چرا در طول ۱۲ سال، دستمزد جراحان ۲ برابر شده است درحالی‌که حداقل حقوق بیش از ۱۵ برابر شده است. تعادل منابع و مصارف به این معنی نیست که تعرفه‌ها را فریز کنیم، بلکه باید منابع را افزایش داده و به قیمت واقعی راهنمایی کنیم تا خدمات پایدار باقی بماند.

مسعود پزشکیان، نمایندۀ مجلس شورای اسلامی که خود جز قشر پزشکان کشور است، دربارۀ موضوع بحث شده در این گزارش گفت: نمی‌توان به پزشکان و اعضای هیئت‌علمی گفت که با دریافت حقوق ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان در بیمارستان بمانند و خدمت به مردم ارائه کنند؛ زیرا این موضوع باعث بار بزرگی بر دوش پزشکان می‌شود. باید قانونی تدوین شود که بتواند قابلیت اجرایی داشته باشد. پزشکان بر این باورند که با این مبالغ کم، نمی توان پزشکان را وادار کرد تا در مناطق محروم بمانند و خدمات ارائه دهند. هرچقدر هم پزشکان را تربیت کنیم، با این مبالغ در مناطق محروم باقی نمی‌مانند. پزشکان تأکید کردند که پرداخت‌ها باید عادلانه باشد تا پزشکان نیز به صورت عادلانه خدمت به مردم ارائه دهند.

محسنی بند پی

محمدعلی محسنی بند پی عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز دربارۀ میل به مهاجرت پزشکان به دنبال تعرفه‌های نادرست و ناعادلانه گفت: برای تعرفه گذاری حق دستمزد پزشکان به صورت قانونمند و عادلانه اقدام نمیشود: وی بیان کرد ارزان ترین کالا در داخل ایران، کالای سلامت است؛ به گونه ای که افرادی که خدمت ارائه می‌دهند، حاضر به ارائۀ ارزان خدمت خود نباشند؛ چراکه قیمت‌ها واقعاً قیمت‌های دستوری است و افرادی که در داخل ایران مانده‌اند، باسیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و افرادی تمایل به مهاجرت دارند و برخی دیگر نیز به انحراف کشیده می‌شوند. در خصوص ورود جراحان به بازار کار، باید توجه کنیم که این فرد متخصص در ۳۰ تا ۳۲ سالگی موفق می‌شود به یک جراح تبدیل شود و در این مدت طولانی به صورت مداوم باید درس بخواند و مشغول هیچ شغلی نباشد.

وی با نارضایتی از تعرفه گذاری بیان کرد: در سالهای گذشته قول و قرارهایی گذاشته شده بود تا تعرفه‌ها متناسب با تورم پیش رود، چرا که همیشه تعرفه‌ها کمتر از تورم واقعی بودولی متاسفانه چنین نشد؛ به این صورت که تورم ۱۰۰ بود، ولی تعرفه‌ها ۵۰ بود. خیلی وقت‌ها تعرفه‌ها ۲۰درصد افزایش داشته، ولی تورم ۴۸درصد افزایش داشته و این باعث نارضایتی جامعه پزشکی خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه تعرفه‌ها در ابتدای سال تعیین می‌شود و تا پایان سال نیز تعرفه بی‌توجه به افزایش چندنوبتی قیمت‌ها ثابت می‌ماند. رشد تعرفه‌ها و با رشد تورم فاصله زیادی دارد.

بندپی افزود: «ما اخیراً با رئیس کمیسیون بهداشت و دکتر مخبر صحبت‌هایی دربارۀ اصلاح تعرفه گذاری عادلانه داشتیم که قرار شد اصلاحات لازم صورت گیرد.

دستمزد-پزشکان

تعرفه‌های خدمات پزشکی، تشخیصی و پرستاری در سال ۱۴۰۲ با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته توسط هیئت‌وزیران تصویب و اعلام شد.

به طبق مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲، در بخش خصوصی، تعرفه‌های ویزیت پزشکان به شرح زیر تعیین شد:

- ویزیت پزشکان عمومی: ۹۰ هزار تومان

- ویزیت پزشکان متخصص: ۱۳۵ هزار تومان

- ویزیت پزشکان فوق‌تخصص: ۱۷۲ هزار تومان

- ویزیت روانپزشکان متخصص: ۱۷۹ هزار تومان

- ویزیت روانپزشکان فوق‌تخصص: ۲۰۴ هزار تومان

- ویزیت کارشناسان ارشد پروانه‌دار در رشته‌های پیراپزشکی: ۷۳ هزار تومان

- ویزیت کارشناسان پیراپزشکی: ۶۳ هزار تومان

همچنین، طبق این مصوبه، پزشکان عمومی با سابقه بیش از ۱۵ سال می‌توانند ۱۵ درصد بیشتر از تعرفه مصوبه را به عنوان حق ویزیت دریافت کنند.

در بخش هتلینگ بیمارستان‌های خصوصی، هزینه یک شب اقامت در اتاق‌های مختلف به شرح زیر تعیین شد:

- اتاق یک تخته درجه یک: ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان

- اتاق دو تخته درجه یک: ۳ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان

- اتاق سه تخته و بیشتر درجه یک خصوصی: ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان

- تخت سوختگی خصوصی: ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

- تخت ICU و CCU در بیمارستان درجه یک خصوصی: ۵ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان

- تخت NICU در بیمارستان درجه یک: ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان

- هزینه یک شب اقامت در بخش مراقبت ویژه سوختگی در بیمارستان درجه یک خصوصی: ۹ میلیون و تعرفه‌های خدمات پزشکی، تشخیصی و پرستاری در سال ۱۴۰۲ با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته توسط هیئت وزیران تصویب و اعلام شد.

سخن پایانی

تعرفه گذاری در بخش درمان و سلامت به هیچ وجه شوخی‌بردار نیست. در دانش مدیریت، منابع انسانی مهمترین سرمایۀ سازمانها محسوب می‌شود. مهم‌ترین مورد در حفظ این سرمایه، ایجاد انگیزه و شوق به ادامه کار و کاهش دغدغه‌های کاری، پرداخت درست دستمزد و حقوق برای پرسنل و کارکنان است. در خصوص پزشکان که عده‌ای در استخدام هیچ ارگانی نیستند، بنابراین  تنها درآمد آنها فقط حق‌الزحمه از عمل جراحی است که متأسفانه این حق‌الزحمه به حدی کم است که پزشک بار مسئولیت یک‌میلیاردی جان بیمار را قبول نخواهد کرد. یا اگر هم قبول کنند، مورد  ظلم و بی‌عدالتی سیستم سلامت قرار گرفته است. انتظار میرود مسئولان  محترم در وزارت خانه و نظام پزشکی، تصمیم‌های درست و عاقلانه ای هم برای حفظ منابع انسانی ماهر و هم بی نیازی جامعه از منابع بیگانه و هم حمایت از بیماران در دریافت خدمات سلامت باکیفیت اندیشیده و نسبت به دغدغه این جامعه بی‌تفاوت نباشند.

بسیاری از پزشکان باوجدان وجود دارند که نه زیرمیزی بگیر هستند و نه در بیمارستان‌های خصوصی حق الزحمه های هنگفتی  دریافت می‌کنند، درهر صنفی عده‌ای قانون‌شکن و خطاکار وجود دارد، لذا تعمیم آن با کل جامعه پزشکی قضاوتی ناعادلانه خواهد بود. با اصلاح تعرفه های درست در ضریب k جراحان و پزشکان نه تنها کیفیت خدمات سلامت بالاتر خواهد رفت بلکه رضایتمندی در پزشک و بیمار نیز به نوبه خود گسترش خواهد یافت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها