|
کدخبر: 275450 سهیل مافی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی مطرح شد؛

وضعیت کسب و کارهای بزرگ بعد از قطعی اینترنت

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی اظهار کرد: این اختلالات و قطعی اینترنت را به صلاح مملکت نمی‌دانم. البته منکر لزوم وجود پیام‌رسان‌های داخلی نیستم اما باید توسط بخش خصوصی عرضه شود.

فناوری وضعیت کسب و کارهای بزرگ بعد از قطعی اینترنت

اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر موجب قطعی اینترنت مردم ایران شد. در ابتدا به نظر می‌رسید که این ماجرا، حداکثر تا یک هفته ادامه خواهد داشت اما قطعی اینترنت‌ موبایل وارد روز دهم شده است. اینترنت‌های خانگی نیز از روز اول با اختلال و کندی همراه بود و این موضوع تا امروز بر قوت خود باقی‌مانده است.

در ایران افراد بسیاری از طریق فضای مجازی، کسب درآمد می‌کنند. طبق تحقیقات و پژوهش‌های انجام‌ شده، ۱۰ میلیون شهروند ایرانی از طریق اپلیکیشن اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند. با عدم دسترسی به این پلتفرم محبوب، خسارت زیادی به وضعیت معیشتی اقشار مختلف جامعه و خانواده‌های آن‌ها وارد شده است.

بستن یا فیلترینگ اینستاگرام، چرخه معیشت و تجارت اشخاص زیادی را تحت تأثیر قرار داده و ضرر هنگفتی به آن‌ها وارد می‌کند. در این راستا گفت‌وگویی با رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

الفت_نسب

قطعی اینترنت کسب‌وکارهای بزرگ را مختل کرد

رضا الفت نسب در پاسخ به این سؤال کسب‌وکارهای اینترنتی مجوز دار مثل دیجی کالا و ایمالز هم که سایت داخلی دارند، از این شرایط تأثیر گرفته‌اند گفت؟ همه این فروشگاه‌های اینترنتی، خواه‌ناخواه تأثیر خواهند گرفت. در فضای اینترنت حتی کسب‌وکارهای معمولی در این دسته، وضعیت خوبی ندارند.

او ادامه داد: در حال حاضر تا حدودی کمی شرایط آن‌ها بهتر شده است. در وضع فعلی، کسب‌وکارهای بزرگ‌تر حال و روز خوبی ندارند. میزان خریدها کاهش پیدا کرده و عده زیادی متضرر شدند. ما در مدت اخیر، شاهد قطعی اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه اجتماعی‌ها مثل اینستاگرام و لینکدین بودیم.

 عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی در ادامه گفت: این اتفاق فعالیت کسب‌وکارهای بزرگ را عملاً مختل کرده است. به‌طور مثال در خصوص دیجی کالا این اتفاق کم‌رنگ‌تر رخ داد. در ضمن ناظر اختلال در گوگل نیز هستیم.

برخورد خوبی با مردم نشد

او در مورد جایگزین احتمالی برای اینستاگرام در صورت فیلتر همیشگی این اپلیکیشن بیان کرد: برخی دوستان از سرویس‌دهی پیام‌رسان‌های داخلی در غیاب اینستاگرام صحبت می‌کنند. من فعلاً کاری به این موضوع و صحت‌ و سقم آن ندارم. نکته مهم این است که مردم باید به‌جای یک شبکه اجتماعی، در یک پیام‌رسان تجمع کنند.

الفت نسب افزود: موفقیت در این موضوع زمانی به دست می‌آید که اعتمادسازی انجام شود. مردم در صورت حصول اعتماد، وارد یک شبکه اجتماعی می‌شوند. با فراهم شدن چنین بستری، اشخاص با خیال راحت به گفت‌وگو، کسب درآمد و تفریح خواهند پرداخت. متأسفانه اکثر اشخاص جامعه نسبت به این مطلب بی‌تفاوت هستند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: این برخورد خوبی با مردم نیست که از آن‌ها خواسته شود تا وارد پیام‌رسان مدنظر آن‌ها شوند. بروز این اتفاق برای تلگرام هم تصور می‌شد. من این روش را به صلاح مملکت نمی‌دانم. منکر لزوم وجود پیام‌رسان‌های داخلی نیستم اما باید توسط بخش خصوصی عرضه شود.

بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌کند؟

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی در رابطه با عرضه پیام‌رسان‌های داخلی توسط بخش خصوصی توضیح داد: به‌هرحال بخش خصوصی بودجه لازم را خود تعیین می‌کند. سود و زیان این موضوع برای بخش خصوص اهمیت بالایی دارد. البته که شرایط فعلی برای این اقدام، بسیار بد و نامساعد است. به این دلیل، سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در این زمینه بعید به نظر می‌رسد.

وی در ادامه بیان کرد: برای داشتن یک شبکه اجتماعی موفق، باید نگاه بهتری به سیاست‌ها و قوانین داشته باشیم. شبکه اجتماعی اینستاگرام نباید بسته شود. این اپلیکیشن و پیام‌رسان‌های داخلی باید توأمان باشد. در اینصورت مردم می‌توانند انتخاب بهتر و آزادتری در این رابطه داشته باشند.

او در پاسخ به این سؤال که اگر اینترنت، ملی شود پاسخگوی کسب‌وکارهای دیجیتال است تصریح کرد: من درک و تعریفی از اینترنت ملی ندارم. دقیقاً نمی‌دانم که اینترنت ملی چه چیزی است. تخصص و دیدگاه خاصی در این زمینه هم ندارم.

الفت نسب در پایان در خصوص وجود تسهیلات برای جبران ضرر و زیان کسب‌وکارهای اینترنتی مانند دوران کرونا که از اصناف حمایت شد، گفت: در موارد قبلی اقدام خاصی صورت نگرفت. باید اجازه فعالیت آزاد را به این کسب‌وکارها بدهند. درگذشته که چنین چیزی وجود خارجی نداشت. امیدوارم که در آینده شاهد حمایت لازم باشیم.

  • ناشناس ارسالی در

    فنآوری و اینترنت هم باید دست بخش خصوصی باشد فقط اطلاعات باید دست دولت آن هم بخش دانا و هوشمند دولت باشد نه مراکز دیگر دولت، حاکمیت که ابداً! اگر بخواهید کشور و مردم را فلج کنید مثل حالا، این امور را دست حاکمیت بدهید! حاکمیت یعنی دشمن سر سخت مردم و منافع ملی این خاصیت ذاتی هر نوع حاکمیتی است خوب و بد هم ندارد! اصلاً حاکمیت خوب وجود ندارد! الا حاکمیت الله و معصومین(ع) فقط و فقط! بدون پیشوند و پسوند! آنهم لفظ حکم و حکومت مسامحةً است وگرنه همان ولایت الله و معصومین(ع) است.

ارسال نظر