|
کدخبر: 315804 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه؛

تاثیر افزایش مالیات بر دهک های پایین/ ناترازی بنزین عامل شکست بودجه است؟

سنگدوینی گفت: در برنامه هفتم، ما بهینه سازی مصرف سوخت را دیده ایم. بهینه سازی مصرف سوخت، می تواند نقش بسیار مهمی در حوزه انرژی داشته باشد که کاهش مصرف را به همراه دارد.

اقتصاد تاثیر افزایش مالیات بر دهک های پایین/ ناترازی بنزین عامل شکست بودجه است؟

انرژی، حوزه بسیار مهمی است که در کشور باید توجه ویژه ای به آن داشت. حامل های سوخت در کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند که مدتی است درگیر پدیده ناترازی شده و مشکلاتی را به وجود آورده است. همانطور که در جریان هستید، در فصل سرد سال، شاهد ناترازی در حوزه گاز می شویم که پیام های مدیریت مصرف به طور دائم از رسانه های دیداری و شنیداری پخش می شود. بسیاری از صنایع، مجبور می شوند به دلیل وجود ناترازی گاز، از مازوت استفاده کنند که این امر سبب پیدایش آلودگی می شود.

حوزه برق، یکی دیگر از بحث هایی است که در تابستان درگیر ناترازی می شود. مصارف بیش از حد کولر در ادارات و منازل، سبب رشد مصرف شده و همین امر ناترازی را به وجود می آورد. به همین دلیل است که در تابستان، ساعات کاری ادارات کاهش پیدا می کند. نمایندگان مجلس، برای رفع این ناترازی به فکر افتاده اند و اظهار کرده اند که دولت باید فکری به حال جبران این ناترازی کند. همچنین این نمایندگان گفته اند که در برنامه هفتم توسعه، بهینه سازی مصرف سوخت دیده شده است که می تواند نقش مهمی در کاهش ناترازی داشته باشد.

بودجه-انرژی

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با بحث بودجه انرژی به گسترش نیوز گفت: در ارتباط با بودجه بخش انرژی و اشکلاتی که داشت، باید گفت که ناترازی عملیاتی بودجه دلیل اصلی وجود مشکل بوده است. زمانی که ناترازی عملیاتی وجود داشته باشد، عملا عدد منابع نسبت به مصارف کم تر است.

سنگدوینی ادامه داد: زمانی که منابع نسبت به مصارف کم تر شود، باید یک منبع تامین وجود داشته باشد و همین امر سبب خواهد شد تا تورم به وجود آید. در برنامه هفتم، ما بهینه سازی مصرف سوخت را دیده ایم. بهینه سازی مصرف سوخت، می تواند نقش بسیار مهمی در حوزه انرژی داشته باشد که کاهش مصرف را به همراه دارد.

رمضان-سنگدوینی

این نماینده مجلس تاکید کرد: بهینه سازی مصرف سوخت، اگر مبتنی بر برنامه هفتم همراه باشد، دولت باید این ناترازی انرژی را در حوزه های متفاوتی مانند، برق، گاز، بنزین و همچنین در بحث فراورده های نفتی این موضوعات را جبران کند. اصولا ما شاهد ناترازی گاز در فصل زمستان و همچنین تاترازی برق در فصل تابستان به دلیل مصرف کولرهای ادارات و منازل هستیم.

سنگدوینی اظهار کرد: بنابراین، بهینه سازی می تواند، نقطه شروع و نقطه عطفی باشد تا بتوان جلوی ناترازی گرفته شود. ما در کشور و در حوزه انرژی، شاهد ناترازی هایی هستیم که تنها بهینه سازی می تواند راهکار مناسبی باشد تا بتوانیم وضعیت ناترازی را پشت سر بگذاریم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با بحث بازنشسته ها، به گسترش نیوز گفت: ما در برنامه هفتم مصوب کرده ایم و در شورای نگهبان درحال بررسی است که حق بازنشسته ها ضایع نشود. در برنامه هفتم مصوب کرده ایم که ۴۰درصد سال اول، ۳۰ درصد سال دوم و ۳۰ درصد سال سوم برای این افراد درنظر گرفته شود. چنین موضوعی را دولت دربرنامه ندیده بود. در کمیسیون بودجه، آقای منظور مطرح کرده اند ما رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان دیده ایم.

سنگدوینی ادامه داد: یکی از اعتراضات نمایندگان در رابطه با این مسئله، بحث در نظر گرفتن طبقات پایین جامعه و بحث افزایش مالیات بوده است. افزایش مالیات می تواند تاثیر بالایی بر روی مردم و به خصوص قشر ضعیف جامعه بگذارد. دهک های پایین های جامعه قشر آسیب هستند که بحث افزایش مالیات تاثیر خود را بر روی آن ها خواهد گذاشت. ما باید حواسمان به دهک های پایین جامعه باشد.

بودجه-انرژی۲

وی گفت: همانطور که درجریان هستید، بیشتر بازنشسته ها از دهک های پایین جامعه و زیر ۵ هستند. خانواده های تحت پوشش نیز، مشکل درمان و مستمری دارند. ما باید حواسمان به تمام این افراد باشد که آسیب پذیر تر نشوند. باید به این نکته اشاره کنم که برنامه هفتم، مبتنی بر مردم است. پس ما باید بودجه سال اول برنامه هفتم که سال ۱۴۰۳ است را بر مبنای برنامه هفتم ببینیم.

کلام آخر

امید است تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کمی هوای قشر پایین جامعه را داشته باشند تا با تصویب هر برنامه و قانونی به دهک های پایین جامعه فشار وارد نشود. بستن بودجه مبتنی بر دریافت مالیات، دقیقا فشار را بر روی دهک های پایین جامعه می گذارد. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، شما آمده اید تا باری را از دوش مردم بردارید؛ نه اینکه با قانون و لایحه و بستن بودجه، باری را بر دوش مردم اضافه کنید. دهک های پایین جامعه قشر ضعیفی هستند و دریافت مالیات از این افراد می تواند آن هارا ضعیف تر کند. شما با رای همین مردم بر روی صندلی های مجلس نشسته اید. کمی هم هوای مردم را داشته باشید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها