|
کدخبر: 315647

بیمه/پرستاران/تعرفه گذاری

تعرفه گذاری پرستاران نیاز به توجه بیمه ها دارد / افزایش ضرایب ریالی جهت توزیع عادلانه اعتبارات

معاون پرستاری وزرات بهداشت در خصوص نارضایتی تعرفه های پرستاری توضیحاتی داد.

سلامت تعرفه گذاری پرستاران نیاز به توجه بیمه ها دارد / افزایش ضرایب ریالی  جهت توزیع عادلانه اعتبارات

«عباس عبادی» گفت: تعرفه گذاری از فروردین سال ۱۴۰۱ که البته تاخیری هم در پرداخت و واگذاری اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود داشت، نقاط ضعفی هم در پرداخت به لحاظ زمانی داشتیم.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره گلایه‌های پرستاران از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: با توجه به اجرایی شدن  و به علت آماده نبودن زیرساخت‌ها به ویژه در سال اول با یک اختلاف زمانی ۸ ماهه در پرداخت‌ها مواجه شدیم. 

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ اتفاق ارزشمندی افتاد نکته اول اینکه تعرفه پرستاری مانند سایر تعرفه‌های تشخیصی وارد سبد سرانه سلامت شد و در اعتبارات سالانه جادار شد و اصطلاحا جای خود را پیدا کرد. نکته دوم نیز افزایش تعداد بسته‌های خدمتی بود که از ۱۷ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۲۷ مورد افزایش پیدا کرد. باتوجه به بازخوردهایی که ما از محیط گرفتیم در نسخه‌های دوم و سوم دستورالعمل بازتوزیع تغییرات و ویرایش‌هایی انجام شده که تا حدودی بتواند رضایت همکاران ما را جلب کند. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۳ نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم از جمله افزایش تعداد بسته‌های خدمت، افزایش مقادیر ارزش‌های نسبی بسته‌های خدمتی و افزایش ضرایب ریالی تا بتوانیم توزیع اعتبارات را منطقی‌تر کرده و به شرایط عادلانه نزدیک کنیم. البته ذات تعرفه‌گذاری چه در پزشکی و چه در پرستاری مبتنی بر عملکرد است. بنابراین در مراکز درمانی یا در بخش‌هایی که عملکرد کمتری نسبت به سایر بخش‌ها داشته باشند، منطقی است که درآمد هم کمتر باشد و بنابراین باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمیت خدمات به کیفیت خدمات پرستاری نیز اضافه کنیم. 

عبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اظهارات رییس سازمان نظام پرستاری مبنی بر اینکه قانون تعرفه‌گذاری اجرا نمی‌شود، اما هزینه آن از مردم و بیمه گرفته می‌شود، حال سوال این است، اگر قانون تعرفه‌گذاری را اجرا نمی‌کنید، چرا پول از مردم دریافت می‌کنید و اگر پول دریافت می‌کنید پرستاران را مانند سایر گروه‌های نظام سلامت در تعرفه‌گذاری دخیل کنید، گفت: براساس قانون فردی که یک بسته مراقبتی را دریافت می‌کند بعد از ترخیص، اسناد تولید شده به بیمه‌ها ارسال می‌شود، اما متاسفانه از گذشته یک فاصله زمانی بعد از ارسال اسناد وجود دارد.علیرغم اینکه باید براساس قانون حداکثر یک ماه بعد از آن ۶۰ تا ۸۰ درصد مبلغ ریالی به مرکز ارائه کننده خدمت برگردانده شود، اما باتوجه به تنوع بیمه‌های پایه این اتفاق نمی‌افتد و ما از بیمه‌ها طلب داریم یعنی خدمت ارائه شده است، اما هنوز دریافتی نداشته ایم. 

وی ادامه داد: بخش دوم مقدار ورودی صندوق تعرفه است همانطور که در بالا اشاره کردم با افزایش ضریب ریالی و ارزش نسبی خدمات در سال ۱۴۰۳ این موضوع باید بهتر شود. بنابراین یک تعامل دو طرفه بین سازمان برنامه با بیمه‌ها و بیمه‌ها با مراکز ارائه کننده خدمت وجود دارد که اگر هر کدام در زمان خاص خود به وظایف خود عمل کنیم، طبیعتا این نارضایتی کمتر خواهد شد. وزارت بهداشت و مراکز درمانی به عنوان ارائه کننده خدمات، خدمت را به موقع و با حداکثر کیفیت ارائه می‌دهند، اما آن کسی که باید پول را پرداخت کند که در اینجا خریدار خدمت بیمه است، باید پرداختی خود را به موقع انجام دهند. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به صحبت‌های اخیر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: آن طور که مدیرعامل بیمه سلامت در روزهای اخیر در مصاحبه‌های خود اشاره کرده‌اند انشالله به زودی مبلغ قابل توجهی از سازمان برنامه و بودجه به بیمه سلامت تخصیص داده خواهد شد و می‌تواند این فاصله پرداختی را جبران کند. 

عبادی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آن چه که به پرستاران پرداخت می‌شود کارانه به ضریب مشخص است و تعرفه خدمات که در بسته خدمتی مشخص شده، نیست، تصریح کرد: این طور نیست ما سه مدل پرداخت داریم. بخشی از بیماران بستری در بیمارستان هستند، گروهی از بیماران خدمت موردی دریافت می‌کنند مانند بیماران همودیالیز و بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند و بعد ترخیص می‌شوند. برخی از خدمات هم خدمات سرپایی یا تشخیصی است خدمات سرپایی نیز بیشتر در درمانگاه‌ها ارائه می‌شود. بنابراین ما سه نوع خدمت داریم میزانی که بیمه به نمایندگی از بیمار پرداخت می‌کند و یا بیمار فرانشیز آن را پرداخت می‌کند عینا مطابق با دستورالعملی است که با نظام پرستاری به توافق رسیدیم و صورت جلسات آن نیز وجود دارد. 

وی ادامه داد: اما مشکل اینجاست و انتقادی که وارد است فاصله ارائه خدمت و پرداخت حق الزحمه همکاران ما است که این فاصله طولانی باعث ایجاد بخشی از نارضایتی‌ها شده است. همچنین یک ذهنیتی که همکاران ما دارند و از گذشته وجود داشته مبنی بر اینکه فاصله پرداختی بین همکاران زیاد نبود و در ۴ الی ۵ سال قبل از اجرای تعرفه علیرغم اینکه سالانه ضرایب افزایش پیدا می‌کرد همکاران یک عدد مشخصی را دریافت می‌کردند ذات تعرفه این است که در بخش‌هایی که ارائه خدمات بیشتری دارند و به بیماران سخت‌تری خدمات ارائه می‌کنند، دریافتی بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها دارند.

 

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها