|
کدخبر: 315553

دستمزد/حقوق معلمان/مدارس غیر انتفاعی

ماجرای حقوق یک میلیون تومانی فرهنگیان / این معلمان ۱۵ روز بیمه دارند

معلمان غیرانتفاعی با دریافت حقوق کم و فقط چند روز بیمه، در حال انجام وظایف خود هستند و طرح ساماندهی این نیروها هنوز در حوزه‌های بحث و گفتگو قرار دارد و در انتظار ورود به صحن علنی مجلس است.

اقتصاد ماجرای حقوق یک میلیون تومانی فرهنگیان / این معلمان ۱۵ روز بیمه دارند

در سال‌های اخیر، مشکلات و نگرانی‌های معلمان به عنوان یک موضوع رسانه‌ای مطرح شده و مسئولان درباره آنها صحبت کرده‌اند. اما هنوز گروهی از معلمان وجود دارند که حتی حقوق ساده‌ترین حقوق مطابق قوانین را دریافت نکرده‌اند، به عبارت دیگر، حقوق و بیمه آنها از آنان بازداشت شده است. معلمان مدارس غیرانتفاعی بارها در تجمعات مختلف علیه وضعیت پرداخت حقوق خود اعتراض کرده‌اند، اما این مشکلات هنوز برقرار است.

در حقیقت موسسان مدارس غیرانتفاعی در سایه ضعف نظارت، سلیقه‌ای حقوق پرداخت می‌کنند و قانون را دور می‌زنند.

یکی از این معلمان نوشته: سال‌هاست که ما معلمان غیرانتفاعی با عشق تدریس کرده‌ایم اما دیگر انگیزه‌ای برای ادامه دادن نداریم. من با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پنج روز بیمه کار می‌کنم. چرا آموزش و پرورش در شرایطی که کمبود نیرو دارد از معلمان باسابقه غیرانتفاعی استفاد نمی‌کند؟

بی‌توجهی به سابقه تدریس معلمان غیرانتفاعی در آزمون استخدامی

معلم دیگری که ۱۲ سال سابقه تدریس در پایه ششم را دارد، می‌گوید: در این سال‌ها برای من بیمه ۱۵ روزه پرداخت کرده‌اند و حقوق اندکی دارم. حتی در آزمون استخدامی هم شرکت کردم و قبول شدم اما سال‌های تدریس من را در نظر نگرفتند و به دلیل شرط سنی دعوت به مصاحبه نشدم.

موضوع درنظر نگرفتن سوابق تدریس در آزمون استخدامی در پیام‌های دیگری هم تکرار شده و حتی یکی از معلمان گفته که وی را به خاطر یک ماه سن بیشتر دعوت به مصاحبه نکرده‌اند.

این درحالی است که سال گذشته محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفته بود که همان امتیازی که برای نیروهای غیررسمی مدارس دولتی در نظر گرفته شده برای معلمان مدارس غیرانتفاعی نیز درآزمون دیده شده است.

قراردادهای سفید

یکی دیگر از معلمان از قراردادهای سفید و تحقق نیافتن وعده‌های مسئولان گفته و نوشته: موسس حقوق غیرواقعی برای ما در سامانه ثبت می‌کند چراکه یکی از ملاک‌های تعیین شهریه حقوق معلمان است اما دریافتی ما بسیار کمتر وزارت کار است.

مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و یکی از معلمان غیرانتفاعی در پیامی مطرح کرده از سوی مدرسه‌ای دولتی با وی تماس گرفته شده و خواسته‌اند که در این مدرسه به صورت روزمزد تدریس کند. در این پیام آمده: با من تماس گرفتند که نه به عنوان خرید خدمات بلکه به جای یک معلم رسمی تدریس کنم. آن‌ها گفتند که چون سابقه داری و در مدرسه غیردولتی خوبی کار کرده‌ای می‌توانی تا آخر سال جایگزین فردی با سابقه شوی که نمی‌تواند به محل کار بیاید. بیمه و امتیاز هم برای آن معلم رسمی خواهد بود و تنها روزی۳۸۰ هزار تومان دریافت می‌کنی. با آموزش و پرورش که تماس گرفتم گفتند که این کار غیرقانونی است اما چون کمبود معلم داریم تحت عنوان همکاری می‌توان این کار را کرد. تاکنون پنج نفر از نیروها به همین شکل مشغول به کار هستند.

مشکلات قانونی پیش روی اصلاح وضعیت استخدامی

احمد محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی مهر سال جاری درباره حقوق اندک و بیمه نامناسب معلمان شاغل در مدارس غیردولتی گفت: برخی معلمان مدارس غیردولتی از وضعیت حقوق و بیمه گلایه دارند و طبق قانون کار، معلمان مدارس غیردولتی باید ۴۴ ساعت در طول هفته در مدرسه تدریس داشته باشند تا بیمه آنها کامل باشد و مطابق قانون کار حقوق دریافت کنند.

وی افزود: به دنبال تغییراتی هستیم تا معلمان مدارس غیردولتی همانند مدارس دولتی، در دوره ابتدایی ۲۵ ساعت و دوره متوسطه ۳۰ ساعت تدریس داشته باشند، این موضوع منتظر تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: اجحاف در بحث حقوق و بیمه توسط مؤسسان برخی مدارس غیردولتی انجام می‌شود و در مواردی اگر حقوق را مطابق قانون کار پرداخت کنند، بعداً از معلمان گرفته می‌شود، در مذاکراتی با سازمان تأمین اجتماعی به دنبال پرداخت حقوق طبق قانون کار و بیمه کامل معلمان این مدارس هستیم که احتمالاً اگر موضوع در مجلس به سرانجام نرسد، امسال از طریق سازمان تأمین اجتماعی آن را عملیاتی کنیم.

محمودزاده گفت: اجحاف در حقوق معلمان عمدتاً از سوی مدارسی است که کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند حتی ما موافقت‌هایی با افزایش شهریه آنها داشتیم تا حقوق معلمان مطابق با قانون کار پرداخت شود.

طرح استخدامی که در انتظار تصویب مجلس است

علاوه بر موضوع حقوق بیمه معلمان غیرانتفاعی بارها درخواست کرده‌اند که در بران کمبود معلم آموزش و پرورش از ظرفیت معلمان باسابقه بخش خصوصی هم استفاده شود. باولی معلم غیرانتفاعی در این باره به ایسکانیوز گفت: چند سال پیش طرح استخدامی توسط کمیسیون آموزش مجلس نوشته شد اما متاسفانه هنوز در نوبت صحن علنی است. حتی کمیسیون تلفیق طرح را تصویب کرد و در برنامه هفتم هم به آن اشاره شده اما هنوز وارد صحن علنی نشده است.

مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مجلس طی مصوبه‌ای در قالب لایحه برنامه هفتم به دولت اجازه داده از ظرفیت معلمان غیرانتفاعی، نهضتی ، حق التدریس و ... برای رفع کبمود معلم در آموزش و پرورش استفاده کند که با این مصوبه مشکل تأمین نیاز آموزش و پرورش در این حوزه برطرف خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره مصوبه مجلس افزود: در این مصوبه معلمان غیرانتفاعی، نهضتی، حق التدریسی و... سهمیه ۲۵ درصدی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خواهند داشت.

یوسفی خاطرنشان کرد: کسری ۱۰۰ هزار تایی معلم در کنار بازنشسته شدن ۶۰ هزار نفری معلمان در دو سال گذشته ما را با کمبود معلم در کشور مواجه ساخت که باید این نیاز از طریق آزمون استخدامی و در اولویت و از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین شود.

 بسیاری از معلمان غیرانتفاعی از ترس از دست دادن شغل، نسبت به شرایط اعتراض نمی‌کنند و موسسان هم قراردادهای غیرواقعی در سامانه بارگزاری می‌کنند. از طرفی نظارت‌ها باید بر این دست مدارس افزایش پیدا کند تا این مدارس به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل نشوند که برای سود بیشتر نیروی کار ارزان استخدام کنند.

 

منبع: ایسکانیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها