|
کدخبر: 315938

حسین فرشیدی/سلامت خانواده/ مراقب سلامت

کالابرگ جدید برای این کودکان / شیوع سو تغذیه کودکان زیر ۵ سالگی است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای مقابله با سوءتغذیه در کودکان زیر ۵ سال، توضیحاتی ارائه داد.

اقتصاد کالابرگ جدید برای این کودکان / شیوع سو تغذیه کودکان زیر ۵ سالگی است

حسین فرشیدی اظهار کرده است که مهم‌ترین برنامه‌ای که در حال حاضر درگیر آن هستند، پویش ملی سلامت است. او بیان کرده است که بخش مهمی از بیماری‌های غیرواگیر، به دیابت و فشارخون وابسته است و با کنترل این دو بیماری می‌توان ریسک ابتلاء به بیماری‌های ثانویه را کاهش داد.

وی با اشاره به اهمیت نقش تغذیه در جلوگیری از بیماری‌ها، افزود: کنترل بیماری‌های غیرواگیر از بروز از کار افتادگی ناشی از بیماری جلوگیری می‌کند.

فرشیدی ادامه داد: فرهنگ تغذیه باید از سنین خیلی پایین شکل گیرد تا به سبک زندگی فرد تبدیل شود که در این زمینه لازم است با مادران و کودکان کار کنیم. در این راستا تفاهمنامه‌ای هم با وزارت آموزش و پرورش امضا کردیم تا فرهنگ تغذیه در مدارس هم اصلاح شود.

وی در خصوص اجرای برنامه «ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال»، افزود: بودجه این برنامه در سال جاری بهبود خوبی یافت و اگر بتوانیم ثابت کنیم رژیم غذایی که در نظر گرفتیم تا چه حد مفید بوده می‌توان بودجه برنامه را در سال آتی افزایش داد.

به گفته معاون وزارت بهداشت، امسال ۱.۵ همت برای طرح «ارتقای وضع تغذیه کودکان زیر ۵ سال» در نظر گرفته شد.

وی افزود: در این برنامه کودکان ۵ دهک نخست جامعه که نیاز به حمایت داشتند توسط کارشناسان تغذیه شناسایی شدند و اسامی آنها که شامل ۱۲۳ هزار و ۵۸۸ نفر بود به وزارت رفاه داده شد. کارت مخصوص (کالابرگ الکترونیک) این افراد ماهی یک میلیون تومان شارژ می‌شود و می‌توانند اقلام غذایی مدنظر ما را تهیه کنند تا مشکلات تغذیه‌ای کودکان برطرف شود.

فرشیدی گفت: تعداد ۱۸ هزار نفر هم در دهک ۶ و ۷ در نظر گرفته شدند که کارت آنها ماهانه ۶۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود. در واقع به شکل متوسط سازمان برنامه و بودجه ماهانه ۱۲۲ میلیارد تومان برای این کار هزینه می‌کند.

وی افزود: باید تأثیر این اقدامات به صورت یک مطالعه عملیاتی نشان داده شود تا بتوان برای افزایش بودجه و گسترش طرح اقدامات بیشتری انجام داد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها