|
کدخبر: 309780

ابتلای نوزادان به بیماری که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مشکل سنگ کلیه در کودکان رو به ازدیاد است، گفت: عوامل متعددی از جمله عادات غلط تغذیه‌ای و دارویی و آب و هوا در این افزایش و شیوع نقش دارند، هرچند که هیچگاه نباید از نقش موثر عوامل ژنتیکی در ایجاد سنگ کلیه غافل شد.

جامعه ابتلای نوزادان به بیماری که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کند

محمدرضا توحیدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مشکل سنگ کلیه در کودکان رو به ازدیاد است، گفت: عوامل متعددی از جمله عادات غلط تغذیه‌ای و دارویی و آب و هوا در این افزایش و شیوع نقش دارند، هرچند که هیچگاه نباید از نقش موثر عوامل ژنتیکی در ایجاد سنگ کلیه غافل شد.

 وی با بیان اینکه سنگ کلیه به علت رسوب غیرعادی املاح در کلیه ایجاد می شود، افزود: از شایعترین این املاح می توان به کلسیم اشاره کرد.

توحیدی با بیان اینکه سنگ کلیه در هر بازده سنی از جمله در بین کودکان و نوزادان نیز می تواند مشاهده شود، افزود: در کودکان و شیرخواران احتمال اینکه سنگ در اثر یک بیماری زمینه‌ای دیگر ایجاد شده باشد بسیار بیشتر از بالغین است و همین امر اهمیت تشخیص و درمان و پیگیری سنگ کلیه را در کودکان صد چندان می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه علائم سنگ کلیه در کودکان بسیار متنوع و شامل درد و بی قراری، خون ادراری، سوزش و عفونت اداری است، گفت: از نظر تشخیصی در کودکی که با توجه به علائم بالینی تشخیص سنگ سیستم ادرای مطرح است، در اکثر موارد سونوگرافی جهت تشخیص کفایت می کند.

این فوق تخصص کلیه کودکان با بیان اینکه همه سنگ های سیستم ادراری در کودکان مهم هستند و نیاز به پیگیری دارند، گفت: خوشبختانه درصد کمی از این سنگ ها مشکل ساز می شوند.

به گفته توحیدی، از نظر پزشکان کلیه، سنگ های درشت که باعث انسداد در جریان ادراری و یا عفونت های ادراری می شوند و یا سنگ های با جنس های خاصی مثل اسید اوریک و یا سیستین جزو سنگ های مشکل دار محسوب می شوند.

وی در خصوص درمان سنگ کلیه نیز گفت: با توجه به سایز، تعداد، جنس و محل سنگ، پزشک کلیه اقدامات دارویی و یا حتی جراحی را برای کودک در نظر می گیرد، اما سنگ بنای اصلی همه درمان های سنگ کلیه، چه در کودکان و چه در بزرگسالان، مصرف مایعات کافی و قرار ندادن بدن در حالت کم آبی است.

 توحیدی گفت: در بیماران مبتلا به سنگ کلیه بر خلاف تصور عوام، آنقدر که به مقدار آب مصرفی در روز باید اهمیت داد، نوع آب مصرفی و یا جوشیده یا جوشیده نبودن آب اهمیت ندارد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها