|
کدخبر: 315834 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس؛

بیمه محصولات کشاورزی دور از چشم دولت / تکلیف یارانه چه شد؟

محمودزاده اظهار کرد: در حال حاضر، آبیاری با استفاده از روش‌های پیشرفته، به طور کامل تعطیل شده و حتی در یک هکتار زمین نیز چنین شیوه‌ای انجام نمی‌شود. از سوی دیگر تنها ۲۴ درصد از محصولات ما مشمول بیمه هستند و این عقب افتادگی از برنامۀ ششم، نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

اقتصاد بیمه محصولات کشاورزی دور از چشم دولت / تکلیف یارانه چه شد؟

آبیاری مدرن درزمینهٔ کشاورزی به بهره‌گیری از فناوری‌ها و روش‌های نوآورانه برای مدیریت بهینه آب و حداکثر کردن بهره‌وری از منابع آبی اشاره دارد.

این روش‌ها شامل سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی، استفاده از سنسورها و اتوماسیون برای نظارت دقیق بر شرایط رطوبت خاک و آب و هوا برای برنامه‌ریزی آبیاری و اصلاح شیوه‌های کشت برای کاهش مصرف آب است. این رویکردها به افزایش کارایی و پایداری در کشاورزی کمک شایانی می‌کند.

دولت نقش کلیدی در توسعه و پشتیبانی از کشاورزی مدرن از طریق تخصیص بودجه ایفا می‌کند. این حمایت مالی می‌تواند شامل تأمین بودجه برای تحقیقات کشاورزی، تسهیل دسترسی به فناوری‌های نوین آبیاری، اعطای وام‌ها و یارانه‌ها به کشاورزان برای خرید تجهیزات کارآمد و صرفه‌جویی در آب و تأمین منابع مالی برای برنامه‌های آموزشی به منظور ارتقای دانش کشاورزان باشد.

آبیاری-مزارع

بودجه دولتی نیز در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم، مانند سامانه‌های آب و خاک، به کار گرفته می‌شود تا به افزایش بهره‌وری آب و محصولات کمک کند و به کشاورزان کوچک نیز امکان بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته را بدهد.

به گفته اکثر کارشناسان، نبود بهره‌گیری از آبیاری مدرن و استفاده از روش‌های سنتی، صنعت کشاورزی ایران را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. این دولت و همچنین دولت‌های گذشته نیز در عمل نشان دادند که برنامه خاصی برای رفع مشکلات مربوط به حوزه کشاورزی ندارند.

حداقل در لایحه بودجه دولت خبری از اختصاص منابع لازم برای مسائل مهم مربوط به کشاورزان نیست و نمایندگان مجلس نیز نسبت به این بی اعتنایی عجیب گلایه مند هستند.

گسترش نیوز دراین‌باره با جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

جلال-محمودزاده

اولین ایراد لایحه در بخش کشاورزی

محمودزاده درباره ایرادات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۳ در حوزه کشاورزی و انتظارات نمایندگان دراین باره گفت: اولین ایراد لایحه در بخش کشاورزی به بحث محیط زیست مربوط می‌شد که دولت هیچ توجهی به این مقوله مهم نکرده بود. تنها ۱۲ صدم درصد از اعتبارات بودجه به بخش محیط‌زیست اختصاص داده بود که این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست.

او ادامه داد: در مورد آبیاری‌های مدرن و معضلات پرشمار در این بخش نیز نقدهای زیادی به دولت و لایحه بودجه وجود دارد. در کشور خشک و نیمه‌خشکی نظیر ایران، بیش از ۳میلیون هکتار اراضی آبی کشور به صورت ثقلی و سنتی آبیاری می‌شود؛ علت این وضع اسفناک آن است که ما پول و بودجه لازم برای آبیاری مدرن اختصاص نمی دهیم.

آبیاری مدرن تعطیل شد!

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: درحال حاضر آبیاری با استفاده از روش های پیشرفته، به طور کامل تعطیل شده و حتی در یک هکتار زمین نیز چنین شیوه‌ای انجام نمی شود. به عنوان مثال، برای هر هکتار به طور متوسط به ۳۰ میلیون تومان هزینه نیاز است که دولت باید چنین رقمی را در بودجه سالیانه لحاظ کند. متأسفانه در بودجه ۱۴۰۳، خبری از توجه به این موارد مهم و حیاتی نبود و ما در کمیسیون کشاورزی اعتراض خود را نسبت به این بی توجهی اعلام کردیم.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: درحال حاضر آبیاری با استفاده از روش‌های پیشرفته، به طور کامل تعطیل شده و حتی در یک هکتار زمین نیز چنین شیوه‌ای انجام نمی‌شود. به عنوان مثال، برای هر هکتار به طور میانگین به ۳۰میلیون تومان هزینه نیاز است که دولت باید چنین رقمی را در بودجه سالیانه لحاظ کند. متأسفانه در بودجه ۱۴۰۳، خبری از توجه به این موارد مهم و حیاتی نبود و ما در کمیسیون کشاورزی اعتراض خود را نسبت به این بی‌توجهی اعلام کردیم.

محمودزاده دربارۀ اختصاص یارانه مربوط به نوسازی ماشین‌آلات توسط دولت اظهار کرد: سیستم ماشین‌آلات ما نظیر کمباین ها، تراکتورها و سایر ادوات موجود، بسیار فرسوده و قدیمی است و با استانداردهای جهانی فاصله بسیار زیادی دارد. در برخی از شهرستان‌ها، کشاورزان از داشتن حداقل امکانات لازم برای کشت محروم‌اند و از این رو، نیاز به بودجه ویژه برای تقویت و نوسازی ماشین‌آلات وجود دارد. بودجه ۱۴۰۳، اشکالات محسوسی در این زمینه داشت و در آن خبری از اختصاص منابع لازم برای رفع مشکلات سابق نبود.

بیمه-محصولات

تکلیف بیمه محصولات چه شد؟      

وی در ارتباط با بیمه محصولات کشاورزی و وظیفه دولت در پیوند با این موضوع بیان کرد: برنامه ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که تا پایان برنامه ششم توسعه، ۵۰درصد محصولات کشاورزی زیر پوشش بیمه قرار بگیرد. در حال حاضر تنها ۲۴ درصد از محصولات ما مشمول این بیمه هستند و این عقب افتادگی از برنامه ششم یکی از مواردی محسوب می‌شود که در مجلس نگرانی های زیادی دربارۀ آن وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه مطرح کرد: در بودجه سال آینده مقرر شده تا ۷۰درصد از اعتبارات مربوط به بیمه که تخصیص آن بر عهده دولت است، به همان مبلغ ۶هزارمیلیارد تومان باقی بماند.

مبلغ بیمه رشدی نداشته است

محمودزاده با اشاره به دغدغه‌های مهم کشاورزان به گسترش نیوز گفت: ما باید سطح این مبلغ را افزایش دهیم تا چالش‌های مربوط به بیمه محصولات را تا حد زیادی برطرف کنیم. درهرصورت کشاورزان از مجلس توقعات به‌حق دارند و ما نیز تمام تلاش خود را برای رفع دغدغه‌های این عزیزان به کار خواهیم گرفت.

او در ادامه مطرح کرد: البته به همۀ این کمبودها و بی‌توجهی های دولت در بودجه، تورم را هم باید اضافه کرد؛ در واقع باید به رقم ۶هزارمیلیارد قبلی، دولت ۴۰درصد دیگر افزوده کند تا به مبلغ ۸هزاروچهارصدمیلیارد تومان برسد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: حالا مبلغ بیمۀ مدنظر نه تنها رشدی نداشته، بلکه روند نزولی هم پیدا کرده که این مسئله به هیچ وجه پذیرش کمیسیون کشاورزی نیست. فارغ از همۀ این موارد، بحث‌های دیگری نظیر بتن‌ریزی کانال‌های عمومی و استخرهای خاکی و پرورش ماهی در قفس وجود دارد که رقم چشمگیری در لایحه بودجه برایشان در نظر گرفته نشده بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها