|
کدخبر: 315550 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی؛

آشفتگی بازار مسکن صدای نماینده مجلس را درآورد / رئیس جمهور باید ورود کند

محمدحسن آصفری گفت: در حال حاضر، بازار مسکن با مشکلات و چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند و با توجه به رکود فعلی، آینده روشنی برای آن نمی‌توان متصور شد. پیشنهاد من این است که شخص آقای رئیس جمهور برای پیشرفت کارها و بهبود وضعیت بازار، تمام وزارتخانه ها را برای پیشرفت امور بسیج کند.

اقتصاد آشفتگی بازار مسکن صدای نماینده مجلس را درآورد / رئیس جمهور باید ورود کند

بازار مسکن طی هفته های گذشته با رکود تورمی همراه بوده و به دنبال آن شاهد ثبات در قیمت ها هستیم. کارشناسان حوزه مسکن، در خصوص آینده بازار با ادامه روند فعلی هشدارهایی دادند اما ظاهرا دولت قصد اقدام عملی و تغییر وضعیت کنونی را ندارد. برخی تحلیل گران بر این باور هستند که به زودی فنر قیمت‌ها رها شده و افزایش نرخ ها را خواهیم داشت و درصورت وقوع این پیش بینی، طبعا نارضایتی های مردم گسترده می شود.

مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۲۱ آذرماه، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را رد کرد و به آن رای موافق نداد تا سرانجام شاهد مخالفت علنی خانه ملت با برنامه های دولت سیزدهم باشیم. نمایندگان مجلس معتقدند که لایحه بودجه به شدت تورم زا است و منابع پیش بینی شده ایرادات اساسی دارد که اقتصاد کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

یکی از نقدهای نمایندگان به لایحه بودجه دولت، به حوزه مسکن و شهرسازی مربوط می شود. انتقادات زیادی درباره بی اعتنایی دولت به این بخش در بودجه و انفعال بی پایان وزارت راه و شهرسازی در خصوص به اتمام رساندن پروژه های پرهزینه مطرح شد. گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی با محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می خوانید.

آصفری

بی اعتنایی عجیب دولت

محمدحسن آصفری درباره ایرادات اساسی بودجه ۱۴۰۳ و علت نارضایتی نمایندگان مجلس گفت: لایحه بودجه نقاط ضعف متعددی داشت که نمایندگان مجلس نسبت به کم و کاستی‌های آن گلایه مند بودند و درنهایت به دلیل مشکلات فراوان در بخش منابع، مجلس به کلیات لایحه رای نداد. کاهش تراز تحقق بودجه ۱۴۰۳ نسبت به بودجه جاری امسال، یکی از نکاتی بود که مورد نقد مجلس قرار داشت و نمایندگان به درستی در خصوص آن ابراز نگرانی کردند.

او درباره سهم حوزه مسکن در کلیات لایحه بودجه بیان کرد: به بخش مسکن و مسائل مربوط به آن در لایحه بودجه پیشنهادی دولت توجه اندکی شده و من به شخصه اعتراض خود نسبت به این موضوع را اعلام کردم. ما در قانون برنامه هفته توسعه، نکات مربوط به این حوزه را به روشنی مشخص کردم و طبق قانون مصوب، دولت را نسبت به رشد تولید مسکن، کاهش قیمت خانه، پرداخت تسهیلات کم بهره، اتمام پروژه های مهم مثل نهضت ملی و برخورد با سوداگری در بازار مسکن ملزم کردیم.

دغدغه های مردم قابل درک است

آصفری افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، کمترین توجه ممکن به این قبیل مسائل شده بود و دولت باید در لایحه پیشنهادی بعدی تمام این موارد را لحاظ کرده تا نظر مثبت مجلس را جلب کند. کمیسیون عمران مجلس نیز نقدهای درستی از کاستی های لایحه در خصوص مسکن داشت و دغدغه ها در این قسمت قابل درک است.

وی با اشاره به اهمیت توجه ویژه به حقوق کارمندان و بازنشستگان به گسترش نیوز گفت: در لایحه بودجه توجه چندانی به احکام مدنظر ما در برنامه هفتم نشده و دولت باید در این‌باره نظر مجلس را جلب کند. بحث حقوق و دستمزدها نیز دیگر مسئله مهم برای مجلس است که ایرادات اساسی در بخش اختصاص منابع وجود دارد و در صحن نیز نمایندگان به خوبی به آن اشاره کردند.

بودجه 1403

دلیل اهمیت لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای مجلس

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: دولت با توجه به شرایط تورمی موجود، این طور پیش بینی کرده که در نیمه سال ۱۴۰۳، تورم از ۳۹ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. با این وجود، رشد حقوق و دستمزد برای کارمندان ۱۸ درصد و برای بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش درنظر گرفته شده که این مطلب با قوانین و احکام مندرج در برنامه هفتم مغایرت دارد.

آصفری خاطرنشان کرد: توقع مجلس در این بخش‌ها به این صورت بود که دولت نهایت کوشش خود را برای تنظیم یک لایحه بودجه مطلوب به کار گیرد اما متاسفانه چنین امری محقق نشد. لایحه بودجه مذکور از آن جهت که اولین لایحه بعد از برنامه هفتم توسعه محسوب می شود، از اهمیت بسیار بالایی برای کشور و همین طور اقتصاد کشور برخوردار است.

دولت نباید منتظر یک وزارتخانه بماند

او در ارتباط با طرح های نیمه کاره دولت نظیر نهضت ملی مسکن و موضع مجلس در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه در حوزه مسکن، دولت هنوز گام موثری برای رفع نیازها و دغدغه های مردم برنداشته است و ما نیز در مجلس گلایه های بی شماری در این رابطه داریم. دولت باید به این سطح از درک برسد که وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به اجرای پروژه های بزرگ مسکنی مثل نهضت ملی نیست.

نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: مسکن، حوزه گسترده و بزرگی به شمار می رود و بخش اعظمی از هزینه های خانوارها را به خود اختصاص می دهد؛ بنابراین برای پیشبرد اقدامات و طرح های مربوط به این حوزه، تمام وزارتخانه‌ها باید ورود کنند و به وزارت راه و شهرسازی یاری برسانند. دولت نباید منتظر یک وزارتخانه بماند و با تکیه به یک نهاد، انتظار پیشرفت در امور را داشته باشد.

رئیسی-مجلس

رئیسی باید به موضوع ورود کند

نماینده مجلس در ادامه مطرح کرد: در حال حاضر، بازار مسکن با مشکلات و چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند و با توجه به رکود تورمی فعلی، آینده روشنی برای آن نمی توان متصور شد. پیشنهاد من این است که شخص آقای رئیس جمهور برای پیشرفت کارها و بهبود وضعیت بازار، تمام وزارتخانه ها را برای پیشرفت امور بسیج کند.

محمدحسن آصفری افزود: ورود آقای رئیسی به بطن ماجرا می تواند اتفاق مثبتی برای حوزه مسکن باشد و از این حیث، وزارت راه و شهرسازی روحیه خوبی برای ادامه راه کسب خواهد کرد. پروژه مسکن ملی به کندی پیش می رود و من از نارضایتی های مردم در این خصوص مطلع هستم و آن را با تمام وجود درک می کنم.

وی در پایان اضافه کرد: درهرصورت مردم نگران سرمایه های خود هستند و توقعات به جایی نیز از قوه مجریه دارند. پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه نهضت ملی پس از گذشت حدود ۲۰ ماه جای تاسف دارد، درحالی که در گذشته وعده های دیگری را از سوی دولت در این خصوص شنیده بودیم.

  • سعید ارسالی در

    به شما تعهد و اطمینان می دهم فقط قیمت صوری بالا می رود و رکود شدید حاکم خواهد بود بطوریکه اشخاصی که مجبور به ف وش هستند نصف قیمت هم رعایت به فروش خواهند داد یقین داشته باشید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها