|
کدخبر: 313314 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

قانونی برای مهار قدرت های اروپایی / فیرپلی مالی چیست؟

قانون های مالی بازدارنده در فوتبال اروپا، حواشی زیادی را در پی داشته است. در این گزارش به بررسی یکی از پرحرف و حدیث ترین قوانین جاری در قاره سبز پرداختیم.

ورزش قانونی برای مهار قدرت های اروپایی / فیرپلی مالی چیست؟

قانون فیرپلی مالی در فوتبال یک مفهوم و سیستم محدودیت‌های مالی به حساب می‌آید که توسط اتحادیه فوتبال اروپا (UEFA) برای کنترل و مدیریت مالی باشگاه‌ها در مسابقات بین‌المللی معرفی شده است. این قانون در سال ۲۰۱۱ و با هدف ایجاد تعادل مالی در بین باشگاه‌های فوتبال و جلوگیری از ریخت و پاش های بی‌رویه تیم ها ارائه شد.

براساس قانون فیرپلی مالی، هر باشگاه باید محدودیت‌هایی را درباره هزینه‌های حقوق بازیکنان، هزینه‌های انتقال بازیکنان و میزان بدهی‌های قابل قبول رعایت کند. اگر یک باشگاه نتواند این محدودیت‌ها را رعایت کند، ممکن است مجازاتی مانند تحریم‌ها، محرومیت از مسابقات یا تخلف از حقوق پخش تلویزیونی برای آن اعمال شود.

قانون فیرپلی مالی برای ارتقای پایداری مالی باشگاه‌ها و جلوگیری از بدهی‌های بیش از حد ضروری در صنعت فوتبال تلاش می‌کند. با این حال، این قانون همچنان موضوعی بحث‌برانگیز بوده و نظرات متفاوتی را در مورد عملکرد و تأثیرات آن در صنعت فوتبال به همراه داشته است.

محدودیت‌های فیفا برای ثبت قرارداد بازیکنان، معمولاً به عنوان قوانین ترانسفر و ثبت بازیکنان شناخته می‌شوند. این محدودیت‌ها توسط فدراسیون بین‌المللی فوتبال (FIFA) تعیین شده‌ و هدف آن‌ها حفظ تعادل و عدالت در بازار ترانسفر بازیکنان و جلوگیری از سوءاستفاده و نقض قوانین مالی و قانونی است. محدودیت‌های فیفا برای ثبت قرارداد بازیکنان لازم‌الاجراست که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می کنیم.

نهاد-فیفا1

رقابت سالم؛ اولویت نخست فیفا

بازیکنان زیر ۱۸ سال قادر به انتقال بین باشگاه‌ها نیستند، مگر اینکه شرایط استثنا برای آن‌ها اعمال شود.

باشگاه‌ها باید رویکردی قانونی و مالی را در ترانسفر بازیکنان رعایت کنند. این امر شامل پرداخت مبالغ بدهی به باشگاه‌های قبلی بازیکنان، پرداخت حقوق و مالیات به موقع و رعایت محدودیت‌های مالی دیگر است.

هر باشگاه محدودیت‌هایی برای تعداد بازیکنان خارجی که می‌تواند در یک مسابقه شرکت کند، دارد. این محدودیت‌ها با هدف تشویق استفاده از بازیکنان محلی و حفظ تعادل رقابتی در لیگ‌ها تعیین می‌شوند.

بازیکنان باید قراردادهای خود را با استفاده از سیستم ثبت فیفا ثبت کنند. این سیستم به‌منظور شفافیت و مدیریت بهتر ترانسفرها و قراردادها توسعه داده شده است.

درآمد-ورزش11

محدودیت جدی در انتقال بازیکنان زیر ۱۸ سال

محدودیت‌های فیفا برای ثبت قرارداد بازیکنان قابل تغییر و به‌روزرسانی هستند و هرساله ممکن است تغییراتی در آن‌ها صورت بگیرد. علاوه بر این، هر کشور ممکن است قوانین و محدودیت‌های خاص خود را برای ثبت قرارداد بازیکنان در سطح داخلی داشته باشد.

محدودیت‌های باشگاه‌های اروپایی در ثبت قراردادهای بازیکنان بر اساس قوانین و مقررات فیفا، همچنین قوانین ملی و لیگی هر کشور ممکن است متفاوت باشند. در ادامه برخی از محدودیت‌های رایج که ممکن است در ثبت قراردادهای بازیکنان در باشگاه‌های اروپایی وجود داشته باشد را ذکر می‌ کنیم.

در برخی لیگ‌ها، محدودیتی برای تعداد بازیکنان خارجی که می‌توانند در یک مسابقه شرکت کنند، وجود دارد. این محدودیت‌ها برای حفظ تعادل رقابتی و تشویق استفاده از بازیکنان محلی تعیین می‌شوند.

برای انتقال بازیکنان زیر ۱۸ سال، قوانین و مقررات خاصی وجود دارد. در برخی موارد، بازیکنان زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به صورت بین‌المللی انتقال پیدا کنند، مگر اینکه شرایط استثنا برای آن‌ها اعمال شود.

درآمدزایی-در-ورزش

باشگاه‌ها باید قوانین و محدودیت‌های مالی را رعایت کنند. این امر شامل رعایت محدودیت‌های حقوقی و پرداخت بدهی‌ها به باشگاه‌های قبلی بازیکنان است.

تعیین زمان‌های مشخصی برای ثبت قراردادها و ترانسفر بازیکنان وجود دارد. معمولاً در هر لیگ، یک بازه زمانی مشخص برای انتقال بازیکنان تعیین می‌شود و بعد از آن تاریخ، ثبت قراردادها ممکن نیست.

باشگاه‌ها باید قراردادهای خود را از طریق سیستم ثبت فیفا ثبت کنند. این سیستم جهت شفافیت و مدیریت بهتر ترانسفرها و قراردادها توسعه داده شده است.

رئال-مادرید

پرهزینه ترین باشگاه های اروپایی را بشناسید

باشگاه‌های پرهزینه اروپایی معمولاً برای نقل‌وانتقال بازیکنان به مبالغ بالا از جمله هزینه ترانسفر و حقوق قرارداد توجه می‌کنند. این باشگاه‌ها عموماً دارای منابع مالی قوی هستند و می‌توانند برای جذب بازیکنان معروف و بااستعداد، قرارداد‌های پردرآمد و پرهزینه ارائه دهند. در ادامه به بعضی از باشگاه‌های پرهزینه اروپایی خواهیم پرداخت. این باشگاه‌ها هر فصل با صرف هزینه‌های گزاف، اقدام به جذب ستارگان جهان فوتبال می‌کنند.

رئال مادرید برای جذب بازیکنان برجسته و ستاره‌های جهانی به مبالغ بالا اقدام می‌کند. آن‌ها رکورددار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هستند و تعداد قابل‌توجهی از قهرمانی‌های لیگ اسپانیا را در کارنامه دارند.

بارسلونا باشگاه دیگری اسپانیایی است که در صدر لیست باشگاه‌های پرهزینه اروپا قرار دارد. با تاریخچه موفقیت‌های بزرگ در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا همواره توانسته که بازیکنان بااستعداد و مشهور را جذب کند.

منچسترسیتی باشگاه انگلیسی که پس از ورود یک گروه سرمایه‌گذاری قوی، به یکی از باشگاه‌های پرهزینه اروپا تبدیل شده است. آن‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند عناوین لیگ انگلیس را به دست آورده و در رقابت‌های بین‌المللی حضور قوی داشته باشند. سیتیزن ها فصل پیش برای نخستین بار قهرمان اروپا شدند.

پاری سن ژرمن دیگر باشگاه مطرح قاره اروپا به شمار می رود که به ریخت و پاش و هزینه های قابل توجه در فصل نقل‌وانتقالات معروف است. آن‌ها با جذب بازیکنان بزرگی مانند مسی، نیمار و امباپه، در صدر لیگ فرانسه و رقابت‌های اروپایی قرار دارند.

چلسی-برنلی

چلسی با سرمایه‌گذاری قوی از سوی صاحبانش، توانسته است در سال‌های اخیر به یکی از باشگاه‌های پرهزینه اروپا تبدیل شود. آن‌ها در طول دهه گذشته بازیکنان برجسته و مربیان معروف را جذب کرده‌اند و در سطح ملی و بین‌المللی موفقیت‌های چشمگیری را کسب کردند.

این تنها چند نمونه از باشگاه‌های پرهزینه اروپایی هستند و در دنیای فوتبال همواره تغییراتی رخ می‌دهد. البته، هزینه‌های نقل‌وانتقال بازیکنان تحت تأثیر عواملی مانند قوانین مالیت و قوانین فیرپلی (FFP) نیز قرار می گیرد.

در خصوص اجرای قانون فیرپلی مالی همواره نظرات متفاوتی ارائه می شود و دیدگاه های مثبت و منفی زیادی در این خصوص وجود دارد. در فوتبال ایران نیز اخیراً سازمان لیگ اقدام به اجرای قانون مشابهی کرده که اعتراضات گسترده باشگاه‌های ایرانی را در پی داشته است. با به کارگیری قانون سقف قراردادها، از برخی باشگاه‌های مطرح ایرانی امتیاز کسر شده که این امر منجر به تغییر جایگاه این تیم‌ها در جدول رده‌بندی شده است.

رضاپور-مربی

قانون بی‌ثمر سازمان لیگ

میثم رضاپور، مربی و کارشناس فوتبال در این خصوص به گسترش نیوز گفت: « با وجود این قانون‌ها، تیم‌های لیگ برتری خیلی راحت قانون را دور زده و مطابق میل خود رفتار می‌کنند. باشگاه‌ها این ادعا را دارند که بر اساس سقف قراردادها عمل کرده و مرتکب تخلفی نشدند اما همگان از حقیقت ماجرا آگاه هستند. ما مردم باهوشی داریم و نمی توان برای مدت طولانی به آن‌ها دروغ گفت. هرباشگاهی با بازیکنان مطرح قراردادهای پایین می‌بندند اما کسی فریب این ترفندهای تکراری را نمی‌خورد.»

استفاده از قوانین بازدارنده جهت جلوگیری از صرف هزینه های سرسام‌آور نقل‌وانتقالات می تواند مثمرثمر باشد اما نکته مهم آن است که این مقررات چگونه و به چه شکلی اجرایی شود. طبق ادعای اکثر کارشناسان فوتبال، قانون سقف قراردادها دارای مشکلات زیادی است و طبعاً نیاز به بازنگری اساسی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها