|
کدخبر: 315526 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

نماینده مجلس حجت را تمام کرد! / با متخلفان شدید برخورد می کنیم

اعظمی گفت: تامین کالاهای اساسی در همه لایحه های بودجه سنواتی معمولا بخش عمده ای را به خود اختصاص می دهد. یکی از مسائلی که در حال حاضر در بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد، عدم شفافیت تامین منابع برای کالاهای اساسی است.

اقتصاد نماینده مجلس حجت را تمام کرد! / با متخلفان شدید برخورد می کنیم

تنظیم بازار از چند جهت در مورد وضعیت معیشتی مردم کشور اهمیت دارد. از طرفی عدم نوسان قیمت در اقلام اساسی باعث می شود صدمه ای به سفره مردم وارد نشود و از طرفی عرضه مداوم اقلام مورد نیاز و عدم کمبود آن در بازار هم حائز اهمیت است.

چالشی که هر ساله زمستان بر سر گوجه فرنگی می آید و به آسمان و زمین ربطش می دهند تا با گذشت زمان حل و فصل شود. کمبود برخی محصولات کشاورزی گاه به ازدیاد صادرات به کشورهای همسایه ربط داده می شود و گاه به سرمازدگی محصولات مرتبط می شود. هر چه که هست، هنوز هم با وجود پیشرفت در تکنولوژی و امروزی تر شدن کشاورزی، کشورمان اندر خم کوچه اول قرار دارد و در مورد تامین برخی از اقلام مورد نیاز خانوار به مشکل می خورد.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با ذبیح‌الله اعظمی ساردویی نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی به بررسی ابعاد مختلف بر تامین کالاهای اساسی پرداخت که در ادامه می خوانیم.

اعظمی-مجلس

برخورد مجلس با متخلفان در بازار

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی به خبرنگار گسترش نیوز درباره تامین بازار میوه شب یلدا گفت: در مورد تامین میوه شب یلدا هیچ وقت در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار نگرفته است. نظارت وجود دارد اما به فرض شرایط بازار میوه شب یلدا هیچ وقت شبیه به شب عید نمی شود و در آن برهه کمیسیون کاملا ورود می کند اما در مورد بازار شب یلدا فقط رصد انجام می شود.

وی افزود: در مورد بازار شب عید، کمیسیون کشاورزی مجلس رصد کامل را انجام می دهد تا هیچ گونه اجحافی به مصرف کننده نشود و هر گونه تخلفی در صورت رخ دادن با ورود کمیسیون کشاورزی روبرو می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: سازمان های زی ربط مثل وزارت کشاورزی و همچنین سازمان تنظیم بازار موظف هستند وضعیت تنظیم بازار را زیر نظر داشته باشند. بنابراین بازار شب یلدا توسط کمیسیون رصد می شود اما نسبت به بازار شب عید آن درجه از حساسیت و اهمیت را ندارد. اما کاملا نظارت وجود دارد و اگر تخلفی صورت بگیرد، کمیسیون دست به کار می شود.

تنظیم بازار کالاهای اساسی

نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس و دولت در زمان کمبود یا گران شدن یکی از اقلام اساسی مورد نیاز خانوار راهکاری دارد یا خیر پاسخ داد: تامین کالاهای اساسی در همه لایحه های بودجه سنواتی معمولا بخش عمده ای را به خود اختصاص می دهد. یکی از مسائلی که در حال حاضر در بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد، عدم شفافیت تامین منابع برای کالاهای اساسی است.

اعظمی تصریح کرد:دولت منابع برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته است اما این منابع به صورت شفاف مشخص نیست. مهم ترین کالای اساسی گندم است که تامین منابع خرید آن در شرایطی که ما در مورد گندم به سمت خودکفایی در حال حرکت هستیم، از منابع موجود در نفت، مالیات، گمرک و بخش هدفمندی یارانه ها تامین می شود اما باز هم با ابهام روبرو است. باید منبع اصلی تامین کالای اساسی گندم مشخص شود تا مثل امسال گرفتار نشویم. هر چند که در سال ۱۴۰۱ طی ۲ هفته دولت طلب کشاورزان را پرداخت کرد.

آیا واردات به تولیدکننده داخلی ضربه می زند یا باعث رونق بازار می شود؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: وقتی قانون می آید تمرکز و انتظار را از سازمان صمت می گیرد و آن را به وزارت جهاد کشاورزی می دهد به این معنی است که این سازمان با توجه به اینکه متولی امر تولید است و می داند کدام محصول و در چه زمانی کشت شده و به بازار عرضه می شود، بنابراین تصمیم گیری درباره اینکه چه زمانی واردات انجام شود، چه زمانی صادرات داشته باشیم و در چه زمانی ادامه فعالیت شان گرفته شود به عهده این سازمان است.

اعظمی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف است که این اقدام را پیگیری کند. البته لازم به ذکر است که وزیر جهاد کشاورزی در آخرین جلسه ای که با کمیسیون اقتصادی بود، اعلام کرده است که من به هیچ عنوان جلوی صادرات و واردات محصولات کشاورزی را نخواهم گرفت. اما اگر توجه کنید در حال حاضر برای صادرات پیاز، تعرفه ۱۰۰ درصدی بسته شده است و  این باعث می شود که بازارهای هدفی که بخش زیادی از صادرکننده های ما با آن ها قرارداد بستند، صدمه ببینند.

واردات به تولید صدمه می زند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بدون شک همان طور که واردات به بخش تولید داخلی می تواند صدمه بزند مثل برنج در زمان تولید، در این شرایط هم زمانی که جلوی صادرات گرفته شود، مشتری هایی که مربوط به بازار هدف صادرات کشورمان هستند، از بین می رود. در ۲ سال اخیر وقتی ما مانع صادرات پیاز و سیب زمینی شدیم، کشورهایی مثل اردن و مصر رفتند و محصولات مورد نیازشان را از کشورهای دیگری تهیه کردند، بنابراین یکی از مشتری های جذب شده محصولات کشورمان در این وضعیت از بین می رود. بنابراین در بحث صادرات و واردات باید همخوانی وجود داشته باشد و کانون تمرکز هم این موضوع را کاملا مشخص کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها