|
کدخبر: 315239

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل اقتصادی؛

صنعت هوایی در آستانه تعطیلی / راه نجات اقتصاد ایران چیست؟

مشایخ گفت: هر چقدر که ارتباط ما با کشورهای دنیا بهتر باشد، ما می توانیم از نظر اقتصادی به کشورها کمک کنیم و هم می توان بهره لازم را از کشورهای دیگر برد.

اقتصاد صنعت هوایی در آستانه تعطیلی / راه نجات اقتصاد ایران چیست؟

تعامل سازنده با دنیا، می تواند کشور را از نظر اقتصادی، در مسیر پیشرفت قرار دهد و سرمایه های بسیاری وارد کشور شود. ارتباطات بین الملل در تمام دنیا سبب شده است که رشد اقتصاد به وضوح دیده شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که ایران به واسطه تحریم ها نمی تواند وارد تعاملات سازنده شود و مردم گرفتار ضررهای اقتصادی شده اند.

باید رابطه خوبی با دنیا داشته باشیم

محمد صادق مشایخ، کارشناس مسائل اقتصادی، در ارتباط با بحث اهمیت روابط بین الملل و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید با تمام دنیا ارتباط اقتصادی خوبی داشته باشیم تا در زمینه واردات، صادرات و دیگر مسائل اقتصادی، نقش پر رنگی را ایفا کنیم تا اقتصاد کشور سر و سامان پیدا کند.

مشایخ اظهار کرد: کشورها، نیازهای یکدیگر را برطرف می کنند. یعنی کشورها، با کمک گرفتن از یکدیگر در مسائل اقتصادی، اوضاع خود را بهتر کرده و در جهت برطرف کردن موانع و نیازهای خود گام بر می‌دارند. طبق گفته قرآن، تمام مردم دنیا باید کار کنند و نیاز های همدیگر را برطرف سازند و استفاده مطلوب خود را ببرند.

صادق-مشایخ

وی افزود: هر چقدر که ارتباط ما با کشورهای دنیا بهتر باشد، می توانیم از نظر اقتصادی به کشورها کمک کنیم و بهره لازم را ببریم. درواقع داشتن ارتباط موثر، می تواند برای ما منفعت هایی داشته باشد. به وسیله صادرات می توانیم در کشور ارزآوری داشته باشیم و با واردات نیز می توان نیازهای داخل را تامین کرد.

صنعت هوایی ما تعطیل است

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: حدود ۴۰ سال است که با دنیا قطع ارتباط کرده ایم و چنین موضوعی آسیب های زیادی را بر ما وارد کرده است. یکی از موضوعات مورد نیاز برای کشور، بحث هواپیما است. باید گفت که ما درحال حاضر هواپیما نداریم. در زمان های گذشته، کارخانه هواپیماسازی بوئینگ، اولین هواپیمایی خود را برای ایران ارسال می کرد اما اکنون حدود ۴۰ سال است که به دلیل تحریم، هیچ کشوری به ما هواپیما نمی فروشد.  شاید بزرگ ترین ضعف ما، نداشتن هواپیما و خطوط هوایی باشد.

تحریم-اقتصادی

مشایخ عنوان کرد: دانشگاه های ما ارتباط فرهنگی سازنده و موثری با کشورها ندارند. نداشتن ارتباط فرهنگی با دنیا هم به واسطه تحریم ها است.  تحریم های اقتصادی و فرهنگی برای کشور بسیار دردسر ساز شده است. دانشگاه محل پرورش افراد نخبه است و برای رشد به تکنولوژی های روز دنیا نیاز داریم؛ اما باوجود تحریم‌هایی که بر کشور اعمال شده است، توان رشد مناسب را از حاضرین در دانشگاه گرفته است.

ورود ۳۰ میلیارد قاچاق به کشور

وی در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مردم ایران به واسطه تحریم های اعمال شده، از نظر اقتصادی ضعیف تر شدند و وابستگی کشور به خارج بیشتر است. حدود ۳۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود که این امر سبب تعطیلی کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی می شود. رابطه ایران با دنیا اگر گرم شود و به سمت و سوی خوبی پیش رود، تاثیرات مثبت بسیاری خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بزرگ ترین اشکال کشورمان این است که ما با کشورهای همسایه خود هم رابطه مناسبی نداریم و در مواردی رابطه را قطع کرده ایم.  سالیان سال است که ضرر شعارها را پرداخت می کنیم. حدود ۵۰ سال است که این شعار هیچ خاصیتی به جز فشار بر مردم نداشته است. سرمایه های کشور در ترکیه و آمریکا هزینه می شود و افراد سرمایه دار، دارایی های خود را از کشور خارج می کنند.

رشد-اقتصاد

مشایخ گفت: بنابراین باید گفت ارتباط بین الملل سبب خواهد شد تا مردم کشور رشد کنند. زمانی که ما وارد کشوری دیگر می شویم مسیر رشد فرهنگی و رشد اجتماعی هموار می شود. بزرگ ترین اشکالی که در کشور ما وجود دارد بحث تحریم است و این تحریم هیچ خاصیتی برای غربی ها ندارد اما برای ما ضرر است. دارو و نیازهای کارخانه های کشور، وابسته به خارج است و به دلیل تحریم بودن نمی توانیم این نیازها را به درستی تامین کند.

ارتباط فراتر از خاورمیانه

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست روابط خود را به خاورمیانه محدود نکنیم و با سایر کشورها هم ارتباط بگیریم گفت: در خاورمیانه کشورهای مورد توجهی وجود ندارند که بخواهند برای کشور دارای منفعت باشند. در واقع اکثر این کشورها چیزی به جز ضرر برای کشور ندارند. تنها کشور خوبی که در خاورمیانه وجود دارد و رابطه خوبی هم با ایران دارد، عربستان است.

تعامل-اقتصادی

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ملت ایران بر اثر نداشتن ارتباط بین المللی درحال نابود شدن هستند. اولین کشوری که با ایران ارتباط خوبی دارند، آمریکا است. چرا ما فریاد مرگ بر آمریکا سر می دهیم؟ شما اگر به آمریکا سفر کنید، از داخل فرودگاه تا رسیدن به محل اقامت، متوجه خواهید شد که آمریکایی ها چقدر ایرانی‌ها را دوست دارند و احترام قائل هستند. ما امتیاز بسیار بزرگی را در اثر این شعار از دست داده ایم. اگر ارتباط موثر اقتصادی با این کشور داشتیم، اوضاع اقتصادی کشور بسیار متفاوت می شد.

مشایخ در پایان گفت: اگر با کشور ژاپن و کره جنوبی ارتباط موثری داشتیم، از خاک سیاه بلند شده بودیم. ما در صورتی رشد و ترقی خواهیم کرد که دانشگاه های کشور و کارخانه ها، با دنیا ارتباط داشته باشند. ما به مواد اولیه نیاز داریم و باید بتوانیم پتروشیمی های خوابیده را راه اندازی کنیم. یکی دیگر از نقاط ضعفی که در کشور وجود دارد، واردات قند و شکر است که باید توجه ویژه ای به آن کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها