|
کدخبر: 313743

هزینه ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک یکی از مراحل واردات است که شرکت‌های بازرگانی با آن آشنا هستند. در این مرحله هزینه‌هایی از این شرکت‌ها دریافت می‌شود و طرف دریافت‌کننده نیز یک نهاد دولتی است. تمامی هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا از گمرک با یک روند اداری دریافت می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید این هزینه‌ها چقدر است، باید تمامی عوامل تاثیرگذار بر روی آن را مطالعه کنید. در این مطلب سعی داریم شما را با تمامی عوامل موثر بر روی هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ترخیص-کالا

نحوه استعلام تعرفه ترخیص کالا

بسیاری از تجار می‌خواهند از میزان هزینه‌ای که باید بابت ترخیص کالا از گمرک بپردازند، اطلاعات کافی داشته باشند. این هزینه‌ها شامل دو بخش خصوصی و دولتی است و تجار باید قسمتی از هزینه را برای ارگان دولتی و بخش دیگری از آن را برای بخش‌های خصوصی بپردازند.

برای استعلام تعرفه ترخیص کالا ابتدا باید شرایط تخلیه، باربری، تعرفه آزمایشگاهی، نظافت، بازرسی محصول، انبارداری و بارگیری کالاها را بررسی کنید. سپس با اعلام این شرایط با یک شرکت ترخیص کالا از گمرک تماس گرفته و از میزان هزینه‌ها مطلع شوید.

به طور کلی این شرکت‌ها برای محاسبه هزینه کل ترخیص کالا تمامی فرآیندهایی را که باید طی آن هزینه پرداخت کنید، در نظر می‌گیرند. این هزینه‌ها از زمان ورود کالا به گمرک تا زمان خروج از آن را شامل می‌شود. نوع کالا، وزن، ارزش و قیمت آن تاثیر زیادی بر روی میزان هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک دارد.

عوامل موثر بر روی هزینه ترخیص کالا

آنچه میزان هزینه‌ ترخیص کالا از گمرک را مشخص می کند، قانون کشوری است. بنابراین برحسب اینکه هر چند سال یک بار چه قوانینی در این باره وضع می‌شود، هزینه‌های متفاوتی برای ترخیص کالا وجود دارد. عوامل دیگری مثل انبارداری، تخلیه کالا، میزان حجم محموله و ... هم بر روی هزینه ترخیص کالا از گمرک تاثیر زیادی دارد.

به طور کلی عواملی که در محاسبه این هزینه‌ها موثر است، عبارتند از:

زمان ترخیص کالا

اگر کالاهای شما هنوز وارد اداره گمرک نشده است و در مرحله اولیه سفارش و خرید محصول هستید، می‌توانید تعرفه ترخیص کالا از گمرک را محاسبه کنید. در این صورت این هزینه‌ها بسیار کمتر از زمانی خواهد بود که کالا وارد اداره گمرک شده است.

چرا که وقتی کالا وارد اداره گمرک می‌شود، ممکن است با مشکلاتی همچون کمبود سرمایه و جریمه‌های مربوط به عدم ترخیص به موقع کالا مواجه شوید.

درنظر گرفتن هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری

ترخیص-کالا۱

از دیگر عواملی که می‌توانید میزان تعرفه ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک را افزایش یا کاهش دهد، میزان هزینه مربوط به انبارداری، تخلیه و بارگیری کالاهاست. برخی از بازرگانان کالاهای خریداری شده را به مدت طولانی در انبارهای گمرک نگهداری می‌کنند. در حالی که باید هزینه‌های مربوط به آن را به طور کامل بپردازید و در نهایت باعث افزایش هزینه ترخیص کالا در گمرک می‌شود.

هزینه انبارداری شامل لحظه‌ای است که کالا وارد گمرک می‌شود تا لحظه‌ای که آن را خارج می‌کنید. این بخش از هزینه‌های گمرک بسیار بالاست و از سوی دیگر به حجم بسته‌های کالا نیز بستگی دارد. اگر کالا را به موقع از گمرک خارج کنید و نیازی به انبارداری نداشته باشید، تعرفه ترخیص کالای شما کمتر خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از شرکت‌های تجاری با آن مواجه هستند، جریمه شدن به دلیل عدم تخلیه به موقع محموله‌های تجاری است.

در نظر گرفتن حقوق و مالیات ترخیص کالا

حقوق و عوارض ورودی کالا از گمرک شامل سود بازرگارنی و 4 درصد از ارزش کالاست. این موارد در تمامی گمرکات بین‌المللی وجود دارد و تحت عنوان «عوارض ورودی برای واردات کالا به داخل کشور» از شرکت‌های تجاری دریافت می‌شود. هزینه مالیاتی در همه کشورها وجود دارد که ایران هم یکی از آن‌هاست و باید زمان محاسبه تعرفه گمرکی برای ترخیص کالا این مورد را نیز در نظر داشته باشید.

برای اینکه بدانید مالیات کالاهای شما چقدر می‌شود، بهتر است با یک مشاور از شرکت‌های ترخیص کالا صحبت کنید. بازرگانی گزدرازی یکی از این شرکت‌هاست که با داشتن سابقه طولانی در عرصه فعالیت‌های بازرگانی و تجاری می‌تواند میزان عوارض و مالیات گمرکی کالاهای شما را بررسی کند.

هزینه بیمه‌نامه برای ترخیص کالا

ترخیص-کالا۲

از آنجا که ممکن است در فرآیند واردات و ترخیص کالا از گمرک، دچار خسارت شوید، باید برای محصولات وارداتی خود بیمه نامه تهیه کنید. برای مثال اگر زمان نگهداری کالا در انبار در اثر گرما یا رطوبت کالاهای شما آسیب ببیند، دچار خسارت زیادی می‌شود. اما وقتی برای آن‌ها بیمه تهیه کرده باشید، بخشی از خسارت‌های شما جبران می‌شود.

میزان بیمه برای تمامی محصولات وارد شده به کشور، تنها 0.5 درصد از ارزش کل کالاست. اما در مقابل با خیالی آسوده می‌توانید کالاهای خود را در انبارهای گمرک بارگیری کنید.

سود بازرگانی و کالای خطرناک

از دیگر عواملی که می‌تواند بر روی میزان هزینه ترخیص کالا از گمرکات تاثیر داشته باشید، سود بازرگانی و ارزش کالاهاست. به هر حال این هزینه‌ها برای کالاهای گرانتر و یا محصولاتی که به نگهداری بیشتری نیاز دارند، بیشتر خواهد بود. برخی از کالاهای وارد شده در حوزه کالای خطرناک قرار می‌گیرند که نگهداری از آن‌ها دشوارتر است و به دلیل شرایط حساس باید در فضاهای امن نگهداری شوند.

همین نکته به ظاهر کوچک می‌تواند بر روی هزینه های ترخیص کالا از گمرک تاثیر زیادی داشته باشد.

سخن آخر

تجارت قوانین و شرایط بسیار پیچیده‌ای دارد و ترخیص کالا از گمرک یکی از مراحلی است که شرکت‌های بازرگانی باید طی کنند. اما برای اینکه بتوانند محصولات وارداتی خود را از گمرک خارج کنند، باید هزینه‌های مربوطه را بپردازند. در اینجا تلاش کردیم اطلاعاتی در رابطه با عواملی که می‌تواند بر روی هزینه ترخیص کالا از گمرک تاثیر داشته باشد، بپردازیم. امیدواریم آنچه ارائه شد برایتان مفید بوده باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها