|
کدخبر: 313826

نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در دنیای دیجیتال

حسین چناری

برای درک موقعیت انسان‌ها در دنیای دیجیتال به پژوهشی دائمی نیاز داریم. انسان‌ها با نیازهای متفاوتی تعریف می‌شوند و فناوری دیجیتال به ما اجازه می‌دهد تا بدانیم با استفاده از ابزارهای موجود در دنیای دیجیتال، چگونه به آن‌ها پاسخ دهیم.

چناری

نقاط قوت

اولین و مهمترین نقطه قوت در دنیای دیجیتال دسترسی به اطلاعات است. در حال حاضر انسان‌ها به تمام اطلاعاتی که نیاز دارند، دسترسی دارند و تنها محدودیت آن قابلیت کاربردی بودن اطلاعات ارائه شده توسط موتورهای جستجو است.

محققان به طور مداوم جستجوهای مرتبط با موضوع را با استفاده از تکنیک‌هایی مانند فراوانی ارتباط که در آن موتورهای جستجو اطلاعات را بر اساس محبوبیت ارائه می‌دهند، بهبود می‌بخشند.

دسترسی به اطلاعات همچنین به فرصت‌هایی برای آموزش مهارت‌ها مرتبط است تا جایی که ما اکنون می‌توانیم به دوره‌های آنلاین نامحدود دسترسی داشته باشیم و مؤسسات آموزشی نیز دائماً در حال به روز کردن برنامه‌های درسی هستند تا در دنیای در حال تغییر کارآمدتر باشند.

نقاط ضعف

 از ضعف‌های کلیدی که در حال حاضر در این دنیای دیجیتال تجربه می‌کنیم، اضافه بار اطلاعات است. ما اغلب از خود می‎پرسیم: بعد چه باید بکنم؟ بعد به چه چیزی نگاه کنم؟ مهمترین چیز چیست؟ و چگونه تشخیص دهم که برای چه چیزی وقت بگذارم و برای چه چیزی نه؟

به علت اضافه بار اطلاعات، ما برای تصمیم‌گیری با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم زیرا اطلاعات فراوانی در مورد یک موضوع داریم. همچنین زمان صرف شده توسط انسان‌ها در رسانه‌ها قابل توجه است و پدیده‌های جدیدی مانند بازی‌آفرینی و اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند.

فرصت‌ها

دنیای دیجیتال فرصت‌های زیادی را چه در دنیای تجارت و چه در دنیای شخصی ما ایجاد کرده است. در بسیاری از بخش‌ها مانند سلامت، دیجیتالی شدن و استفاده از فناوری به ما امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را داده است که قبلاً در دسترس نبودند. همچنین اکنون می‌توانیم از تمام اطلاعات به طور مؤثرتر استفاده کنیم و به روشی مؤثرتر و کارآمدتر آموزش دهیم.

دسترسی به اطلاعات دیگر مانع بزرگی نیست. بلکه معنا بخشیدن به اطلاعات و ارائه آن به گونه‌ای که کاربردی و مشکل‌گشا باشد، محور الگوهای آموزشی جدید است.

تهدیدات

یکی از بزرگترین نگرانی‌ها، دستکاری اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی است. اخبار جعلی یک واقعیت است و ما نمی‌توانیم آنچه را که در بسیاری از گروه‌های اینترنتی می‌خوانیم باور کنیم.

همچنین اضافه بار اطلاعات موجب شده تا بین اطلاعات و دانش تمایز قائل نشویم. باید توجه داشت دانش بر درک تمرکز دارد، در حالی که اطلاعات فقط داده است و به دست آوردن اطلاعات به این معنی نیست که سطحی از درک معنای اطلاعات وجود دارد.

از سوی دیگر در دنیای دیجیتال بازتولید آسان است که این موضوع نیز یک تهدید برای کسب‌وکارهای موجود است، مثلاً برای تولید کتاب.

در نهایت باید گفت از دنیای دیجیتال گریزی نیست و برای تجربه یک زندگی بهتر انسان‌ها باید با دنیای دیجیتال سازگار شوند، هم در محل کار و هم در محیط خانه و درک کنند که زندگی در عصر دیجیتال چگونه بر ما تأثیر می‌گذارد. پس لازم است به فرصت‌ها و تهدیدات دنیای دیجیتال توجه کنند و از این دانش برای آموزش خود و همچنین آمادگی برای تغییر استفاده کنند.

 

نویسنده: حسین چناری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها