|
کدخبر: 313478

پیش بینی بورس / سهامداران بورس / ریزش بازار بورس

دلیل اصلی ریزش بورس اعلام شد / سهامداران ناجی می شوند؟

همچنان حجم معاملات بورس تهران پایین است و خروج سرمایه ادامه دارد. ناظران کمبود سرمایه را مشکل اساسی بازار سرمایه ایران می‌دانند.

اقتصاد دلیل اصلی ریزش  بورس اعلام شد / سهامداران ناجی می شوند؟

بازار سرمایه در روز گذشته ۲ تجربه متفاوت داشت. نیمی از بازار روند صعودی داشت اما در نهایت با افت شاخص کل رو به رو بودیم. شاخص کل بورس یکشنبه  ۲ هزار و ۳۱۶ واحد افت کرد. شاخص کل هم‌وزن ۲ هزار و ۱۹ واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  ۱۴۰ واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش ۶۹۸ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت نورد و قطعات فولادی (فنورد)، شرکت فراورده‌های نسوز ایران (کفرا) و شرکت سیمان ایلام (سیلام) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صبا فولاد خلیج فارس (فصبا)، شرکت صنعت روی زنگان (زنگان) و شرکت پخش رازی (درازی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، شپارس (شرکت بین المللی محصولات پارس) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان)، شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) و شرکت توکا ریل (توریل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، ۵۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۷۱ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۰.۹ درصدی به ۳۱۶ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

معاملات دیروز بورس تهران شباهت بسیاری به روز شنبه داشت. در دو روز اخیر شاخص کل در نیمه اول معاملات رشد کرده و در نیمه دوم ریزش کرده است.

دیروز شاخص هم وزن نیز روند مشابهی داشت با این تفاوت که بالاتر از سطح روز پیشین ایستاد. شاخص هم وزن پس از سه روز رشد کرد که سیگنال مثبتی برای بازار محسوب می‌شود.

نمادهای فارس، فولاد، اخابر و تاپیکو بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند و خودرو، شاراک و خساپا مانع افت بیشتر شاخص شدند.

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و ۲۲ میلیارد تومان به بازار وارد شد. نمادهای شستا، وسالت، بپاس، قشرین، وتجارت، فملی، فولاد، خاور، شبندر، وبملت، وپاسار و قچار بیشترین خروج سرمایه را داشتند. در مقابل نمادهای کفرا، ثفارس، فصبا، فزر و ولشرق بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

بدین ترتیب شاخص برای چهارمین روز متوالی افت کرد. اما دیروز ارزش معاملات خرد پس از سه روز به کانال ۴ همتی برگشت و با رشد ۲۰ درصدی به ۴ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بالغ شد.  

با این حال همچنان حجم معاملات پایین است و خروج سرمایه ادامه دارد. ناظران کمبود سرمایه را مشکل اساسی بازار سرمایه ایران می‌دانند. نکته‌ای که در گزارش بلومبرگ درباره بورس تهران نیز مطرح شده است.

ابتدای هفته بلومبرگ در گزارشی درباره بورس تهران با مچ وجتال (Maciej Wojtal)، مدیر شرکت آمتلون (Amtelon)، تنها شرکت سرمایه‌گذاری خارجی بورس ایران گفت‌وگو کرد. او به بلومبرگ گفت: «یکی از دلایل ناشناخته بودن این بازار در دنیا، عدم دسترسی به سایت بازار سهام ایران با آی‌پی کشورهای غربی به‌دلیل تحریم‌ها است. علاوه بر تحریم‌ها، کنترل سرمایه توسط دولت و نبود سرمایه‌گذار خارجی از دلایل کوچک ماندن اقتصاد ایران، در مقایسه با کشورهای همسایه است.»

از نگاه بلومبرگ، برخلاف اقتصاد متلاطم ایران، بازار سهام آن همواره از آرامشی نسبی برخوردار بوده و حتی در شوک‌های سیستماتیک، عملکرد خوبی از خود نشان داده است. بنابراین می‌توان گفت، بزرگ‌ترین مشکل بازار سهام ایران شوک‌های ژئوپلیتیک نیست، بلکه این بازار از کمبود سرمایه رنج می‌برد. همچنین علاقه‌مندی بالای سهامداران خرد به بازارهای املاک و خودروی دست دو نیز از دیگر نکات جالب مطرح‌شده در این گفت‌وگو است.

اما دیروز رئیس شورای عالی کانون بانک‌های خصوصی خبر از منتفی شدن جریمه بانک‌ها داد. کوروش پرویزیان، گفته که در جلسه شورای عالی مسکن، رئیس جمهور دستور برداشت جریمه از بانک‌های مستنکف را دادند. اما بانک مستنکفی وجود ندارد چرا که در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اصلا کسی را به بانک‌های خصوصی معرفی نکردند و تا آخر سال ۱۴۰۱ بر اساس نامه وزارت مسکن سامانه در بانک‎‌ها راه اندازی نشده بود. در صورتی تایید این خبر، می‌توانیم در انتظار رشد قیمت سهام نمادهای بانکی باشیم.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها