|
کدخبر: 312878 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه

نوید روزهایی خوش برای بورس / خبرهایی که سهامداران را شاد می کند!

اشتیاقی، در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اگر اخباری از بحث‌های مرتبط با رشد سود آوری شرکت‌های بورسی چه از ناحیه گزارش‌هایی که به بازار می‌آید و چه از ناحیه رشد دلار نیمایی اطلاع‌رسانی شود، بورس روند صعودی را حفظ خواهد کرد.

اقتصاد نوید روزهایی خوش برای بورس / خبرهایی که سهامداران را شاد می کند!

بورس در هچند هفته اخیر توانسته است به طور نسبی رضایت سهامداران و معامله گران را جلب نماید. بازار چند روز خیره کننده را پشت سر گذاشته است و از طرفی تاثیر خبرهای مثبت هم حائز اهمیت است.

معمولا در نیمه دوم سال گفتگوهای کارشناسان بورسی درباره بودجه افزایش می‌یابد. با توجه به اخبار مثبت درباره قیمت جهانی نفت و گزارش‌های خوب درباره وضعیت تولید و فروش نفت ایران، این احتمال وجوددارد که فشارهای بودجه‌ای و نگرانی‌های شرکت‌ها در مورد احتمال فشارها و هزینه‌های بیشتر بر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها کاهش یابد. این شرایط ممکن است باعث شود که بورس به صورت زودهنگام پر رونق‌تر شود. البته باید توجه داشت که اعتبارسنجی این تحلیل‌ها برای تحلیلگران بازار چندان آسان نیست.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با احمد اشتیاقی به بررسی مسائل و عوامل مرتبط به بورس و دورنمای بلند مدت وضعیت بازار تا پایان سال پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

احمد-اشتیاقی

پول قوی در بورس نیست

احمد اشتیاقی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: کند شدن روند بازار در هفته اخیر به دلیل نبود پول قوی در بازار سرمایه است. زمانی که حجم معاملات بازار دوباره به زیر ۵ هزار میلیارد تومان بر می‌گردد، نشان دهنده این است که بازار نقدینگی کافی ندارد که بتواند در همه صنایع رو به بالا خرید انجام دهد. بنابراین این ضعف اساسی حال حاضر بازار سرمایه است که علی رغم نقاط ارزندگی که وجود دارد، نقدینگی به اندازه کافی در بورس وجود ندارد.

وی افزود: اصولا بعد از هر رشد در معاملات، عده‌ای در بورس اقدام به شناسایی سود می‌کنند و با توجه به اینکه فضای بازار، فضایی است که برای آن رشد شارپی دیده نمی‌شود، بنابراین این شناسایی سود خود باعث می‌شود که فروشنده‌های بازار دست برتر را نسبت به خریداران داشته باشند. از طرفی کلیت بازار هم به نوعی برای اکثریت فعالان بازار به این صورت جا افتاده است که بازار قادر نیست رشد شارپی داشته باشد، بعد از یک رشد ۱۰ درصدی دیگر، آن میل و رغبت خرید رو به بالا از بین می‌رود و روند کاملا طبیعی است.

بازار سرمایه مطابق با طبیعتش رفتار می‌کند

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود بعد از یک هفته رشد چشمگیر در بازار سرمایه که شاخص از ۱ میلیون و ۹۵۰ آمد و از دیروز دچار تعادل نسبی شده است، به نظر بنده طبیعت بازار با فضایی که الان شاهد هستیم، مطابقت دارد و خیلی اتفاق دور از ذهنی نبوده است.

اشتیاقی در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود که بازار  تا آخر هفته به همین شکل به معاملات ادامه دهد و در نقاط تعادلی اندکی منفی و اندکی مثبت نوسان خواهد داشت. مگر اینکه بازار تحت تاثیر اخباری مثل تجدید ارزیابی ها، تغییرات افزایشی در دلار نیمایی دوم، اخباری در زمینه خودروهایی به خصوص در زمینه نرخ‌گذاری‌های آن‌ها و یا خروج شورای رقابت و حتی انتشار گزارش‌های آبان ماه که حدودا مثبت پیش‌بینی می‌شود، بر روند بازار تاثیر گذار خواهد بود.

اهمیت اخبار شرکت‌ها درباره روند وضعیت بورس

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اگر اخباری از ناحیه بحث‌های مرتبط با رشد سود آوری شرکت‌ها چه از ناحیه گزارش‌هایی که به بازار می‌آید و چه از ناحیه رشد دلار نیمایی اطلاع‌رسانی شود، بازار را در روند صعودی حفظ خواهد کرد و البته توقع صعود شارپی هم از بازار نداریم و رشد تدریجی تا پایان سال برای بورس پیش‌بینی می‌شود.

اشتیاقی یادآور شد: با توجه به اینکه شاخص P/E که شاخص مهمی برای بازار سرمایه است، زیر میانگین ۴۰ساله خود قرار گرفته است، این نقطه قوت بازار است و به طور کلی می‌توان به آن امیدوار بود که میزان فروشنده‌های بازار کاهشی باشد و با یک سری اخبار مثبت به عنوان مثال ختم به خیر شدن درگیری حماس با اسرائیل و یا بودجه ۱۴۰۳ که در ادامه به تدریج اخبار آن را خواهیم دید، بازار قادر خواهد بود همین روند فعلی را حفظ نماید.

بلاتکلیفی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای صنایع بورسی

وی افزود: از طرفی تصمیماتی که درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مطرح است و هنوز به طور قطعی تکلیف آن روشن نشده است، بسیار بر روند بازار اثر گذار است. اگر سمت و سوی نرخ خوراک پتروشیمی به شرایط قبلی حتی برگردد، این اخبار می‌تواند برای بازار خوب باشد، به این دلیل که مشخص می‌شود دولت قصد ندارد کسری بودجه را از شرکت‌های بورسی تامین کند.

اشتیاقی در پایان به گسترش نیوز گفت: خبر تاثیر گذار دیگر درباره مالیات اشخاص حقوقی است که احتمال دارد از میزانی که در حال حاضر وجود دارد تا ۱۵ درصد هم کاهش دهند. این قبیل خبرها مخصوصا در مورد بودجه ۱۴۰۳ با تاثیرگذاری زیادی بر بازار سرمایه روبرو خواهد بود و وضعیت بورس را صعودی خواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها