|
کدخبر: 313093

معدن/ رئیس خانه معدن/ معدن داران

صدای معدن بلند شد/ پای آمریکا در میان است؟

رئیس خانه معدن ایران گفت: خانه معدن که به اصطلاح می‌گوییم صدای معدنداران است، به صورت دائم با متولی بخش معدن ارتباطات بسیار نزدیکی داشته است تا بتوانیم معضلات را حل کنیم.

اقتصاد صدای معدن بلند شد/ پای آمریکا در میان است؟

حمایت از تولید داخل یکی از مسائل و مبانی است که در برنامه‌های خانه معدن به صورت مفصل و دائم دیده شده است. یکی از صحبت‌های ما این است که اصلاً چرا ماشین آلات معدنی باید تعرفه وارداتی داشته باشند؟! ماشین‌آلات معدنی، ماشین‌آلات خط تولید هستند، نگاه به ماشین آلات خط تولید همیشه معافیت‌های مالیاتی را در پی دارد.

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران و نایب رئیس اتاق ایران در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، به سوالات خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط پاسخ‌هایی ارائه داده که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

این نمایشگاه در مقایسه با سال قبل نمایشگاه مطلوبی است و می‌تواند پاسخگوی بخش بزرگی از مخاطبین بخش معدن باشد. نگاه ما هم به معدن و هم به صنعت به صورت مشترک در این دوره از نمایشگاه کاملاً دیده شده است، حجم نمایشگاه نسبت به دوره قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است همچنین مشارکت کنندگان خارجی بیشتر شده‌اند. این نمایشگاه نشان می‌دهد که معدن کاملا مشهوراست.

می‌خواهیم شرایطی ایجاد کنیم تا نسخه‌هایی را توسط اهالی بخش معدن در بخش صنعت و معدن به صورت مستقیم طراحی کنیم تا در کنار هم بتوانیم نسخه‌هایی را از اینجا خروج دهیم و این نسخه را به متولی بخش معدن برسانیم تا از این فرصت پیش آمده به طور مطلوب استفاده کنیم که انشالله این اتفاق هم رخ خواهدداد.

یکی از چالش‌های معدن بخش ماشین آلات است. ما می‌گوییم هر طرح معدنی که اصولاً نوشته می‌شود باید در آن طرح، ماشین مربوطه را هم نام ببریم. طی ۱۵ سال گذشته طرح‌های معدنی ما بر اساس ماشین‌های موجود در بازار بوده است نه اینکه ماشین آلات را بر اساس استانداردها تهیه کنیم. این مسئله روی قیمت تمام شده همه معدنکاران اثرات منفی می‌گذارد.

خانه معدن که به اصطلاح می‌گوییم صدای معدنداران است، به صورت دائم با متولی بخش معدن ارتباطات بسیار نزدیکی داشته است تا بتوانیم معضلات را حل کنیم. متاسفانه حدود ۳- ۴ سال قبل یک تصمیم اشتباهی در بخش معدن گرفته شد و محدودیت‌هایی را برای ورود ماشین آلات معدنی گذاشتند که آثار نامطلوبش در اقتصاد معدنی همه معدنکاران قابل آشکار بود، اما خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته یک حرکت رو به جلو انجام شده و امروز، آن چالش را حداقل داریم.

ما اعتقاد داریم یک کشور معدنی هستیم و مصرف بالایی را هم در بخش ماشین آلات داریم به همین دلیل باید سازنده داخلی خودش را با برندهای روز دنیا تطبیق دهد. ماشین آلات ساخت داخل نه تنها جوابگو نیستند، بلکه مهم کیفیتی است که باید داشته باشند، ما اگر ماشین‌آلاتی را که پاسخگوی کیفیت نباشد، بر سر کار بیاوریم شاهد آسیب‌های فراوانی می‌شویم.

حمایت از تولید داخل یکی از مسائل و مبانی است که در برنامه‌های خانه معدن به صورت مفصل و دائم دیده شده است. یکی از صحبت های ما این است که اصلاً چرا ماشین آلات معدنی باید تعرفه وارداتی داشته باشند؟! ماشین‌آلات معدنی، ماشین‌آلات خط تولید هستند. نگاه به ماشین آلات خط تولید همیشه معافیت‌های مالیاتی را در پی دارد، باید این موضوع به صورت عملیاتی اجرا شود تا بتوانیم کمبودها را برای یک دوره حداقل میان مدت به معنای واقعی برطرف کنیم.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها