|
کدخبر: 295684 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با رئیس خانه معدن ایران:

ردپای احمدی‌نژاد در معادن پیدا شد/ سقوط ۱۰۰ میلیون دلاری درآمدها

بهرامن گفت: بازار مواد معدنی هم مانند بازار موبایل است به این معنی که با توجه به سلیقه بازار باید در سیستم‌های خود تغییراتی ایجاد کنیم اما قیمت تمام شده هم فاکتوری محسوب می‌شود که مدنظر قرار دارد و تبدیل به یکی از دغدغه‌های جامعه شده است.

اقتصاد ردپای احمدی‌نژاد در معادن پیدا شد/ سقوط  ۱۰۰ میلیون دلاری درآمدها

کاهش صادرات محصولات معدنی و به موازات آن کاهش درآمدهای ارزی در این حوزه و افت سهم صنعت معدن  در تولید ناخالص ملی از جمله چالش‌های صنعت معدن است که رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز به آن اشاره کرد و علت اصلی کسادی بازار معادن را سیاست‌ها و اشتباه‌های نادرست دولت هزاره سوم دانست.

نکته دیگر که بهرامن در گفته‌های خود به آن اشاره کرد خالی شدن بازار جهانی از محصولات ایرانی است که مقصر اصلی آن نیز نگاه هزینه‌ای به بازار و عدم توجه کافی به بازار جهانی است.

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی شرایط بازار محصولات معدنی ایران در عرصه بین‌الملل گفت: واقعیت امر در مورد صادرات محصولات معدنی ایران این است که جایگاه ضعف قرار دارد.  ایران اعتقادی به سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف ندارد، اتفاقات فراوانی بر سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات معدنی تاثیرگذار است، برای نمونه سنگ‌های ساختمانی ایران بازار مطلوبی در خارج از کشور داشت که ما با یک اشتباه این بازار را در کشورهای ترکیه و چین از دست دادیم.

از دست دادن بازار دغدغه فعالین معدن است

او افزود: همزمان با غیبت ایران در بازار جهانی سنگ‌های ساختمانی، بلافاصله کشورهای رقیب جایگزین ایران شدند. بازار یک تکنیک، روش و برنامه‌ریزی راهبردی است که همیشه باید در دراز مدت برای آن برنامه‌ریزی کرد نه در کوتاه مدت. در این میان معدن یکی از قسمت‌هایی است که هم بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان محصولات آن را استخراج کرد و هم در مورد بازار محصولات آن نمی‌توان بدون هدف بازار را بدست آورد.

بهرامن با اشاره به چالش‌های فعالین معدن تصریح کرد: از دست دادن بازارها به دلیل سیاست‌های اشتباه از جمله دغدغه‌های فعالین معادن است. لذا بازار منجر به رشد صنعت معدن می‌شود چراکه بازار به تنهایی منجر به روی آوردن صاحبان معدن‌ها به سمت تکنولوژی و فناوری روز می‌شود و آخرین اطلاعات و دستاوردهای این حوزه  در بخش تولیدات استفاده شوند.

نسبت معادن به جمعیت ۷ برابر است

این چهره فعال حوزه معدن در واکنش به اینکه با توجه به پتانسیل فراوان ایران در عرصه معدن چرا در حوزه بازار محصولات این صنعت ضعیف هستیم، اظهار کرد: پرسش اصلی این است که وقتی در یک مقایسه کوتاه نسبت معادن به جمعیت ۷ برابر است، چرا بازار محصولات معدنی تا این اندازه محدود است؟ چرا نتوانستیم رشد قابل توجهی داشته باشیم؟ چرا با وجود این پتانسیل‌ها در حوزه معدن، سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی پایین است؟ پاسخ همه این سوالات به نوع نگاه ما به بازار برمی‌گردد، در حال حاضر با نگاه سرمایه‌داری به بازار نگاه نمی‌کنیم بلکه بازار را به عنوان هزینه کوتاه مدت در نظر می‌گیریم، لذا به دلیل اینکه با نگاه سرمایه‌داری به بازار نگاه نمی‌کنیم، با یک سیاست‌گذاری اشتباه بازار را از دست می‌دهیم.

بهرامن در توضیح اینکه معمولاً چه اشتباهاتی منجر به از دست رفتن بازارها در حوزه معادن می‌شود؟ متذکر شد: حدود ۱۳ سال قبل اشتباه بزرگی در بحث سنگ‌های ساختمانی داشتیم به این ترتیب که ممنوعیت و عوارضی را برای سنگ‌های ساختمانی تعریف کردیم و به جای اینکه در این حوزه مشوق در نظر بگیرند، عوارض لحاظ کردند. این عوارض بدون مطالعه و در نظر نگرفتن کارشناسی واقعی که تشکل‌های حوزه معدن داشتند، اجرایی کردند، بعد از اجرایی شدن این سیاست بلافاصله همه بازارها به ویژه بازار چین را از دست دادیم و به راحتی سنگ‌های ساختمانی ترکیه جانشین سنگ‌های ایرانی در بازار چین شدند.

بهرامن

او ادامه داد: دقیقاً از زمانی که در حوزه سنگ‌های ساختمانی بازار چین را از دست دادیم، از آن روز تا کنون نتوانستیم در بخش صادرات سنگ‌های ساختمانی کمر راست کنیم، به عنوان مثال حدوداً میزان صادرات از ۳۵۰ میلیون دلار در سال به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. پرسش این است که چرا باید چنین اتفاقی صورت بگیرد؟ در حالی که سهم ایران در حوزه سنگ‌های ساختمانی باید ۲ میلیارد تُن باشد. بنابراین اینها اشتباهات استراتژیکی هستند که ما در بازار انجام می‌دهیم. واقعیت امر این است که سازمان توسعه و تجارت و ایمیدرو باید در کنار صادرکننده باشند و بازارها را لحظه به لحظه رصد کنند.  که این جریان صادرات با در نظر گرفتن دورنمای طولانی مدت  داشته باشند که سرمایه‌گذاری‌ها با یک اشتباه نابود نشود.

بهرامن ضمن تاکید بر جایگاه بازار در معدن ابراز کرد: کسب بازار مانند ساخت یک کارخانه است و حتی شرایط بازار از ساخت یک کارخانه سخت‌تر هم باشد. وقتی برنامه‌ها به موقع اجرا نشوند، سیستم از دست رفته و سرمایه‌گذاری از بین  می‌روند. به عبارت دیگر به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری جهت ساخت یک کارخانه در مقایسه با سرمایه‌گذاری در بازار، برای جامعه ملموس‌تر است، به راحتی بازار را از دست می‌دهند و حاضر نیستند سیاست‌های اشتباه خود را جبران کنند.

هنوز نتوانستیم هوشمندسازی را در حوزه معدن اجرایی کنیم

این چهره فعال حوزه معدن با تاکید بر اینکه سیاست‌های اشتباه دوران احمدی‌نژاد منجر به محدود شدن بازار معادن ایران شد، گفت: وقتی صنعتی وارد بازار رقابت شود، دائم قیمت تمام شده کنترل می‌شود و کیفیت افزایش پیدا می‌کند چرا که به دنبال ماندگاری در بازار است. بنابراین اگر صنعتی نتواند سلیقه بازار را به روز داشته باشد، به راحتی آن بازار را از دست می‌دهد. بنابراین سلیقه بازار اجازه ماندگاری را به فروشنده می‌دهد. به عنوان مثال وقتی گوشی طرح جدید وارد بازار می‌شود، مدل‌های قدیمی بلافاصله بازار خود را از دست می‌دهند.

بهرامن خاطرنشان کرد: بازار مواد معدنی هم مانند بازار موبایل است به این معنی که با توجه به سلیقه بازار باید در سیستم‌های خود تغییراتی ایجاد کنیم اما قیمت تمام شده هم فاکتوری محسوب می‌شود که مدنظر قرار دارد و تبدیل به یکی از دغدغه‌های جامعه شده است. اگر بخواهیم سوخت را به قیمت عادی برگردانیم ممکن است بسیاری از بازارها را از دست بدهیم. چرا سرمایه‌گذاری کلی در بازارهای جهانی نداشتیم؟

رئیس خانه معدن ایران درباره تاثیر هوشمندسازی بر بازار محصولات معدن یادآور شد: وقتی از کلمه هوشمندسازی استفاده می‌کنیم باید به این فکر کنیم که با چه ذهنیتی از این عبارت استفاده می‌کنیم. هوشمندسازی معادن به معنای هوشمندسازی وسیع و توسعه کل وضعیت از اکتشاف تا انتهای بازار است. ممکن است کلمه هوشمندسازی را به کار ببریم اما ابتدای زنجیره آن را مشاهده نکنیم که در این شرایط اصلا معنا ندارد چراکه همه این موارد باید در یک زنجیره مشاهده شوند. نکته مهم این است که هنوز نتوانستیم هوشمندسازی را در حوزه معدن اجرایی کنیم با عطف به اینکه ذخایر معدنی به هیچ وجه تجدیدپذیر نیستند و ما باید از کل زنجیره نهایت استفاده را ببریم.

  • مهدی بیرانوند ارسالی در

    چرا ضعف های خود را گردن قبلیا میندازین،ی ه مثل هست که میگه اونیکه زمین میخوره شکس ت نخورده چون میتونه دوباره پاشه و ادامه بده،پس اول به ضعف خودتون فکر کنید که چرا در این ۱۳سالذیه بارهم حرکت مثبتی انجام نداده‌اید،اشتباه مدیریتی همیشه هست و یک روند تکاملی هست که اشتباه قبلی رو اصلاح و روش بهتری رو جایگزین میکند،پس این زمی نه پیشرفت باید بشه چون خودش یک کسب تجر به است ،نه اینکه مثل یه پیرزن دستتو بغل کنی و ناله بزنی

  • ناشناس ارسالی در

    کاش‌همه‌ریس‌جمهورهامثل‌احمدی‌مردمی‌بودن‌تنهاریس‌جمهورنمونه‌ایران‌خودش‌بود‌لطفاتخریب‌نکنید

  • امیر حسینی ارسالی در

    دیگر برای ملت طبیعی شده که هر ننه قمری ک ه میخواهد خودی نشان بدهد یک لگد به دکتر محمود احمدی نژاد ملت پرت می‌کند و چون می داند که دادگاهی نمیشود چه بهتر که خودی ن شان دهد اما از مکر خدا غافل است که او عز ت میدهد به کسی که همه برایش دعای خیر میک نند و برای بقیه رییس‌جمهور ها نفرین و فح ش و لعنت به آبا اجدادی آنها که ملت را پش یزی حساب نکردند حتی رییسی

  • علی ارسالی در

    به دزدی و چپاوول معادن مس و طلا و سرب و روی آذربایجان پایان دهید

  • مهدی ارسالی در

    جالبه که دکتر احمدی‌نژاد کاری کرده که تا سالها بعد امثال شما چپاولگران بیت المال همچنان از دست کارهاش در حال کهیر زدن هستید . بسوزید و از این سوختن ها بمیرید . همه دولت ها اگر عرضه داشتند مثل احمدی‌نژاد کار کنند مملکت خالی از دزدی های امثال شما بود .

  • ناشناس ارسالی در

    ای کاش در تمام صنایع و معادن وتحارت و واردات و صادرات همه جانبه هوشمندسازی میشد تا درآمدها و خام فروشی ها و استخراج معادن و ویژه خواری ها مشخص میشد پایانی تمام کسانی با رگ و بشه های
    آنها مشخص میشد که اگر اینگونه بود اینقدر فاصله طبقاتی نبود البته آنهایی که چندین سال است مثل اختاپوس همه کشوررادارند قورت میدهند نمی‌گذارند اسباب عدالت دراین کشور شکل بگیرد

  • ناشناس ارسالی در

    فکر نکنم محمود افغان این همه ضرر به ایران و ایرانی زده باشه،،،،الهی درد بی درمان بگیره میمون

    • ناشناس ارسالی در

      خجالت بکش عنتر

  • ناشناس ارسالی در

    یک.مردبوده.وهست.ان.هم.احمدینژاد

  • علیرضا کریم زاده بیدهندی ارسالی در

    اقتصاد با کمک و روش احمدی نژاد جز بن بست و ورشکستگی و نارضایتی اکثریت مردم نخواهد داشت بجای چپاول معادن و مفت فروشی نفت و گاز که متعلق به نسل‌های آینده هست چرا رابطه با جهان برقرار نمیکنید بیشترین سود اقتصاد جهان اقتصاد دلالی و ابداع مدلهای جدید و روزآمد کاسبی بین المللی هست نه فروش مواد اولیه وقتی ایران سنگهاشو با آمریکا که 45 درصد اقتصاد جهان را اداره می‌کنه بکنه با کمک باز کردن سویفیت ملت ایران و تجار و بازرگانان و مهندسین و کارآفرینان و تولیدکنندگان و کشاورزان براحتی می‌توانند تجارت آنلاین جهانی داشته باشند و همه ثروتمند شوند و دولت هم بجای اینکه با تورم و گرانی و مالیاتهای سنگین که بیشترین فشارش بر قشر ضعیف است و قشر مرفه کمترین مالیات میدهد و دایم دستش در جیب ملت بوده و هست با رفع تحریم نفع خیلی زیادی خواهد برد و دیگر کسری بودجه نخواهد آورد

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به آدم دروغگو ، هرکسی میخواد خودی ن شون بده یه احمدی نژاد تو حرفاش میاره که همه توجهات و به خودش جلب کنه ، وگرنه هیچ کس تره هم برای حرفای مفتش خورد نمیکنه

  • نا اشنا۰ ارسالی در

    بخدا این ارقام تخیلی رو ننویسید ،۲ میلیا رد تن ،صادرات ،اگر هر تن سنگ ساختمانی ۳۰ دلار باشه کم کمش میشه ۶۰ میلیارد دلار ، یعنی نیازی به صادرات نفت ،گاز ،و پتروشیم ی نیست .ومملکت با همین یکی میچرخه ،

  • اسماعیل جوادی نسب ارسالی در

    کاش زمان دکتر بود کاش تنها مرد باشرف ایر ان که برای ملت خدمت کرد

  • ناشناس ارسالی در

    ایران میلیونها سال پیش توسط برخورد ستاره دنباله دار در منطقه شهباز اراک به زمین از زبر آب ببرون اومده و تمام کوهها و آتش فشانها بوجود اومد خبر نگار بفرستید گزارش تهیه کنه نابودی کوهها باعث زلزله در تما م سیاره زمین شده در تغییرات سرعت باد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها