|
کدخبر: 312199

صادرات/ لیر ترکیه/ کالاهای ایرانی

نقشه شوم ترکیه برای ایران/ کدام کشور تهران را بدبخت کرد؟

وقتی لیر در برابر دلار ضعیف می‌شود قیمت دلاری کالای تولیدی ترکیه کاهش یافته و قیمت تمام شده کالای ترکیه‌ای به دلار در بازارهای صادراتی کاهش پیدا می‌کند، وقتی قیمت دلاری کالای ترکیه‌‌ای در بازارهای هدف ایران کاهش پیدا کند، قدرت رقابت کالای ترک در برابر کالای ایرانی افزایش پیدا می‌کند و همین مسئله به بهبود وضعیت ترکیه در بازارهای مشترک دامن می‌زند.

اقتصاد نقشه شوم ترکیه برای ایران/ کدام کشور تهران را بدبخت کرد؟

تناسب قیمت ریال نسبت به دلار حاکی از آن است که قیمت دلار تهران در شش ماه گذشته ثابت مانده اما در نقطه مقابل بررسی وضعیت لیر ترکیه حاکی از آن است که ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در شش ماه گذشته فقط نزولی بوده و بیش از ۴۵ درصد در برابر دلار ضعیف شده‌است. در دیدبان امروز اثر تغییرات پول را بر میزان صادرات می‌سنجیم.

در روز گذشته یک تحلیل درباره دلار و روند صادرات در بازار ارز دست‌به‌دست می‌شد این تحلیل مدعی بود که کنترل قیمت دلار فقط باعث شده تا قیمت دلاری کالاهای ایرانی برای بازارهای همسایه مقرون‌به‌صرفه نباشد، آن‌ها معتقد بودند قیمت‌های ریالی با تورم رشد کرده ولی قیمت‌های دلاری به خاطر کنترل قیمت دلار رشد خاصی نداشته است.

برای بررسی این ادعا در این دیدبان ارزش پولی کشور ترکیه بررسی شده است.‌ ترکیه مهم‌ترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه است که با تورم‌های بالا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. تقریبا در تمامی بازارهای مقصد ایران در منطقه حضور دارد و در زمینه صادرات با ایران رقابت می‌کند. یکی از مواردی که به تولید و صادرات ترکیه در بازارهای مقصد ایران قدرت بخشیده‌است کاهش ارزش لیر ترکیه است.

وقتی لیر در برابر دلار ضعیف می‌شود قیمت دلاری کالای تولیدی ترکیه کاهش یافته و قیمت تمام شده کالای ترکیه‌ای به دلار در بازارهای صادراتی کاهش پیدا می‌کند، وقتی قیمت دلاری کالای ترکیه‌‌ای در بازارهای هدف ایران کاهش پیدا کند، قدرت رقابت کالای ترک در برابر کالای ایرانی افزایش پیدا می‌کند و همین مسئله به بهبود وضعیت ترکیه در بازارهای مشترک دامن می‌زند.

بررسی‌ها از نسبت قیمت ریال به دلار نشان می‌دهد که دلار تهران در شش ماه گذشته تثبیت شده‌است اما در نقطه مقابل بررسی وضعیت لیر ترکیه نشان می‌دهد که ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در شش ماه گذشته فقط نزولی بوده و بیش از ۴۵ درصد در برابر دلار ضعیف شده‌است.

در چنین شرایطی با توجه به سطح رقابت دو کشور در بازارهای هدف منطقه، به نظر می‌رسد تضعیف لیر در برابر دلار در کنار سیاست تثبیت دلار در تهران باعث ارزانتر شدن کالاهای ترکیه‌ای نسبت به ایرانی شود که در بازارهای هدف مشترک به نفع ترکیه‌ و به ضرر صادرات ایران خواهد بود.

بازار ارز آرام‌تر شده است

هیجانات در بازار ارز آرام‌تر شده است، این مسئله را می‌توان از بررسی حجم معاملات در سکه رفاه متوجه شد، حجم معاملات سکه رفاه چند وقتی است که نزولی شده است و سکه رفاه کمتر از میانگین حجم معاملات ماهانه معامله می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد هیجانات در بازار ارز فروکش کرده است و بازار در حال حاضر آرام تر شده‌است.

سکه رفاه از زمان شروع جنگ بیشتر پایین نیمه کانال ۲۹ میلیون تومانی معامله شده است و نفوذهای انجام شده به بالای مقاومت موقتی بوده و سکه رفاه فورا به پایین این محدوده برگشته‌است.

در صورتی که سکه رفاه بالای محدوده ذکر شده تثبیت شود هدف قیمتی ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش روی آن قرار می گیرد در غیر اینصورت حمایت نیمه کانال ۲۸ میلیونی در صورت کاهش بیشتر هیجانات خرید در دسترس است.

 شرط نزولی شدن بازار ارز

تتر نیز تا کنون حمایت ۵۱ هزار و ۴۰۰ را حفظ کرده است، شکست این حمایت می‌‌تواند روند نزولی را در بازار ارز سرعت ببخشد ولی تا زمانی که بالای این حمایت است انتظار می‌رود به معاملات رنج خود ادامه دهد.

هیجان بازار سرمایه تخلیه شد

بورس تهران دیروز هم مثبت شد تا هیجانات فروشی که بر بازار ارز در خلال افزایش تنش‌های منطقه‌ای در هفته قبل تحمیل شد تخلیه شود وبازار سرمایه کمی نفس بگیرد.

روز قبل یک شایعه غیر رسمی از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای شهریورماه و مهرماه به بازار مخابره شد که بررسی‌ها از نحوه معاملات حقوقی‌ها نشان می‌دهد بهانه را برای فروش حقوقی‌ها در گروه پتروشیمی فراهم کرد.

در ادامه نیز شایعه مذکور به طور رسمی تأیید شد.

بورس تهران دیروز توانست وارد کانال دومیلیون واحدی بشود و در صورتی‌‌که بتواند سبزپوشی خود را حفظ کند اولین مقاومت آن محدوده دو‌میلیون و ۴۰ هزار واحد است و پس از آن مقاومت دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را پیش رو دارد. در غیر اینصورت محدوده‌های دو‌میلیون و یک‌میلیون و ۹۸۰ هزار واحدی نزدیک‌ترین حمایت‌های شاخص کل هستند.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها