|
کدخبر: 305465

این کشور ایرانی‌ها بیشتر در این کشور زندانی هستند

طی چند سال اخیر پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در دیگر کشورها از جمله اولویت‌های جدی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه کنسولی و رایزنی‌های دیپلماتیک بوده است؛ چنان‌که در این چارچوب و در مدت اخیر شاهد انتشار اخبار قابل توجهی از آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور و یا استراد آن‌ها به داخل کشور برای گذراندن دوران محکومیت‌شان بوده‌ایم.

سیاست این کشور ایرانی‌ها بیشتر در این کشور زندانی هستند

طی چند سال اخیر پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در دیگر کشورها از جمله اولویت‌های جدی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه کنسولی و رایزنی‌های دیپلماتیک بوده است؛ چنان‌که در این چارچوب و در مدت اخیر شاهد انتشار اخبار قابل توجهی از آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور و یا استراد آن‌ها به داخل کشور برای گذراندن دوران محکومیت‌شان بوده‌ایم. در این راستا می‌توان به آزادی سه زندانی ایرانی در قطر در اواخر هفته گذشته و یا آزادی ۶ صیاد بلوچ از کشور آفریقایی سیشل در اوسط هفته گذشته اشاره کرد.

به‌منظور بررسی اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در این حوزه و همچنین آخرین وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از کشور گفت‌وگویی را با «علیرضا محمودی» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌ایم.

وی در این مصاحبه که متن آن به شرح زیر است، با بیان این که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۲، ۹۱۴ نفر از اتباع ایرانی که در دیگر کشورها زندانی بودند، آزاد و یا به کشور منتقل شده‌اند، گفت: یشترین تعداد زندانیان ایرانی در ترکیه به‌سر می‌برند.

علیرضا محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه حمایت از ایرانیان در خارج از کشور است، گفت: در همین چارچوب وزارت خارجه موظف است در صورتی که مشکلی برای ایرانیان خارج از کشور پیش آید، حمایت‌های لازم را از آن‌ها انجام دهد و در راستای حل مشکلات این شهروندان تلاش کند.

وی با بیان اینکه این حمایت‌ها شامل کمک‌ها و حمایت‌های قضایی، کنسولی و ... است، اظهار کرد: بعضا می‌بینیم ایرانیانی که در خارج از کشور دچار مشکل می‌شوند برای مراجعه به دادگاه یا تأمین هزینه بازگشت به کشور با مسائلی روبرو می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم از آن‌ها در این چارچوب حمایت کنیم.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه به عنوان دستگاه دیپلماسی کشور در هر نقطه‌ای از جهان که ایرانی وجود داشته باشد و به مشکلی برخورد کند، وظیفه خود می‌دانیم فورا وارد شویم و آن را پیگیری کنیم، تصریح کرد: چندی پیش یک کشتی که حامل برخی از پناهجویان بود در سواحل یونان و ایتالیا دچار مشکل شد و ما به محض اینکه مطلع شدیم تعدادی اتباع ایرانی در بین این پناهجویان هستند، با سفرای وقت کشورمان در کشورهای یونان و ایتالیا تماس گرفتیم. سفیر جمهوری اسلامی ایران در آتن بلافاصله موضوع را پیگیری کرد و توانستیم این پناهجویان را به مکانی امن منتقل کنیم و خوشبختانه مسئله‌ای برای این پناهجویان ایرانی پیش نیامد. همچنین چندی پیش شاهد این بودیم که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تعدادی از پناهجویان در آب‌های ایتالیا غرق شده اند. با پیگیری‌های مستمری که صورت گرفت مطمئن شدیم از اتباع ایران در بین این پناهجویان وجود ندارند.  

وی در ادامه با بیان اینکه «از اول سال ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۲ توانسته‌ایم ۹۱۴ نفر از اتباع ایرانی که در دیگر کشورها دچار مشکل شده‌اند و زندانی بودند را به کشور منتقل کنیم» گفت: در سال ۱۴۰۰ از ۱۷ کشور اتباع ایرانی زندانی را به داخل کشور منتقل کردیم که بیشترین آمار آن مربوط به عراق با ۳۶ نفر بود. همچنین تعدادی از اتباع ما که در کشورهای ترکیه، تایلند، قطر، تاجیکستان، آذربایجان، ماداگاسکار، ارمنستان، لبنان، پاکستان، افغانستان، روسیه، عمان، چین و ژاپن دچار مشکل شده بودند، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم به داخل کشور منتقل کردیم. این افراد یا شامل عفو شده بودند و یا اینکه در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومین برای گذراندن ادامه دوره محکومیت به کشور بازگشتند.

محمودی با بیان اینکه در سال گذشته نیز زندانیان هموطن از ۲۱ کشور را به داخل ایران منتقل کردیم که بیشترین آمار آن مربوط به عراق یعنی ۴۰ نفر بود، اظهارکرد: در همین چارچوب ۲۰ نفر از عمان، ۲۴ نفر از عربستان و ۲۱ نفر از ترکیه را به ایران منتقل کردیم که البته در این میان، تعدادی از افراد منتقل شده در کشورهای آذربایجان، اندونزی، افغانستان، روسیه، بلژیک، آلمان و چین دچار مشکل شده بودند.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا شهریورماه سال جاری از ۲۴ کشور شهروندان زندانی ایرانی به کشور منتقل و یا آزاد شدند

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا شهریور ماه سال جاری از ۲۴ کشور شهروندان زندانی ایرانی به کشور منتقل و یا آزاد شدند، تأکید کرد: بیشترین آمار مربوط به کشور امارات بوده است. حدود ۴۱ نفر از شهروندان ایرانی در سال جاری پیرو سفر وزیر محترم امور خارجه در سه نوبت از امارات مشمول عفو شدند. همچنین این موضوع شامل ۳۲ ایرانی در عراق، ۱۸ ایرانی در عمان و ۱۹ ایرانی در قطر است که همین چند روز گذشته با تلاش‌های سفارت کشورمان در دوحه و پیگیری‌های وزارت امور خارجه ۶ ایرانی زندانی آزاد شدند، همچنین بر اساس تلاش‌های سفارتمان در ماداگاسکار نیز ۶ ایرانی که در سیشل زندانی بودند، آزاد شدند و به کشور بازگشتند.

پیگیری آزادی زندانیان ایرانی توسط وزیر امور خارجه در مذاکرات دوجانبه دیپلماتیک

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمار ذکر شده در این ارتباط شامل زندانیانی است که آزاد شده و یا مشمول انتقال شده‌اند، بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که شخص وزیر خارجه و وزارت امور خارجه طی دو سال اخیر و در جریان رایزنی با مقامات کشورهای مختلف به آن توجه دارند، موضوعات کنسولی است؛ چنانچه این موضوع در رایزن‌ های دیپلماتیک با مقامات دیگر کشورها به یک موضوع اصلی و محوری تبدیل شده است. برای مثال در سفری که چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان داشتند آقای امیرعبدالهیان در دیدار با وزیر خارجه وقت پاکستان، اولین موضوعی که مطرح کردند، بحث آزادی زندانیان ایرانی در پاکستان و رفع توقیف لنج‌های ایرانی در این کشور بود.

تحویل زن زندانی سریلانکایی به این کشور در سفر وزیر خارجه سریلانکا به تهران

وی با بیان این که در سفر اخیر وزیر خارجه سریلانکا به تهران نیز یکی از موضوعات اصلی که آقای امیرعبدالهیان در جریان دیدار با همتای خود مطرح کردند، بحث آزادی زندانیان دو کشور بود افزود : در جریان ملاقات وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه سریلانکا، آقای امیرعبدالهیان گفتند که ما در این سفر می‌توانیم زندانی زن سریلانکایی که در ایران به سر می‌برد را به سریلانکا تحویل بدهیم و او را در جریان این سفر آزاد کنیم که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد این موضوع با تلاش‌های مجدانه وزارت دادگستری محقق شد.

آزادی ۱۲ زندانی ایرانی از سریلانکا بعد ازسفر وزیر خارجه این کشور به ایران

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه گفت :در همین چارچوب، وزیر خارجه سریلانکا پس از اینکه به کشور خود بازگشت با پیگیری سفارت ایران بلافاصله ۹ ایرانی زندانی در سریلانکا را آزاد کردند و در مرحله بعد نیز سه زندانی ایرانی با پرداخت جریمه نقدی آزاد شدند. در مجموع بعد از سفر وزیر خارجه سریلانکا به تهران در مجموع ۱۲ نفر ایرانی آزاد شده اند.

محمودی با بیان اینکه ۹ نفری که آزاد شدند صیادانی از شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان بودند، گفت: همچنین قرار است ۲ زندانی ایرانی دیگر نیز در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور به ایران تحویل داده شوند و به زودی ان‌شاءالله این اتفاق خواهد افتاد.

روند انتقال محکومان یک تلاش بین دستگاهی است

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه با بیان اینکه در ارتباط با این موضوع، وزارت دادگستری و معاون وزیر دادگستری، تلاش بی‌وقفه و همکاری بسیار مناسبی داشتند تا این موضوع به نتیجه برسد، اظهار کرد: باید به این مهم توجه داشته باشیم که روند انتقال محکومان یک تلاش بین دستگاهی است و فقط وزارت امور خارجه در این زمینه فعال نیست. وزارت دادگستری، پلیس بین‌الملل و دستگاه های نظارتی دیگر نیز در این فرآیند به وزارت خارجه کمک می کنند تا موضوع به نتیجه برسد.

در حال نهایی‌کردن توافق‌نامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی هستیم

محمودی همچنین به سفر دو هفته پیش وزیر خارجه مالزی به تهران اشاره کرد و گفت: در این سفر نیز آقای امیرعبدالهیان در دیدار با وزیر خارجه مالزی بحث آزادی و تبادل زندانیان بین دو کشور را مطرح کردند. در حال حاضر با کشور مالزی در حال نهایی‌کردن توافق‌نامه انتقال محکومین بین دو کشور هستیم. این موافقت‌نامه توسط مقامات دو کشور تهیه شده و پیش‌نویس آن نیز امضا شده و ان‌شاءالله در سفر آتی وزیر خارجه ایران به مالزی این توافق نامه امضا می شود.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت زندانیان ایرانی در مالزی تصریح کرد: ما در  کشور مالزی زندانیانی داریم که مدت طولانی است که در این کشور در حبس به سر می‌برند.

تبادل دو زن زندانی مالزیایی در ایران با ۱۷ زن زندانی ایرانی در مالزی

محمودی با بیان اینکه در جریان سفر وزیر خارجه مالزی به تهران آقای امیرعبدالهیان موضوع تبادل زندانیان بین دو کشور را بیان کردند، خاطرنشان کرد: در این چارچوب پیشنهاد شد دو زن زندانی مالزیایی در ایران با ۱۷ زن زندانی ایرانی در مالزی تبادل شود که این موضوع در حال پیگیری است  ما برای اجرایی کردن آن در تلاش هستیم.

بیشترین تعداد زندانیان ایرانی در ترکیه هستند/ حضور ۶ هزار زندانی افغانستانی در ایران

رایزنی های وزیران امور خارجه ایران و مالزی در تهران

۱۶ زندانی ایرانی در عربستان

محمودی با بیان اینکه ما معتقدیم در وزارت خارجه هرچقدر از اتباع‌مان در دیگر کشورها حمایت بیشتری انجام دهیم، به همان اعتبار ما در میان سایر کشورها بالاتر می‌رود، در مورد وضعیت زندانیان ایرانی در عربستان گفت: بعد از اینکه سفارت و کنسولگری ایران در عربستان مشغول به فعالیت شد، یکی از کارهایی که نهادهای دیپلماتیک ما در ریاض و جده انجام دادند این بود که تعداد زندانیان ایرانی در عربستان را احصاء و برای آزادی و یا انتقال آنان تلاش کنند. بر اساس آمار این زندانیان در حال حاضر حدود ۱۶ نفر هستند.

بازداشت زوج ایرانی در عربستان

محمودی ادامه داد: یک زوج ایرانی در عربستان چندی پیش بازداشت شدند که خانم ایرانی با پیگیری‌هایی که انجام شد همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان آزاد شد و پس از رایزنی وزیر امور خارجه با مقامات عربستانی، آن‌ها قول داده اند همسرش را نیز آزاد کنند. او به ۶ ماه حبس محکوم شدکه تاکنون یک ماه را گذرانده و امیدواریم با موافقت طرف عربستانی هر چه زودتر این شهروند ایرانی نیز آزاد شود.

برگزاری اولین نشست مشترک کنسولی بین ایران و عربستان بعد از استقرار سفرا در تهران و ریاض

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تصریح کرد :بعد از استقرار سفرای ایران و عربستان در ریاض و تهران تلاش داریم اولین نشست مشترک کنسولی بین ایران و عربستان را برگزار کنیم. مهمترین مسائلی که قصد داریم مطرح کنیم موضوع زندانیان، تسهیل تردد، مسائل لنج‌داران و صیادان و حمایت از اتباع است.

وی در عین حال افزود: ما در حال حاضر موافقتامه معاضدت قضایی با عربستان نداریم.

محمودی با تأکید بر اینکه تلاش کرده‌ایم که نشست های مشترک کنسولی با کشورهای حاشیه خلیج فارس را به صورت مرتب برگزار کنیم تا اگر ایرانیان، لنج‌ها، ملوانان، کشتی‌های ایرانی و کسانی که رزق‌شان از طریق دریا تأمین می شود و در این ارتباط با برخی از مشکلات روبرو شده‌اند را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: هفته پیش اولین نشست کمیته کنسولی ایران و عمان برگزار شد و در آن جلسه که در تهران برگزار شد و موضوع زندانیان ایرانی در عمان و تسهیل تردد اتباع ایرانی به این کشور عربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به برگزاری نشست کنسولی ایران و کویت در چند ماه پیش اشاره و تصریح کرد: در پی این نشست کنسولی ۱۹ زندانی ایرانی به کشور منتقل شدند و در این چارچوب باید اشاره کنیم که نقش روسای نمایندگی ایران و کنسول‌ها در پیگیری این پرونده ها بسیار مهم است.

 ماجرای بازداشت و آزادی کاپیتان ایرانی در آستاراخان

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب ادامه داد: اخیراً یک کاپیتان ایرانی در استاراخان روسیه به خاطر قرص‌هایی که به همراه داشت و در آن قرص‌ها که مربوط به بیماری گوارش وی بود، موادی به کار گرفته بود که از طرف روس‌ها مواد ممنوعه بود و این کاپیتان ایرانی از این موضوع اطلاع نداشت. این شهروند ایرانی بازداشت شده بود ولی خوشبختانه با پیگیری سرکنسول ایران در آستاراخان و پیگیری‌های مرکز آزاد شد. در همین چارچوب وقتی معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران آمده بود، معاونین سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، موضوع این کاپیتان ایرانی را با طرف روسی مطرح کرده بودند و او نیز قول پیگیری داده بود.

او همچنین با بیان اینکه چندی پیش نشست مشترک کنسولی ایران با کشورهای نروژ و ایتالیا نیز به صورت جداگانه برگزار شد، تأکید کرد: یکی از مصادیق حمایت کنسولی ما از اتباع ایرانی در سایر کشورها تلاش برای شناسایی گواهینامه رانندگی ایران در آن کشورهاست. خوشبختانه با ایتالیا در این زمینه به توافق رسیده‌ایم و ان‌شاءالله به‌زودی در این زمینه توافق نامه را امضا می کنیم تا گواهینامه ایرانی نیز در آن کشور به رسمیت شناخته شود.

بیشترین تعداد زندانیان ایرانی در ترکیه

مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه بیشترین تعداد زندانیان ایرانی در ترکیه به‌سر می‌برند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته و در آستانه نوروز ۲۶ نفر از زندانیان ایرانی در این کشور به ایران منتقل شدند و رایزنی ما برای آزادی و انتقال سایر شهروندان ایرانی از ترکیه به داخل کشور ادامه داد. بزودی هیأتی از وزارت دادگستری به ریاست معاون وزیر برای رایزنی در این خصوص به آنکارا سفر خواهد کرد.

او همچنین با بیان اینکه به تازگی نیز تعدادی از زندانیان ایرانی در ارمنستان به کشور منتقل شده‌اند و قرار است در آینده‌ای نزدیک، تعداد دیگری نیز منتقل شوند، گفت: در ارتباط با کشور جمهوری آذربایجان نیز رایزنی‌هایی انجام شده تا تبادل زندانی بین دو کشور انجام شود.

هشدارهای مسافرتی به شهروندان ایرانی

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت خارجه در راستای حمایت از اتباع ایرانی ارائه هشدارهای مسافرتی به شهروندان ایرانی در کنار حمایت‌های کنسولی و قضایی است، ادامه داد: ما با رصد وضعیت کشورها و تحولاتی که در آن کشورها رخ می‌دهد، هشدارهای لازم را به اتباع ایرانی در ارتباط با سفربه کشورهای مختلف اعلام می‌کنیم، مثلا اگر کشوری وضعیت خاص یا اضطراری پیدا کند از شهروندان ایرانی می‌خواهیم از حضور در مناطقی که ممکن است دچار مشکل شوند، دوری کنند و اگر لازم است خاک آن کشور را ترک کنند.

محمودی در این ارتباط تصریح کرد: چندی پیش در کشور فرانسه اعتراضات و اتفاقاتی رخ داد که پلیس فرانسه با خشونت با معترضان برخورد می‌کرد و به مردم آسیب جدی وارد می‌کرد. ما نیز طی اطلاعیه‌ای از شهروندان ایرانی در فرانسه و کسانی که قصد سفر به این کشور را داشتند، خواستیم دقت لازم را داشته باشند و از حضور در مناطق پرخطر خودداری کنند.

وی افزود: پس از اتفاقات در اوکراین نیز وزارت امور خارجه تلاش های زیادی کرد تا دانشجویان و اتباع ایرانی در اوکراین را هرچه زودتر به کشور منتقل کند. یا هنگامی که در ترکیه در سال گذشته زلزله رخ داد با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح توانستیم این زمینه را فراهم کنیم تا دانشجویان ایرانی که مشمول سربازی بودند بتوانند به کشور بازگردند و دچار مشکل نشوند. این خود اتفاق بزرگی بود و سرعت عمل وزارت امور خارجه در این زمینه قابل توجه بود و شخص آقای وزیر امور خارجه نیز وارد عمل شد و در این ارتباط با سرلشکر باقری مذاکره کرد.

 چگونگی انتقال شهروندان ایرانی در سودان به جده و تهران

مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: زمانی که چند ماه پیش شاهد وقوع ناآرامی های داخلی در سودان بودیم متوجه شدیم که حدود ۶۵ ایرانی در سودان حضور دارند. با کمک اداره سیاسی غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه این موضوع پیگیری شد و این شهروندان ایرانی را با اتوبوس از خارطوم به پورت سودان منتقل کردیم. برخی از این افراد گذرنامه نداشتند، برای آن‌ها فورا برگ عبور صادر کردیم، یکی از اتباع ایرانی نیز همسرش سودانی بود و صاحب فرزندانی از همسر سودانی خود بود؛ آن‌ها نیازمند روادید بودند که ما بلافاصله برای آن‌ها روادید رایگان صادر کردیم. سپس آن‌ها را با کشتی به جده عربستان منتقل کردیم و از جده با یک هواپیمای اختصاصی به تهران منتقل شدند و در این چارچوب کنسولگری ایران در جده نیز کمک قابل توجهی کرد.

محمودی همچنین گفت: در حال حاضر تعدادی از صیادان ایرانی در یکی از کشورها دچار مشکلاتی شده‌اند و ما در حال تلاش هستیم که هر چه زودتر مشکل آن‌ها را حل کنیم و آن‌ها را به داخل کشور منتقل کنیم، حدود دو ماه پیش نیز با تلاش بسیار زیاد سفیر کشورمان در کنیا موفق شدیم تعدادی از صیادان ایرانی را که در یکی از کشورهای آفریقایی دچار مشکل شده بودند آزاد کنیم و به کشور بازگردانیم. این افراد نیز از شهر چابهار و استان سیستان و بلوچستان بودند.

وی ادامه داد: برای ما مهم است هر ایرانی در هر نقطه از دنیا که باشد احساس کند اگر دچار مشکل و مسئله‌ای شد، وزارت خارجه و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور با تمام قوت از او حمایت خواهند کرد تا مشکل‌اش حل شود.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین، اظهار داشت: حدود ۶ هزار افغانستانی نیز در ایران زندانی هستند و در واقع بیشترین اتباع خارجی زندانی در ایران از کشور افغانستان هستند.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به انتخاب دستگاه وزارت امور خارجه در جشنواره شهید رجایی به عنوان دستگاه برتر در سال ۱۴۰۲ گفت: یکی از عوامل این انتخاب در کنار تلاش‌های وزارت خارجه جهت عضویت ایران در سازمان هایی مانند شانگهای و بریکس و همچنین فعالیت های معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، اقدامات دستگاه دیپلماسی در حوزه کنسولی و تلاش برای حمایت از اتباع ایرانی و ارتقاء گذرنامه ایرانی بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه با تعدادی از کشورها برای لغو روادید در حال رایزنی هستیم و هنگامی که این مذاکرات به نتیجه رسید، اسامی این کشورها اعلام خواهند شد، گفت: به تازگی در مورد لغو روادید سفر گروهی ایرانیان به روسیه با این کشور به تفاهم رسیده ایم و این موضوع اجرایی شده است.

محمودی خبر داد : ایران در حال حاضر با ۲۲ کشور موافقت نامه تبادل و استرداد زندانیان امضا کرده و با ۲۰ کشور نیز در حال مذاکره در این ارتباط است.

وی همچنین با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در سال ۸۴ در دیدار با سفرا و مقامات وزارت خارجه تصریح کرد: در آن دیدار مقام معظم رهبری تأکید ویژه ای داشتند که «یکی از اقدامات وزارت امور خارجه می‌بایست حمایت از ایرانیان در خارج باشد».

وی افزود رهبر معظم انقلاب در آن سال تاکید فرمودند: به نظر من ما در مورد اتباع ایرانی مقیم کشورهای دیگر-یک کمی- کوتاه می‌آییم؛ یعنی آن حساسیت لازم را به خرج نمی‌دهیم. این مسئله آبروی ماست. باید در این زمینه بنشینید و برنامه‌ریزی کنید. کاری هم نداشته باشیم که انقلابی است یا انقلابی نیست، فرقی نمی‌کند، ایرانی است. در حوزه کاری خودتان، هرجا مشاهده کردید که یک ایرانی، مشکلی پیدا کرده که با دولت طرف است و تحت تعقیب قرار می گیرد، آن وقت شما جداً وارد شوید. همه ثقل دیپلماسی کشور، حتی - بیشتر از دیپلماسی کشور را به کار بگیرید. گاهی ما مبادلات داریم، خرید و فروش داریم، داد و ستد می‌شود. همه اینها را بگذارید که از تبعه ایرانی دفاع کنید.

محمودی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: در همین چارچوب در سال‌های اخیر دستگاه دیپلماسی در این حوزه تلاش کرده تا منویات رهبر معظم انقلاب در این رابطه را اجرا و به صورت جدی‌تر در این عرصه عمل کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها