|
کدخبر: 311712

اداره مخوف‌ترین زندان دنیا توسط حامی بیت کوین / با رئیس‌جمهور کلاه به سر آشنا شوید

آیا نایب بوکله، رئیس جمهور کشور ال‌ سالوادور واقع در آمریکای مرکزی که اغلب کلاه بیسبال بر سر دارد، یک رویاپرداز رمزارز است که خیابان‌ها را از جنایات اراذل و اوباش پاک کرده است، یا یک دیکتاتور فریب خورده که هزاران مرد جوان بی‌گناه را زندانی کرده است؟

اقتصاد اداره مخوف‌ترین زندان دنیا توسط حامی بیت کوین / با رئیس‌جمهور کلاه به سر آشنا شوید

ال زونته، تفرجگاهی احاطه‌شده با انواع نخل در سواحل اقیانوس آرام ال سالوادور، از زمانی که دو سال پیش این کشور کوچک و فقیر آمریکای مرکزی، ارز دیجیتال را به عنوان ارز قانونی در کنار دلار آمریکا پذیرفت، جاذبه‌ای برای علاقه‌مندان خارجی بیت‌کوین بوده است.

بیت‌کوین در سپتامبر ۲۰۲۱ توسط رئیس جمهوری کاریزماتیک کشور، نایب بوکله، یک مدیر روابط عمومی ۴۲ ساله که برند تجاری آن یک کت چرمی و کلاه بیسبال است که به عقب پوشیده شده است، به عنوان ارز قانونی اعلام شد.

در میان مشاوران بیت‌کوین او، یک زوج نیویورکی، استیسی هربرت و همسرش، مکس کیزر، هستند که طرح‌هایی را برای تأمین مالی ساخت بیت‌کوین سیتی با یک میلیارد دلار «اوراق قرضه آتشفشانی» ترویج کردند.

تاتیانا ماروکوین، تحلیل‌گر حقوقی سابق مجلس ملی کشور می‌گوید: «مردم آن را نمی‌خواهند اما متأسفانه دولت به تلاش برای ترویج آن ادامه می‌دهد و مبالغ هنگفتی را در این زمینه دور ریخته است. آنها قول می دهند بیت‌کوین سیتی برای ایجاد پول و شغل به نیروی آتشفشان متصل شود، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»

همان طور که او بیت‌کوین را بدون مشورت با مردمش معرفی کرد، بوکله همان رویکرد دیکتاتوری را در برخورد با خشونت باندهای اراذل و اوباش نیز اتخاذ کرده است. در مارس سال گذشته، ال سالوادور خونین‌ترین روز دو دهه اخیر را تجربه کرد، بیش از ۶۰ نفر در جریان آنچه که دولت به عنوان انفجار خشونت گنگسترها توصیف کرد، به ضرب گلوله کشته شدند.

بوکله وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. کل شهرها توسط ارتش محاصره شده بود. بیش از ۷۰۰۰۰ نفر، معادل ۷ درصد از مردان سالوادوری بین ۱۴ تا ۲۹ سال، دستگیر شده‌اند که باعث شده السالوادور، کشوری با ۶.۳ میلیون نفر، بالاترین میزان زندانی شدن در جهان را داشته باشد.

گروه های حقوق بشر تخمین می‌زنند که ۷۰ درصد از دستگیرشدگان هیچ ارتباطی با باندها ندارند و ممکن است بی‌گناه باشند. فقط داشتن یک خالکوبی یا یک اخطار تلفنی از یکی از افراد جامعه، شواهد کافی برای حبس در نظر گرفته شده است.

کلودیا اورتز یک نماینده از حزب مخالف واموس می‌گوید: «بوکله این پوسته بیرونی را با رنگ‌های بسیار روشن و مد روز رنگ‌آمیزی کرده است، اما این ظاهر زیبا یک هسته اقتدارگرا را پنهان می‌کند که تاریخ اخیر ما را به خاطر می‌آورد.»

با جوانی و استعدادش برای رسانه‌های اجتماعی، به نظر می‌رسید که امید زیادی برای تجدید قوای کشور به بوکله می‌رود. اما کشور او اکنون در حال بازگشت به شیوه بد قدیمی خود است.⁠

در ۹ فوریه ۲۰۲۰، پس از اینکه کنگره از تصویب وام ۱۰۹ میلیون دلاری برای تأمین بودجه برنامه‌های امنیتی او امتناع کرد، بوکله همراه با سربازان به داخل اتاق رفت تا نمایندگان را به خنثی کردن اراده عمومی متهم کند. پس از اینکه حزب او در سال بعد اکثریت قابل توجهی را به دست آورد، مجمع قانونی را برای کاهش تعداد نمایندگان مجلس و تبدیل ۲۶۲ شهرداری کشور به ۴۴ منطقه تصویب کرد.

منتقدان هشدار می‌دهند که تخلفات گسترده‌ای که تحت سرکوب امنیتی در السالوادور انجام شده است نسل دیگری از نارضایتی‌ها را ایجاد می‌کند. گزارش‌هایی از مردان جوان منتشر شده است که مانند اجداد چریک خود به کوه می‌روند تا از دستگیری در امان بمانند. برخی از آن‌ها مسلح هستند. آیا بوکله می‌تواند جلوی فوران آتشفشان را بگیرد؟⁠

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها