|
کدخبر: 310212 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشویی؛

بار سنگین هزینه نسبت به درآمد / خشکشویی حذف می شود؟

رجب زاده گفت: آمار مراجعه به واحدهای صنفی خشکشویی به شدت کاهشی شده است و در مقایسه با سال گذشته چیزی حدود ۳۰ درصد کاهش را ثبت کرده است.

اقتصاد بار سنگین هزینه نسبت به درآمد / خشکشویی حذف می شود؟

شستشوی برخی از لباس‌ها را نمی‌توان در خانه انجام داد و باید تمیز شدن آن را به کاردان آن سپرد. خشکشویی از قدیم تا امروز همین وظیفه را داشته است که با استفاده از مواد شستشوی خاص، سخت‌ترین لکه را پاک کند. برخی از لباس‌ها نیز به واسطه حساس‌تر بودن الیاف پارچه آن، باید در خشکشویی‌ها شسته و تمیز شوند.

با این حال آنچه که از فعالان صنف خشکشویی می‌شنویم کم رونق‌تر شدن این حرفه و عدم استقبال مردم از خشکشویی‌ها است. با زیاد شدن و به روز شدن انواع ماشین لباسشویی پیشرفته و همچنین تنوع شوینده‌هایی که در دسترس همه است، شاید کمتر کسی نیاز به خشکشویی پیدا کند اما با این حال خشکشویی برای شستشوی برخی از لباس ها، انتخاب مناسب‌تری است. در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با ابوالفضل رجب زاده، رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشویی به چالش‌های مختلف درباره فعالان در صنف خشکشویی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

 

ابولفضل-رجب زاده

مردم کمتر به خشکشویی‌ها مراجعه می‌کنند

ابوالفضل رجب زاده، رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشویی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: شغل خشکشویی جزء مشاغل لوکس حساب می‌شود و از طرفی وضعیت اقتصادی مردم در حال حاضر رضایت بخش نیست و خانوار با فشار هزینه‌ها روبرو هستند. بنابراین طبیعی است که میزان استقبال مردم و مراجعه آن‌ها به واحدهای صنفی خشکشویی کاهش چشمگیری داشته باشد و تیراژ کار را به شدت کاهشی کند.

رجب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این که واحدهای صنفی خشکشویی به صورت قراردادی هم فعالیت دارند گفت: خیر واحدهای صنفی قرادادی با هیچ شرکتی کار نمی‌کنند و اغلب مغازه‌های خشکشویی کنار خیابان هستند و مشتری‌های گذری به آن‌ها مراجعه می‌کنند. قراردادهای شرکتی در خشکشویی‌ها وجود ندارد به این دلیل که هیچ شرکتی با خشکشویی‌ها کار مداوم ندارد.

وی افزود: شاید در گذشته دیده می‌شد که شرکت‌ها برای شستشوی لباس پرسنل با خشکشویی‌ها در ارتباط باشند اما امروزه نهایتا اگرشرکت‌ها بخواهند در این زمینه برای پرسنل خود کاری انجام دهند، هزینه‌ای بابت شستشوی لباس به افراد می‌دهند. نهایت مراجعه کنندگان به واحدهای صنفی خشکشویی همان مردم عادی هستند که با آن‌ها در ارتباط هستیم و در مراجعات‌شان به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنیم.

خشکشویی‌ها در معرض تعطیلی همیشگی هستند

رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشویی خاطرنشان کرد: آمار مراجعه به واحدهای صنفی خشکشویی به شدت کاهشی شده است و در مقایسه با سال گذشته چیزی حدود ۳۰ درصد کاهش را ثبت کرده است. بسیاری از واحدهای صنفی در حوزه خشکشویی به مرور مجبور به تعطیلی و جمع شدن هستند. طبق آمار در سال‌های ۵۶ و ۵۷ تعداد واحد صنفی تهران با جمعیتی که کشورمان در آن زمان داشت، حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ واحد بوده است و در حال حاضر می‌بینیم که در کلانشهر تهران فقط ۱۰۰۰ واحد صنفی خشکشویی فعال هستند.

رجب زاده در ادامه افزود: اگر شمیران و شهر ری را هم در نظر بگیریم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد صنفی دراین مناطق فعال هستند و به نسبت جمعیتی که کشورمان دارد، تعداد واحدهای صنفی نسبت به گذشته خیلی کاهشی بوده است. با مقایسه جمعیت کشورمان در سال ۵۷ و جمعیت کشورمان در حال حاضر، می‌بایست چیزی حدود ۲۵۰۰ واحد صنفی خشکشویی فعال باشد اما به دلیل روند کاهشی آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد.

درآمد خشکشویی‌ها بسیار ناچیز است

وی تصریح کرد: کار واحدهای صنفی خشکشویی زحمت زیادی دارد، درآمد پایینی دارد، مراجعه کنندگان کمی دارد و شاهدعدم استقبال مردم از صنف خشکشویی هستیم. پودر شستشو ساده‌ترین چیزی است که در واحدهای مسکونی هم به مصرف روزمره خانواده‌ها می‌رسد و هر دفعه با یک قیمت به فروش می‌رسد. قیمت مواد اصلی خشکشویی که پرکلرواتیلن است به بشکه‌ای ۴۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت لوازم مصرفی مثل چوب لباسی، نایلون و هزینه آب، برق و گاز به شدت بالا رفته است. در کنار تمام این موارد قیمت هزینه حقوق پرسنل هم است که معمولا با رقم پایین جذب این کار نمی‌شوند و رقم بالاتر هم توجیه اقتصادی برای صاحب آن خشکشویی ندارد. با این حساب طبیعی است که این شغل به مرور در حال حذف شدن باشد.

دولت باید از صنف خشکشویی حمایت کند

رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشویی در ادامه گفت: اگر دولت بخواهد برای حفظ کردن این شغل حرکتی انجام دهد باید تصمیماتی در جهت کم کردن بار هزینه‌ها بگیرد. مثلا در گذشته تعرفه‌های آب، برق و گاز خشکشویی‌ها مثل گرمابه‌ها ارزان‌تر محاسبه می‌شد اما در حال حاضر تعرفه‌های ما گران‌تر هم محاسبه می‌شود. حتی در مورد فاضلاب هم چندبرابر واحدهای دیگر محاسبه می‌شود به این بهانه که خشکشویی‌ها پساب و مصرف آب بیشتری دارند. بنابراین آنچه که فعالان صنف ما با آن مواجه هستندعدم حمایت دولت از واحدهای صنفی خشکشویی است.

رجب زاده در پایان به گسترش نیوز گفت: دستگاه خشکشویی تا قبل از گران شدن دلار حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان بود اما قیمت به روز آن حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون شده است. این جهش قیمت عجیب و هزینه‌های سرسام‌آور مجالی برای رشد به صنف خشکشویی نمی‌دهد و به همین دلیل روز به روز فعالیت این شغل کمتر می‌شود. تنها راه حل موجود این است که هزینه‌ها مدیریت شود و نیروی کار حرفه‌ای برای این شغل آموزش دیده شود و حقوق مورد نظر این افراد، تامین شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها