|
کدخبر: 298426 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

امروز بخر؛ ۲ ماه بعد پولشو بده!

با گشتی در بازارها و مراکز خرید با مغازه‌هایی روبرو می‌شویم که دست به یک ابتکار جالب زده اند. ابتکاری که به خانواده‌ها کمک می‌کند امروز خرید لباس خود را انجام دهند و هزینه آن را ۲ ماه بعد بپردازند.

اقتصاد امروز بخر؛ ۲ ماه بعد پولشو بده!

در حالی که مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش به رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصادی اشاره کرده است اما با نگاهی به وضعیت معیشتی مردم چیز دیگری نمود پیدا می‌کند. ادعای کاهش تورم و رشد اقتصادی با شرایط زندگی مردم همخوانی ندارد و برای هیچ‌کس این ادعا باورپذیر نیست.

خرید-لباس

گرانی سرسام‌آور قیمت‌ها از خورد و خوراک گرفته تا لباس و پوشاک به اغلب قشرهای جامعه فشار وارد کرده است، طوری‌که مردم درصد مهمی از هزینه‌های خانوار را چشم پوشی می‌کنند و حتی به گزینه حذف هم می‌رسند اما با این حال چیزی که واضح و مبرهن است، ضروری بودن برخی نیازها است که باید به آن پاسخ داده شود.

از زمانی که به خاطر داریم تا به امروز، تغییر فصل بهانه خوبی برای خرید پوشاک بوده است. در کشور ما خریدهای مناسبتی هم رواج دارد و در اعیادی مثل عید نوروز، عید قربان و عید غدیر و چه در مناسبت‌های خاص خانواده‌ها مثل جشن‌های عروسی و یا مراسم‌های عزاداری لباس خاص خود را می‌طلبد. بنابراین نمی‌توان از این هزینه‌ها شانه خالی کرد و همچون نیاز به غذا، نیاز به پوشاک نیز در درجه‌بندی‌ها در دسته نیازهای اولویت دار خانوار به حساب می‌آید.

امروز خرید کنید و چند ماه بعد بپردازید

با گشتی در بازارها و مراکز خرید با مغازه‌هایی روبرو می‌شویم که دست به یک ابتکار جالب زده‌اند. ابتکاری که به خانواده‌ها کمک می‌کند امروز خرید لباس خود را انجام داده و هزینه آن را ۲ ماه بعد بپردازند. این پیشنهاد حتما وسوسه برانگیز خواهد بود و در همان حد ۲ ماهه نیز می‌تواند کمی از بار هزینه خانواده‌ها کاهش دهد اما بدیهی است که شرایط ویژه خاص خودش را داشته باشد. این مغازه‌ها فروش شرطی خود را با ضمانت دریافت یک چک انجام می‌دهند و البته شما به عنوان یک خریدار باید حداقل خریدی تا یک رقم معین شده را داشته باشید.

خرید-فروش

به عنوان مثال در پرس و جویی که خبرنگار گسترش نیوز با یکی از این فروشنده‌های سطح شهر داشته است به این موضوع پی برده است که خریدی که قرار است ۲ ماه دیگر پرداخت شود با ارائه چک و همچنین به شرطی است که حداقل ۳ میلیون تومان خرید انجام شود. البته با حساب سرانگشتی و محاسبه قیمت پوشاک رقم عجیب و غریبی نیست و این عدد برای یک خانواده ۳ نفره منطقی به نظر می‌رسد. در تصویر زیر یک نمونه از این مغازه ها را می‌توانید ببینید.

خرید-پرداخت

آخرین وضعیت پوشاک کشور

در آخرین گفته‌ها توسط سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیش از یک سوم بازار پوشاک کشور را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد. بنابراین سیاست ۵ساله کشور در زمینه ممنوعیت واردات پوشاک به کشور به در بسته خورده است و هدفی که قرار بود تولید پوشاک به بازار داخلی سپرده شود و نیاز بازار را تامین کند به سرانجام نرسید. از طرفی با توجه به قیمت ارز و آماری که از واردات قاچاق پوشاک به کشور مشاهده شده است، گردش مالی که در قسمت قاچاق وجود دارد بسیار رقم سرسام آوری است. اگر واردات قانونی کالا به کشور انجام شود و دست قاچاق از این فضا دور بماند، مدیریت این فضای مسموم راحت‌تر شده و روند کار هم برای تولید کننده داخلی بهتر شده و هم برای واردکننده کار آسان‌تر می‌شود.

آخرین وضعیت تورم تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲

طبق آمار اعلام شده تورم نقطه‌ای در خرداد ماه با کاهش ۱۲ درصدی روبرو بوده است و در مقایسه با ماه قبل یک رکورد جدید محسوب می‌شود. طبق ادعای رسانه دولت علت این کاهش در اثر حذف اثر تورمی اصلاح نرخ ارز ترجیحی است و در ادامه به تاثیر پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ تومانی اشاره شده است که این پرداختی‌ها نقش مهمی در کاهش تورم داشته است! طبق آخرین آمار گیری‌ها تورم نقطه به نقطه در خرداد ۱۴۰۳ به عدد ۴۲.۶ درصد رسیده است و معنای آن این است که یک خانوار به طور متوسط برای خرید یا دریافت یک نوع خدمات نسبت به خرداد ۱۴۰۱ به اندازه ۴۲.۶ درصد بیشتر مشمول هزینه شده اند اما در مقایسه با ماه قبل این سطح با کاهش ۱۲ درصدی روبرو بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها