|
کدخبر: 309579

جزئیات افزایش یارانه؛

یارانه کدام افراد بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد؟

طرح کالابرگ الکترونیک درحالی در راستای تأمین سبد غذایی خانوارها از خردادماه امسال به صورت سراسری به اجرا درآمده است که بعد از گذشت حدود پنج ماه از اجرای آن، حالا علاوه بر دهک‌های «یک» تا «پنج» درآمدی، دهک‌های «ششم» و «هفتم» نیز می‌توانند از مزایای «یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی» طرح کالابرگ الکترونیک برخوردار شوند.

اقتصاد یارانه کدام افراد بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد؟

از این هفته علاوه بر دهک ‌های «یک» تا «پنج» درآمدی، دهک ‌های «ششم» و «هفتم» نیز می‌توانند از مزایای «یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی» طرح کالابرگ الکترونیک برخوردار شوند.

طرح کالابرگ الکترونیک درحالی در راستای تأمین سبد غذایی خانوارها از خردادماه امسال به صورت سراسری به اجرا درآمده است که بعد از گذشت حدود پنج ماه از اجرای آن، حالا علاوه بر دهک‌های «یک» تا «پنج» درآمدی، دهک‌های «ششم» و «هفتم» نیز می‌توانند از مزایای «یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی» طرح کالابرگ الکترونیک برخوردار شوند.

دولت سیزدهم با حمایت از اقشار مختلف جامعه بویژه دهک‌های کم‌درآمد و توزیع عادلانه ثروت، طرح کالابرگ الکترونیک را با هدف تأمین سبد غذایی مغذی و ریشه‌کن کردن فقر غذایی اجرایی کرد.

این طرح در سه فاز اجرا شد و اکنون با سیاست‌های حمایتی و تشویقی حدود ۶۱ میلیون نفر یعنی جمعیتی معادل ۸۰ درصد مردم ایران مشمول این طرح شدند. ثبات قیمت‌ها، جداسازی تورم از سبد غذایی، افزایش رفاه اجتماعی و افزایش سلامتی مردم یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم در طرح کلان مردمی‌سازی اقتصاد و اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بود؛ دولت با این طرح سعی کرد تا قدرت خرید مردم را افزایش دهد و قشرهای آسیب‌پذیر جامعه بتوانند سبد غذایی خانوار را با حفظ منابع مغذی و دارای کالری تأمین کنند.

براساس سیاست‌های حمایتی این طرح، در صورت افزایش احتمالی قیمت کالاها، قیمت کالاهای اعلام شده در سبد خرید خانوارها تا انتهای سال ثابت خواهد ماند و ۱۱ قلم جنس اعلامی، شامل تغییرات نوسانی و تورمی نخواهد شد. حتی اگر افزایش قیمت صورت بگیرد مابه‌التفاوت قیمت روز با قیمت مبنا توسط دولت (از محل یارانه فعلی و یارانه جدید) جبران خواهد شد و خانوارها همان مبلغ اعلامی را بر اساس مبنای سال ۱۴۰۱ پرداخت خواهند کرد.

افزایش یارانه در راستای کاهش شکاف طبقاتی

دولت سیزدهم با افزایش بیش از ۶ برابری یارانه نقدی دهک‌های سه تا ۹ و هشت برابری یارانه دهک‌های یک تا سه نسبت به سال ۸۹، اعتبار یارانه را از ۴۵ هزار تومان به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش داد و بالاترین افزایش یارانه را به اقشار آسیب‌پذیر در دهک‌های اول تا سوم اختصاص داد. در مرحله بعد، این دولت طرح کالابرگ را بر اساس مبنای قیمت‌های سال ۱۴۰۱ اجرایی کرد. ثبات قیمت‌ها منجر به افزایش قدرت خرید مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد شد که این امر بخشی از نگاه عدالت‌محورانه و حمایت از خانوارهای کم‌درآمد است.

طرح کالابرگ الکترونیک که کمتر از ۵ ماه است به صورت سراسری در کشور اجرایی شده است، فاز اول سراسری ویژه سه‌دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) بود. این اقشار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کردند، در فاز بعدی، دهک‌های درآمدی ۴ و ۵ و از اواسط مهرماه نیز دهک‌های ۶ و ۷ به این طرح پیوستند. این خانوارها نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

نحوه برخورداری از یارانه مضاعف ۱۲۰ هزار تومانی

طبق گفته علیرضا عسگریان، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این قشر باید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه را از سبد تعریف شده خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اضافه شامل آنها شود که بدین ترتیب مجموع یارانه دریافتی آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که دهک‌های چهارم تا هفتم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این عده نیز باید همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از سبد مذکور خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی و اضافی شامل حال آنها شود؛ به عبارتی یارانه دریافتی این دهک‌ها در صورت خریدشان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

اقلام طرح کالابرگ الکترونیک

مشمولان این طرح می‌توانند ۱۱ قلم کالای اساسی (برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتو تغذیه ایران به تأیید رسیده است) را بر اساس تعداد خانوارها خریداری و مورد استفاده قرار دهند.

این طرح دارای مزایای تشویقی است؛ در صورتی‌که مشارکت‌کنندگان در این طرح، ۵۰ درصد از یارانه خود را به خرید این کالاها اختصاص دهند، ۱۲۰ هزار تومان، یارانه تشویقی دریافت می‌کنند که بایستی همان یارانه را نیز صرف خرید کالا کنند.

۱۴۵ هزار فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک متصل شدند

طرح کالابرگ الکترونیک، اکنون دهک‌های اول تا هفتم را تحت پوشش قرار داده که با پیوستن بیش از ۱۴۵ هزار فروشگاه، دسترسی و خرید آسان را برای خانوارها رقم زده است. عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، فروشگاه‌های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این طرح حضور دارند. این طرح نه در شهرها بلکه در بسیاری از روستاها نیز در حال اجراست. خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند، برای بهره‌مندی از طرح کالابرگ الکترونیک و اعتبار تشویقی می‌توانند از طریق شبکه کاربردی «شما» اقدام کنند. بر این اساس مشمولان می‌توانند از طریق برنامه‌های بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir، برنامه را نصب کنند.

خانوارها می‌توانند با نصب نرم‌افزار شما، فروشگاه‌های عضو شبکه ملی اعتبار را که امکان فروش کالاهای یارانه‌ای و تنظیم بازار دارند، مشاهده کرده و بر اساس حساب یارانه ماه بعد خود، از فروشگاه‌های منتخب خرید اعتباری کنند. همچنین این برنامه به خانوارها این امکان را می‌دهد تا بر اساس محل سکونت خود به نزدیکترین فروشگاه مراجعه کنند و از این طریق با دسترسی آسان اقدام به خرید کالا کنند.

منبع: ایران جیب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها