|
کدخبر: 308638 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با استاندار کردستان؛

همکاری ایران و اقلیم کردستان برای راه‌اندازی منطقه آزاد

زارعی کوشا گفت: ایران و عراق برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با استان سلیمانیه اقلیم کردستان به تفاهم رسیدیم و همکاری‌ها شروع شده است.

اقتصاد همکاری ایران و اقلیم کردستان برای راه‌اندازی منطقه آزاد

کردستان از جمله استان‌های سرشار از منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود که موقعیت ژئوپولتیکی این استان مزید بر علت شده و پتانسیل اقتصادی استان کردستان بیش از پیش افزایش پیدا کرد. افزایش بهره برداری از معادن این استان در دستور کار دولت سیزدهم هست و روند خوبی تا به امروز طی شده است. در این خصوص مهدی زارعی کوشا، استاندار استان کردستان در گفتگو با گسترش‌نیوز با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش بهره‌بردای از معادن کردستان با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی هستند، گفت: با مسئولان عراقی مذاکراتی داشتیم و همکاری‌های بین‌المللی برای راه‌اندازی مناطق آزاد در این منطقه آغاز شده است.

زارعی-کوشا

زارعی کوشا، ضمن اشاره به اهمیت راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی کردستان صبا امید غرب خاورمیانه گفت: رویکردنمان در بحث صنعت و معدن حرکت به صمت تکمیل زنجیره‌های ارزش است و این سیاست را در معادن استان و به ویژه پهنه بیجار که سنگ آهنگ مناسب دارد، دنبال می‌کنیم.

او افزود: بر همین اساس راه‌اندازی مجموعه‌هایی نظیر کارخانه گندله‌سازی کردستان به نوعی سرمایه‌گذاری دولتی برای فرآوری یکی از حلقه‌های زنجیره فولاد که تبدیل گندله از کنسانتره است با ۹۲۰ هزار تُن ظرفیت راه‌اندازی شده است. در این میان نکته قابل توجه مربوط به سرعت کار و طراحی بسیار خوب و زمینه‌سازی برای طرح توسعه که می‌تواند تا ۳ میلیون افزایش پیدا کند. بر همین اساس راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی هم در جهت تقویت حوزه فولاد و استقلال کشور بسیار موثر است.

زارعی کوشا همچنین تصریح کرد:  در کنار سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که بخش خصوصی و دولتی در بیجار انجام دادند، راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی مکمل است و در رده سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب دولت در این منطقه قرار دارد که می‌تواند به توسعه اقتصادی و صنعتی شدن استان و شهرستان بیجار منجر شود.

وی ضمن اشاره به انتخاب استان کردستان به عنوان پنجمین استان معدنی کشور و آزادسازی واردات خودرو گفت: برنامه‌ای برای استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته صنعتی در معادن کردستان وجود دارد. در حال حاضر منتظر هستیم که طرح واردات خودرو عملیاتی شود. لذا به محض عملیاتی شدن طرح مذکور نیازهای صنعت خود را در حوزه‌های مختلف با استفاده از این ظرفیت تأمین می‌کنیم. در حقیقت با توجه به ظرفیت مرزی استان کردستان و مجاورت این استان با منطقه اقلیم تلاش می‌کنیم از طرح واردات خودرو حداکثر استفاده را داشته باشیم.

تحول در شهرک های صنعتی تا پایان دولت رئیسی

استاندار کردستا ضمن اشاره به برنامه‌های این استان در راستای توسعه شهرک‌‎های صنعتی تاکید کرد: یکی از توافقات ما با وزیر صمت در این مورد است که در بحث شهرک‌های صنعتی اقدام بزرگی صورت بگیرد و در همه شهرستان‌ها ظرفیت‌سنجی شده و شهرک‌های تخصصی نظیر شهرک تخصصی سنگ یا شهرک صنعتی انرژی‌های پاک را دنبال می‌کنیم. پیش بینی می‌شود که در پایان دولت اول رئیسی شاهد تحول مناسبی در حوزه شهرک‌های صنعتی استان باشیم.

زارعی کوشا در پاسخ به این پرسش که آیا درباره شهرک‌های صنعتی در مناطق مرزی با دولت عراق هم گفتگو داشتید یا خبر؟ یادآور شد: بله، با عراق برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با استان سلیمانیه اقلیم کردستان به تفاهم رسیدیم و همکاری‌ها شروع شده است.

کلام پایانی

استان کردستان یکی از استان‌های کشور است که در غرب واقع شده است. کردستان از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از غرب به اقلیم کردستان در کشور عراق محدود است. در حقیقت این استان ۲۳۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و سنندج، سقز، بانه، مریوان، قروه، کامیاران، بیجار، دیواندره، دهگلان و سروآباد از جمله شهرستان‌های این استان هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها